До завершення виборчої кампанії залишилося всього декілька днів. Вже в неділю, 25 жовтня, українці вирушать на виборчі дільниці аби віддати свої голоси на місцевих виборах. В той же час в Україні підбили перші підсумки цієї кампанії. В кінці минулого тижня Громадянська мережа "Опора" опублікувала свій звіт щодо ведення партіями передвиборчої кампанії. Найбільш сер'йозними проблемами громадські активісти назвали підкуп виборців і недобросовісну роботу місцевих виборчих комісій.
До завершення виборчої кампанії залишилося всього декілька днів. Вже в неділю, 25 жовтня, українці вирушать на виборчі дільниці аби віддати свої голоси на місцевих виборах. В той же час в Україні підбили перші підсумки цієї кампанії.
В кінці минулого тижня Громадянська мережа "Опора" опублікувала свій звіт щодо ведення партіями передвиборчої кампанії. Найбільш сер'йозними проблемами громадські активісти назвали підкуп виборців і недобросовісну роботу місцевих виборчих комісій.
Загалом, за даними Центральної виборчої комісії, по всій Україні у місцевих виборах беруть участь 142 партії. Як стверджують у "Опорі", активні виборчі кампанії розгорнули 27 з них. Причому, більшість з них активна максимум у двох областях. До трійки партій, які найактивніше займаються агітацією, увійшли "Блок Петра Порошенка "Солідарність", "Батьківщина" і "Наш край" (див. таблицю).
Фактично президентська політсила виявилася єдиною партією, яка охопила всю територію України (активні кампанії у 24 областях). Далі найбільш поширеними є кампанії "Батьківщини" (20 областей), партії "Наш край" (12 областей), "Опозиційного блоку" (10 областей), "Укропу" і "Самопомочі" (по 9 областей).
Крім того, як виявилося, президентська партія є найактивнішою з усіх партій у 14 областях України. З величезним відривом друге місце посідають партія "Відродження" та "Опозиційний блок", агітація яких виявилася найактивнішою тільки у двох областях України ("Відродження" - у Харківській і Миколаївській, ОБ - у Одеській і Запорізькій областях).
Ще п'ять партій виявилися агітаційно найактивнішими тільки в одній області: "Самопоміч" - у Львівській, "Батьківщина" - у Житомирській, "Наш край" - у Чернігівській, "Укроп" - у Луцькій, "Єдиний центр" - у Закарпатській області.
Рейтинг найактивніших партій на місцевих виборах в Україні (станом на 14 жовтня 2015 р.)
Рейтингове місце |
Партія - суб'єкт виборчого процесу |
1 |
Партія "Блок Петра Порошенка "Солідарність" |
2 |
Політична партія Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" |
3 |
Політична партія "Наш край" |
4 |
Політична партія "Опозиційний блок" |
5 |
Політична партія "Українське об'єднання патріотів - Укроп" |
6 |
Політична партія "Об'єднання "Самопоміч" |
7 |
Аграрна партія України |
8 |
Партія "Відродження" |
9 |
Політична партія Всеукраїнське об'єднання "Свобода" |
10 |
Радикальна партія Олега Ляшка |
11 |
Політична партія "Рідне місто" |
12 |
Політична партія "Громадський рух "Народний контроль" |
Експерт громадянської мережі "Опора" Ольга Коцюруба зазначила, що найпоширенішим порушенням під час цієї виборчої кампанії залишається незаконна агітація.
"Найбільшими типовими порушеннями залишається незаконна агітація: без вихідних даних, поза виборчим фондом, а також зловживання адміністративним ресурсом, зокрема, бюджетним адміністративним ресурсом і медійним адміністративним ресурсом. Також надалі залишається притаманна для українських виборів проблема непрямого підкупу виборців. Ці факти не мають надмірного поширення, але вони присутні абсолютно на всій території України", - розповіла Коцюруба.
Однією з найбільших проблем, з якою Центральна виборча комісія зіткнулася на цих виборах, стала відмова територіальних виборчих комісій у реєстрації кандидатів від тієї чи іншої партії. Дійшло до того, що у кількох містах ЦВК змушена була повністю розпустити тервиборчкоми, а в деяких випадках і самостійно реєструвати кандидатів.
Цей новий тренд передвиборчої кампанії аналітик "Опори" Олександр Клюжев пояснює тим, що ТВК по-різному застосовують новий закон "Про місцеві вибори".
"Застосування нового закону про місцеві вибори в частині реєстрації або скасування реєстрації кандидатів мало неоднаковий характер по різних територіальних громадах, і ми отримали масові відмови ТВК у реєстрації кандидатів з тих чи інших причин. Найчастіше ТВК застосовували у якості підстави для відмови у реєстрації кандидатів неналежне оформлення виборчих документів. В тому числі певні помилки в документах кандидатів вважалися як факт відсутності цих документів взагалі, і по більшості регіонів така підстановка застосовувалась", - зазначив Клюжев.
Він додав, що попри те, що закон передбачає внесення грошової застави місцевою організацією партії у безготівковому варіанті, частина партій вносила їх через фізичну особу готівкою через філії банків. Це також ставало масовою підставою для відмови в реєстрації кандидатів.
"На відміну від попередніх місцевих виборів, цього разу судове оскарження відмови у реєстрації стало ефективним механізмом відновлення виборчих прав. Якщо проаналізувати загальну сукупність наявних судових рішень, то суди частіше підтримували аргументацію партій та кандидатів у спорах з ТВК, ніж ставали на їхній бік", - підкреслив Олександр Клюжев.
Нагадаємо, найрезонаснішими випадками відмов у реєстрації стали: відмова зареєструвати "Опозиційний блок" на місцевих виборах у Харківській області, відмова зареєструвати кандидата від "Опозиційного блоку" на виборах Слов'янського міського голови, відмова зареєструвати кандидатів від партії "Вільних демократів" на виборах до Черкаської міської ради та кандидата в мери Черкас від цієї партії, відмова зареєструвати кандидата в мери Херсона від партії "Наш край".
"За оцінками "Опори", проблеми із реєстрацією цих місцевих організацій політичних партій та відповідних кандидатів мали ознаки перешкоджання здійсненню ними пасивного виборчого права. У той же час ці випадки свідчать про певні політичні протистояння на локальному рівні, а не є вираженням загальнонаціональної тенденції щодо упередженого ставлення виборчих комісій до тих чи інших політичних партій", - зазначив Клюжев.
Він додав, що попри те, що кандидатам і партіям в більшості випадків вдалося встановити справедливість у судовому порядку, вони не мали змоги на рівні з іншими вести законну агітацію.
"Закон передбачає, що фінансування передвиборчої агітації може здійснюватися лише у разі створення виборчого фонду, а це можливо лише після реєстрації кандидатів. В такому випадку ці потенційні учасники виборів, які зіштовхнулися з проблемами у реєстрації, мали або вести певну нелегальну агітацію, чекаючи судових рішень та рішень виборчих комісій, або не проводити її взагалі, і тут ми маємо певні проблеми із забезпеченням рівності можливостей для різних кандидатів на місцевих виборах", - пояснив Олександр Клюжев.
Ще однією великою проблемою, яка може проявитися вже в день виборів, є недостатня укомплектованість дільничних виборчих комісій.
"Це свідчить про певну безсистемність роботи політичних партій на місцевому рівні, коли навіть ті політичні сили, які є лідерами за передвиборчою активністю в тому чи іншому регіоні, не спромоглися знайти достатньої кількості людей для забезпечення свого повноцінного представництва у дільничних виборчих комісіях. Зрозуміло, що у випадку формування дільничних комісій у мінімальному складі, навантаження на кожного члена відповідної ДВК стає надмірним, і у разі виникнення проблем з відмовами від роботи в складі ДВК певних осіб, взагалі виникають ризики неналежного виконання повноважень дільничних виборчкомів", - заявив Клюжев.
Експерт зазначив, що тенденція останніх виборів засвідчує: все менше людей готові працювати в складі ДВК.
"Держава має подумати про додаткові стимули, в тому числі і, можливо, про суттєве підвищення фінансового забезпечення членів ДВК, які протягом декількох днів працюють в достатньо складних умовах", - заявив він.