"Укрзалізниця" в 2018 році має намір інвестувати 36 млрд гривень у модернізацію інфраструктури. Втім, в цьому році компанія не змогла освоїти навіть 16 млрд гривень.
В 2018 році залізничний монополіст "Укрзалізниця" має намір вкласти понад 36 млрд гривень капітальних інвестицій у розвиток галузі. Це могла б бути рекордна сума в історії компанії. Більше всього компанія має потребу в купівлі вагонів і модернізації інфраструктури. Але експерти побоюються, що ці плани УЗ так і не зможе втілити. Визнають це і в самій компанії, скоротивши очікування в два рази. Але біля залізничної монополії є свої причини завищувати плани щодо інвестицій. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
Кабінет міністрів сьогодні, 20 грудня, підтримав план реалізації пріоритетних інвестиційних проектів УЗ на 2018 рік. По суті, він стосується вантажних перевезень і розділений на три блоки - закупівля локомотивів, вагонів та електрифікація/розширення деяких ділянок залізниці. За словами в. о. голови правління УЗ Євгена Кравцова, загальна сума цих проектів становить близько 18 млрд гривень. "Велика частина коштів буде освоєна в 2018 і початку 2019 років", - заявив він на засіданні уряду.
зокрема, УЗ планує закупити 30 дизельних локомотивів американської компанії General Electric, які будуть добудовуватися (локалізувати) в Україні. Всього в УЗ розраховують придбати у цієї компанії до 2028 року 225 локомотивів зі ступенем локалізації до 40%. За словами Євгена Кравцова, зараз на фінальній стадії підписання документів про стратегічне партнерство з цією компанією.
Крім того, в 2018 році УЗ має намір провести процедуру закупівлі семи тисяч піввагонів за рахунок кредиту Європейського банку реконструкції та розвитку. Правда, сама поставка буде здійснена тільки в 2019 році.
Також компанія планує електрифікувати три ділянки залізниці, які дозволять більш ефективно перевозити експортні вантажі. Зокрема, це ділянки Долинська-Миколаїв-Колосівка, Ковель-Ізов-держкордон і Потоки-Золотнишино. Ці проекти будуть реалізовуватися протягом 2018-2021 років. За словами Євгена Кравцова, перший проект буде сприяти експорту зернових, другий - продукції гірничо-металургійного комплексу в Європу і третій - руди.
Також УЗ має намір реалізувати інвестпрограму з постачання та розподілу електроенергії, а також розширити пропускну спроможність ділянки Запоріжжя - Комиш-Зоря - Волноваха - Маріуполь. З-за окупації Донбасу повідомлення з металургійними підприємствами Маріуполя виявилися частково заблоковані, тому для забезпечення заводів цього міста УЗ довелося розширити вище вказану ділянку залізниці з 10 до 21 пар вантажних потягів на добу. Ця ділянка проходить по підконтрольній території Україні. "Ми розуміємо важливість цього проекту для українського металургійного комплексу, тому УЗ запланувала в наступні три роки реалізувати" комплексну програму модернізації та розвитку цього повідомлення. За результатами цієї програми ми досягнемо рівня пропускної спроможності до 50 пар потягів на добу. Це повністю забезпечить будь-які перспективні потреби з боку підприємств регіону", - запевнив керівник "Укрзалізниці".
За його оцінками, загальний щорічний економічний ефект для УЗ від реалізації цих проектів складе в майбутньому 2,4 млрд гривень. "При виборі проектів і оцінки їх пріоритетності ми виходили, по-перше, з їх важливості для забезпечення мобільності та логістики для української економіки, по-друге, з рівня окупності", - сказав Кравцов.
Все ж в 2018 році "Укрзалізниця" хотіла б направити на капітальні інвестиції понад 36 млрд гривень. Про це свідчить відповідний проект капінвестицій, оприлюднений на сайті УЗ. Такий обсяг інвестицій міг би стати рекордним для компанії. Приміром, фінпланом УЗ на 2017 рік передбачено лише 16 млрд гривень інвестицій.
Левову частку вкладень - 15,4 млрд гривень - держкомпанія має намір витратити в 2018 році на придбання і виробництво рухомого складу. Це приблизно в 3,4 рази більше, ніж у цьому році. Зокрема, УЗ збирається закупити 5180 вантажних вагонів за 5,2 млрд гривень і побудувати на власних потужностях 3600 вагонів за 3,6 млрд гривень. Не менш значущими будуть закупівлі тепловозів (30 за 3,8 млрд гривень) та електровозів (2 за 0,3 млрд гривень).
У пасажирському сегменті планується придбати 60 пасажирських вагонів за 1,3 млрд гривень, а також один дизель-поїзд і два електропоїзди на загальну суму понад 1 млрд гривень.
Другий за значимістю рядком видатків на капінвестиції буде модернізація. На цей напрямок буде зарезервовано понад 8 млрд гривень. В основному ці гроші підуть на модернізацію рухомого складу – 6,6 млрд гривень. В УЗ хочуть оновити за 2,3 млрд гривень 154 тепловоза та електровоза, за 1,6 млрд гривень - більше 10 тис. вантажних вагонів, за 1,6 млрд гривень - 260 пасажирських вагонів, а також за 0,8 млрд гривень 87 електропоїздів.
На капітальний ремонт залізнична монополія має намір направити понад 3 млрд гривень. З них близько 1,6 млрд гривень буде витрачено на капітальний ремонт рухомого складу (вагонів, локомотивів тощо) і 1,2 млрд гривень на капремонт колій.
Більше в УЗ планують витратити на капительное будівництво - майже 7 млрд гривень. Тут основні витрати – близько 4 млрд гривень підуть на реконструкцію колій, станцій, переїздів тощо, а також будівництво Бескидського тунелю.
Ще близько 2 млрд гривень виділять на придбання інших основних засобів (наприклад, покупка на суму близько 116 млн гривень 33 маневрових тягачів), понад 0,5 млрд гривень - інші необоротні матеріальні активи (наприклад, покупка на суму понад 0,2 млрд гривень спецодягу та спецвзуття), а також близько 0,4 млрд гривень – на придбання і створення нематеріальних активів (наприклад, покупка за 37 млн гривень ліцензій на програмне забезпечення антивірусного захисту)
Але транспортний ринок сумнівається в реалістичності програми капітальних інвестицій УЗ на 2018 рік. "У 2017 році програма капінвестицій була розрахована на 16 мільярдів гривень. А освоєно буде в кращому разі близько 11 мільярдів гривень. Тобто рівень виконання програми в поточному році складе 65-70%. Але і це можна вважати успіхом, оскільки це рекордний для УЗ рік за обсягом освоєних капінвестицій, - вважає директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. - УЗ замість оприлюднення завідомо нездійсненних показників повинна показати реалістичну цифру капінвестицій, яку компанія в змозі виконати і ефективно використовувати - це близько 13-16 мільярдів гривень інвестицій на рік".
Координатор проекту "ПОЇЗДка" (онлайн-сервіс правової підтримки пасажирів УЗ) Олександр Бондаренко каже, що такі грандіозні плани УЗ мали місце і раніше, але їх виконання - "нездійсненне завдання".
Експерт пояснює ситуацію кількома причинами. "По-перше, курс гривні знижується, тому виробники будуть змушені підняти ціни, оскільки ціни на багато комплектуючі залежать від міжнародних ринків. Як висновок - потрібно буде збільшувати витрати, - розповідає він. - По-друге, через тендери ProZorro постійно затягуються, а значить оперативно вирішити питання закупівель, зокрема запчастин, ніколи не виходить в потрібні терміни. По-третє, з залізниці, в тому числі з підприємств, які займаються ремонтом, з катастрофічною швидкістю звільняються люди з-за низької зарплати. Підвищення зарплат для них заплановано не раніше, ніж з 1 квітня наступного року".
По всій видимості, в самої держкомпанії також визнали невисоку ймовірність реалізації плану з інвестицій 36 млрд гривень. Нещодавно Євген Кравцов повідомив, що спочатку план капінвестицій був розрахований на 52 млрд гривень. "Це сукупна потреба. Першим етапом було скорочено до 32 мільярдів гривень найбільш важливих напрямів для інвестування в наступному році. Зрозуміло, це перевищує той обсяг коштів, який ми можемо собі дозволити на сьогодні. Ми оцінюємо при підготовці фінплану на наступний рік можливості для капітальних інвестицій на рівні 13-16 мільярдів гривень власних коштів", - заявив він.
Але у завищення держкомпанією планів щодо інвестицій є свої причини, вважають експерти. "Показник капінвестицій є базою для розрахунку розміру індексації тарифів на вантажні і пасажирські перевезення. В УЗ кажуть, що ми хочемо виконати ось таку-то програму капінвестицій, тому нам для цього необхідно підняти тарифи ось настільки-то. Але дуже часто програма капінвестицій завищується, щоб максимально підняти тарифи. Питання підвищення тарифів, швидше за все, знову буде розглядатися", - підсумовує Сергій Вовк.