Макроекономічні показники України продовжують вирівнюватися. Днями Національний банк України опублікував черговий "Інфляційний звіт", в якому оціночний спаду реального ВВП України в останньому кварталі 2015 року уповільнився до 4% (після 17% у першому кварталі, 15% у другому і 7% у третьому). З такою тенденцією припинення спаду у найближчі місяці виглядає вельми відчутним за умови розвитку подій не за песимістичним сценарієм.
Макроекономічні показники України продовжують вирівнюватися. Днями Національний банк України опублікував черговий "Інфляційний звіт", в якому оціночний спад реального ВВП України в останньому кварталі 2015 року уповільнився до 4% (після 17% у першому кварталі, 15% у другому і 7% у третьому). З такою тенденцією припинення спаду у найближчі місяці виглядає вельми відчутним за умови розвитку подій не за песимістичним сценарієм.
Як було показано раніше на прикладі металургії, поліпшення, що фіксується статистикою макроекономічних показників, є природним інерційним процесом, пов'язаним з ефектом слабкої бази порівняння.
Подібним чином в кінці 2015 року почалося зростання в машинобудівній промисловості: у листопаді-грудні він становив в середньому 5% рік-к-року, після падіння обсягів виробництва галузі майже вдвічі за підсумками трьох років, що передували цьому моменту .
Останнім часом статистичний ефект зростання проти низької бази порівняння поширився і на внутрішній ринок. Зокрема, цікавими в цьому відношенні є опубліковані нещодавно галузевою асоціацією "Укравтопром" дані з продажу легкових автомобілів в першому місяці 2016 року.
Згідно з цими даними, продажі нових легкових автомобілів у січні склали трохи менше 3,2 тис. штук. Зважаючи на очевидні причини ринок автомобілів все ще дуже слабкий: січневий обсяг продажів на 18% менше середньомісячного показника 2015 року і на 71% менше середньомісячного показника 2014 року.
Однак якщо взяти "канонічний" для української економічної статистики показник зміни рік-до-року, то продажі автомобілів зросли на 23%! Як таке може бути? Дуже просто: І квартал 2015 року для авторинку був не просто поганим, а провальним. Наочно цей ефект низької бази порівняння відображено на графіку нижче.
Продажі легкових автомобілів в Україні в 2013-2016 роках, штук
Джерела: Асоціація "Укравтопром", Альфа-Банк Україна
Очевидно, що зростання на 23% в умовах здорової економіки і зростання на 23% проти такого слабкого показника - це, кажучи по-одеськи, "дві великі різниці". У 2013 році для такого відсотка зростання ринку потрібно було додатково продати майже 3 тисячі автомобілів, зараз же - майже 600.
Автомобільний ринок - не єдиний подібний приклад серед галузей, орієнтованих на внутрішній попит. Приміром, у грудні 2015 року будівельна галузь після 4 років падіння вийшла на солідний ріст 10,4% рік-до-року. Втім, ця "сенсація" виглядає ще менш реальною, так як велику роль у ній відіграли масштабні державні витрати під кінець року, помножені на сприятливі погодні умови для будівельних робіт.
Після того, як українська економіка зменшилась вдвічі в доларовому вираженні, багато її компоненти стали настільки малі, що їх зростання, скажімо, на 5% в абсолютних масштабах відповідає докризовому темпу зростання лише на 1-2%. Тому якщо ми побачимо зростання економіки України на 1-3% в 2016 році, не варто поспішати називати його новою фазою економічного підйому. Це справжнісінька стагнація. А більшої цифри ніхто і не чекає.