Петро Порошенко зробив українцям напередодні Нового року справжній "подарунок": 31 грудня з Адміністрації Президента повернулися з підписом глави держави зміни в податковий кодекс, а також закон про державний бюджет на 2015 р.
Павло Костіцин, для РБК-Україна
Петро Порошенко зробив українцям напередодні Нового року справжній "подарунок": 31 грудня з Адміністрації Президента повернулися з підписом глави держави зміни в податковий кодекс, а також закон про державний бюджет на 2015 р. Поспіхом ухвалені парламентом в ніч з 28 на 29 грудня законопроекти не обіцяють українцям нічого хорошого. Скарбницю в черговий раз планують наповнювати, грунтуючись на малореалистичных макропоказниках, не скорочуючи при цьому роздуті витрати держапарату. А адже джерел для наповнення всього нічого: зростаючий держборг, і збільшення податків, яким вже налякали громадян і бізнес.
Все за планом?
Прийнятий бюджет, насправді, не особливо відрізняється від проекту, який розглядали депутати. Правда, повного тексту документа досі немає. У газеті "Голос України" опубліковано лише "тіло" закону, без супровідних таблиць, в яких ховається левова частка показників. Хоча і так можна зрозуміти, чим буде жити Україна весь нинішній рік.
Доходи бюджету-2015 досягнутий, як і планували, 475 млрд грн з "копійками". Це на 26% більше плану 2014 р. Але в цю цифру віриться складно, враховуючи очікуване падіння ВВП до 7-9% (згідно з оцінками ЄБРР, МВФ і Кабміну) і скорочення промвиробництва більш ніж на 10%. Причому, це тільки за 11 місяців, за весь 2014 рік падіння виробництва буде явно глибше.
Не захотіли депутати урізати витратну частину, зберігши її на рівні законопроекту, за який голосували. Таким чином, в 2015 р. витрати держскарбниці складуть понад 527 млрд грн. І, з великою ймовірністю, різні міністерства і відомства отримають стільки, скільки передбачалося. Зокрема, найбільше бюджетних коштів повинно отримати Міністерство внутрішніх справ (33 млрд грн), Міноборони (40 млрд грн, з яких 14 млрд грн піде на розвиток озброєння), і Мінсоцполітики (близько 98 млрд грн, де левова частка припадає на покриття дефіциту Пенсійного фонду). У той же час, особовий склад Міністерства внутрішніх справ скоротиться на 20 тис осіб, а штат Генеральної прокуратури - з 20 до 15 тис осіб.
При цьому галас викликала зникла з остаточної редакції норма про обмеження розміру заробітної плати народних депутатів і членів Кабміну. Правда, парламентарії пояснили тим, що Конституційний суд України ще в 2008 році своїм рішенням заборонив вносити законом про держбюджет зміни до інших законодавчих актів. А рівень зарплат чиновників регулюється якраз іншим законом.
Дефіцит бюджету запланований на рівні 64 млрд грн, а граничний рівень держборгу - на позначці 1,18 трлн грн. У цих пунктах порівняно з початковим проектом, який був зареєстрований у Верховній раді 22 грудня 2014 року, змін також не відбулося. Так само як і в прожитковому мінімумі, який, як і планувалося, на одну людину становитиме в січні-листопаді 2015 року 1176 грн, а в грудні зросте до 1330 грн. Мінімальна зарплата становитиме 1218 грн і 1378 грн відповідно.
Не прийшли депутати і до вирішення проблем "Нафтогазу України". Його дефіцит, як правило, будуть фінансувати допомогою прихованої емісії. Так, Кабміну надається право здійснити випуск ОВДП на 31,5 млрд грн з подальшим їх обміном на акції компанії.
Порівняно з 2014 роком, коли обсяг такої емісії становив цілих 96 млрд грн, це значно менше. Але в новому році тягар проблем "Нафтогазу" звалять на плечі населення. Це чорним по білому написано в тексті бюджету. І вже у І кварталі Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг, повинна буде переглянути ціни на газ. Хоча в першій редакції цієї норми не було.
Ключові індикатори державного бюджету України на 2015 рік
Впасти, але не нижче
На перший погляд бюджет-2015 збудований на досить стриманих індикаторах: падіння ВВП на 4,3%, темпи інфляції - 13,1%, середньозважений курс - 17 грн/дол.
Але їх досягнення, так само як і реалізація урядових завдань, залежить від багатьох складових. В першу чергу від загальних умов, в яких доведеться працювати економіці. Наприклад, збільшення податкового тиску не додає оптимізму ні компаніям, ні пересічним українцям.
"Очікування негативної динаміки ВВП пов'язані і з невирішеним конфліктом на сході країни, і з побоюваннями його розростання по інших областях. Зокрема, вже заблоковані виробничі потужності, які неможливо буде компенсувати в 2015 році", - пояснює експерт інформаційно-аналітичного центру FOREX CLUB в Україні Марія Сальникова.
Чималу роль відіграє зростаючий рівень держборгу. Всього за рік україна має повернути 9 млрд дол основної суми валютного боргу і відсотків. Найбільше погашення єврооблігації на суму 3 млрд дол., викуплені в кінці 2013 р. Росією. "Погашаються вони в грудні, але за умовами контракту кредитор може пред'явити вимоги і раніше, якщо держборг України перевищить 60% ВВП. А така подія цілком можливо після оприлюднення річних даних по ВВП за 2014 рік", - відзначає головний економіст ІК Dragon Capital Олена Бєлан.
До цих факторів додається нестабільність національної валюти, яка, по-перше, тисне на бізнес (особливо працює з імпортом/експортом), по-друге, збільшує реальну ціну державного боргу. У тому числі, за імпортований газ. А беручи до уваги реальний курс на сьогодні (16,5-17 грн/дол.), його збереження в таких межах протягом усього року виглядає дуже примарним.
"Вилка" починається на оптимістичних 16 грн за долар, і закінчується на рівні 22 грн за долар. І значної підтримки національної валюти з боку НБУ очікувати не доводиться через критично низького рівня золотовалютних резервів", - говорить Марія Сальникова. Причому, натяками ймовірність подальшої девальвації підтверджує і нинішнє керівництво Національного банку, запевняючи, що контролювати курс не має наміру. Куди попливе - туди прийде.
Як наслідок, ціновий тиск, яке теж залишиться досить високим. І не тільки із-за девальвації, але і в силу прийдешнього перегляду цін на енергоресурси, комунальні послуги та інші тарифи. "Тим не менш, цінова ситуація, швидше за все, буде більш або менш стабілізуватися, оскільки пік політичного та фінансово-економічного кризи, найімовірніше буде пройдено ще на початку 2015 року", - заспокоює головний економіст відділу стратегічного планування UniCredit Bank Тантелі Ратувухері.
Ключові прогнозні макропоказники на 2015 рік*
Рішення на час
Безсумнівно, робити які-небудь чіткі прогнози для бюджету на поточний рік ще рано. Хоча негативний досвід минулих років показує, що очікуваного співвідношення дохідної і видаткової частини досягти уряду не вдається. Наприклад, екс-міністр фінансів Олександр Шлапак ще в середині минулого року заявив, що бюджет-2014 виконаний не буде.
Втім, вже до 15 лютого депутати повернуться до перегляду прийнятого фінансового документа на 2015 рік. Зміни будуть внесені на основі імплементації останніх законодавчих новацій (тут мова явно про податки), а також за підсумками переговорів з міжнародними кредиторами. Так що, в найближчі півтора місяці живемо за "тимчасовою бухгалтерії". І, швидше за все, готуємося до секвестру.