Навіть прості мобільні рішення здатні спростити ведення сільського господарства. Вони прогнозують оптимальний час посадки та збору врожаю, розраховують територію поливу і точну погоду. В результаті продуктивність праці і доходи дрібних фермерів можуть зрости в рази.
Навіть прості мобільні рішення здатні спростити ведення сільського господарства. Вони прогнозують оптимальний час посадки та збору врожаю, розраховують територію поливу і точну погоду. В результаті продуктивність праці і доходи дрібних фермерів можуть зрости в рази.
Сільське господарство - провідна експортна галузь України. Тільки за 9 місяців цього року вона принесла країні більше 10 млрд доларів. Незважаючи на кризу, галузь динамічно розвивається і вже забезпечує 14% ВВП України.
Більшість доходів галузі створюється великими агрохолдингами, які переважають на ринку. Малі агрогосподарства також на ньому присутні, але вони потребують підтримки.
Світовий досвід показує, що навіть за відсутності значних інвестицій прискорити розвиток сільськогосподарських підприємств можна за допомогою мобільних технологій.
Мобільні оператори вже не перший рік пропонують рішення М2М (Machine-to-Machine) для агросектору. Це спеціальні тарифи та програмне забезпечення для обміну даними між технікою без участі людини. Наприклад, встановлений в комбайні трекер дозволяє дистанційно відслідковувати його місце розташування і розраховувати час, який знадобиться на збирання врожаю. Оснащену SIM-картою систему освітлення теплиць можна також контролювати віддалено: регулювати потужність і час освітлення. Є безліч подібних рішень, але вони, як правило, застосовуються середнім і великим бізнесом.
Але для малого бізнесу теж є вихід. Навіть використання найпростіших безкоштовних рішень може збільшити врожай, оптимізувати обслуговування полів і в результаті в рази збільшити дохід.
Один з найбільш успішних прикладів - Турция, де 24% працюючого населення зайнято в сільському господарстві, а на сектор припадає 8,5% ВВП. Головною проблемою, з якою стикаються місцеві фермери, була і залишається низька продуктивність праці і такі ж доходи. Збільшення цих показників стало головною задачею, яку бізнес, профільні асоціації та чиновники спробували вирішити за допомогою мобільного зв'язку.
У 2009 році міжнародна група Vodafone запустила на базі свого турецького оператора так званий Клуб фермерів, Vodafone Farmers' Club. Це пакетна пропозиція, що складається із спеціального тарифу на зв'язок, а також додаткових даних і порад, як вести сільське господарство, розрахованих на дрібних фермерів. Клуб управляється партнером Vodafone, турецьким соціальним підприємством з упором на інформаційні технології TABIT, а також видавцем сільськогосподарського інформаційного порталу Tarimsal Pazarlama.
Разом з Турецьким сільськогосподарським союзом TABIT створює власний контент для аграріїв. Він також щодня збирає інформацію про погоду на районному рівні від державної метеорологічної служби. В інтернеті повно сервісів, які повідомляють точний прогноз погоди. Але далеко не всі фермери, особливо в віддалених і консервативних регіонах, вміють ним користуватися.
Тому у якості каналу комунікацій в даному проекті вибрали SMS та Push-повідомлення, які відкриваються автоматично і доступні навіть для старих моделей мобільних телефонів. Популярністю користується і інтерактивний автовідповідач (IVR), рятує неграмотне населення (у Туреччині 12% неписьменних, - ред.) від необхідності читати.
TABIT також надсилає фермерам інформацію від Союзу палат і бірж Туреччини про зміну ринкових цін на 93 сільськогосподарських продукти. А Міністерство продовольства, сільського господарства та тваринництва забезпечує проект галузевими новинами і оновленнями з приводу державних субсидій.
Важлива частина проекту - це майданчик для продажу продукції, "маркетплейс". Будь-який член Клубу фермерів може дати оголошення про продаж насіння, зерна, овочів та фруктів, добрив, просто відправивши повідомлення на короткий номер. Після модерації командою TABIT, що оголошення потрапить в ряд видань, включаючи портал Tarimsal Pazarlama і супутниковий канал Toprak TV. Покупці зв'язуються безпосередньо з продавцем.
Vodafone, який є другим за величиною оператором мобільного зв'язку в Туреччині, займається маркетингом, розробкою стратегії і дистрибуцією рішення. Результат - понад 1,3 млн передплатників, з яких 70% активних користувачів. Просунутим користувачам доступний безкоштовний мобільний додаток Farmers' Club, з Play Market його вже завантажила понад 300 тис. чоловік.
Тільки за перші три роки існування Клубу продуктивність його членів зросла на 12%, а їх дохід - на 100 млн євро. Окремим фермерам вдалося підвищити продуктивність в рази. Наприклад, Ібрагім Чирпан з провінції Чанаккале за півроку зміг продати 600 кіз, використовуючи "маркетплейс". Раніше за такий же проміжок часу він продавав 100 кіз за більш низькою ціною, ніж вони коштують насправді. Завдяки сповіщень про ринкових цінах, які він отримував щотижня, він зміг отримати краще уявлення про ринок і продати свою живність подорожче.
Ще один приклад, який наводить Vodafone, - фермер Месут Орчу з провінції Аксарай. Свою першу партію конюшини він продав уже через кілька годин після реєстрації в системі. Потім він став постійним користувачем і зосередився на продаж конюшини, ячменю і силосу. Завдяки Клубу фермерів його щорічний дохід збільшився з 3 тис. до 300 тис. турецьких лір (1 тис. до 100 тис. євро).
Є й інші приклади використання інформації від Farmers' Club. Наприклад, своєчасне попередження про зміну погодних умов вберегло Дендю Ташкин, мешканку провінції Бурдур, від втрати врожаю на 60 тис. турецьких лір (20 тис. євро).
Після Vodafone схожі послуги в Туреччині запустили і інші оператори - Turkcell і Avea.
Надихнувшись успіхом у своїй країні, турецький Vodafone в 2015 році вирішив запустити аналогічні Клуби фермерів в шести країнах Африки й Азіатсько-тихоокеанського регіону. Це Індія, Гана, Танзанія, Кенія, Єгипет і Нова Зеландія, де фермерам будуть доступні інформаційні сервіси, віртуальний "маркетплейс" і мобільні платіжні інструменти.
Відзначимо, що Клуб фермерів не приносить Vodafone прямого прибутку, він є інструментом підвищення лояльності клієнтів і впізнаваності бренду серед абонентів у сільській місцевості.