Кардинального реформування податкового законодавства не відбулося. Всі сторони процесу - уряд і парламент - так і не змогли домовитися, на основі чиєї реформи економіка і бізнес будуть виходити з кризи. В результаті все звелося лише до погодженням ставок і "виловлювання бліх" в адмініструванні. У той же час компроміс так і не знайдений по ряду напрямків: оподаткування підакцизної продукції та спецрежиму ПДВ для аграріїв.
Кардинального реформування податкового законодавства не відбулося. Всі сторони процесу - уряд і парламент - так і не змогли домовитися, на основі чиєї реформи економіка і бізнес будуть виходити з кризи. В результаті все звелося лише до погодженням ставок і "виловлювання бліх" в адмініструванні.
Вже більш-менш зрозуміло, з якою податковою системою буде жити країна в 2016 році. Без радикальної реформи, але з певними змінами ставок. І, в першу чергу, ставки єдиного соціального внеску, що ніяк не можна назвати пропозицією уряду, адже зниження навантаження на фонд оплати праці і так було передбачено законодавством. Без істотних поліпшень в адмініструванні, але з точковим вирішенням проблем у сфері електронного адміністрування ПДВ та його відшкодування. Реформа відкладена до 2017 року.
2015 рік |
2016 рік
|
Ставки |
|
18% |
18% |
Норми |
|
Щомісячні авансові платежі в розмірі 1/12
|
Скасування авансових внесків. До 31 грудня 2016 року авансовий платіж в розмірі 2/9, нарахований за результатами звітності за три квартали |
Річна звітність (в основному) |
Щоквартальна звітність. Річний звітний період зберігається для платників, зареєстрованих протягом податкового року; виробників сільгосппродукції; платників, чий річний доходів не перевищує 20 млн грн. |
2015 рік |
2016 рік
|
Ставки |
|
20% (базова), 7% - для ліків
|
|
Норми |
|
|
Під оподаткування потрапляють операції з постачання послуг з транзиту природного газу Скасування норми, яка дає право ліквідації свідоцтва платника ПДВ на підставі відсутність за місцезнаходженням; Заборона для контролюючих органів скасовувати податковий кредит за формальними ознаками Тільки у випадку помилок в ІПН платника або якщо податковий кредит сформований по операціях, звільнених від сплати ПДВ. Право донарахування податкового зобов'язання при виявленні за результатами вибіркової інвентаризації нестачі придбаних товарів (за винятком випадків, коли недостача обумовлена діями обставин непереборної сили при підтвердженні цього факту). Переплати до бюджету підлягають поверненню исклюдчительно на рахунок платника у системі електронного адміністрування ПДВ. |
Штраф за порушення термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування з вини постачальника - 50% від суми ПДВ у накладній. Порядок застосування штрафів затверджується ГФС. |
Штраф збільшено вдвічі. Право на формування порядку виключено. |
Автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ при дотриманні критеріїв. Підтвердження сум на підставі камеральної перевірки. |
З 1 лютого запрацює два реєстру. У перший при дотриманні критеріїв на автоматичне відшкодування ПДВ (за винятком податкового боргу) потраплять підприємства, в яких обсяг експорту перевищує 40%. У другій реєстр - весь інший бізнес. ГФС щодня зобов'язане публікувати дані реєстру: зокрема, назву платника, дата подання заявки, сума зявкою і відповідно дата і сума відшкодування. Підтвердження повернення за результатами камеральної перевірки. Право на документальну перевірку при двох умовах: від'ємне значення сформовано за операціями в період до 1 липня 2015 року та не підтверджено документальною перевіркою, а також товари і послуги, придбані у платників, які використовують спецрежим. |
2015 рік |
2016 рік
|
Норми |
|
Звільнені від сплати ПДВ при поставках зернових |
Нульова ставка ПДВ, що дає право на відшкодування податку |
100% коштів ПДВ, що акумулюється на рахунках |
Пропозиція уряду: 25% залишається на рахунках, 75% - сплачується в бюджет. Норма тимчасова. З 1 січня 2017 року спецрежим повністю ліквідується. Пропозицію депутатів, погоджену з Мінфіном: зернові та інші технічні культури: 15% - на власних рахунках, 85% - у бюджет; інша сільгосппродукція за винятком молока та великої рогатої худоби (ВРХ): 80% у власному розпорядженні, 20% - бюджет; ВРХ і молоко: 50%/50%. |
2015 рік |
2016 рік
|
Ставки |
|
3 група ставка єдиного податку 2% при сплаті ПДВ, 4% - без |
ставка єдиного податку 3% при сплаті ПДВ і 5% - без |
4 група (платники фіксованого сільгоспподатку) ставка з 1 га сільгоспугідь для ріллі, пасовищ - 0,45%, для ріллі, пасовищ, розташованих у гірських районах - -0,27%, для ріллі, пасовищ у власності сільгоспвиробників, які спеціалізуються на виробництві та переробці продукції рослинництва - 3%, для земель водного фонду - 1,35%
|
0,81%; 0,49; 5,4; 2,43
|
2015 рік |
2016 рік |
Ставки |
|
Ставка 15% (базова), 20% - у разі перевищення десятикратного розміру мінімальної зарплати |
18%
|
20% для пасивних доходів, 5% - з доходів у вигляді дивідендів, отриманих від резидентів-платників податку на прибуток
|
18% Депутати пропонують встановити 5%-ву ставку на доходи з дивідендів, отриманих від нерезидентів (не погоджено)
|
Соціальна пільга - 100% |
Соціальна пільга - 50% |
2015 рік |
2016 рік
|
Ставки |
|
В середньому 41% |
22% |
Норми |
|
Максимальна величина бази нарахування - 17 прожиткових мінімумів для працездатних
|
25 ПМ; Внесок (2-6,1%), що утримується з працівника ліквідується |
2015 рік |
2016 рік
|
Ставки |
|
2% від мінімальної зарплати за 1 кв м |
3%. Застосування додаткової ставки податку в розмірі 25 тис грн для квартир, площа яких перевищує 300 кв. м, будинків - більше 500 кв м
|
Ставка |
|
25 тис. грн |
25 тис. грн |
Об'єкт оподаткування - легкові автомобілі з терміном експлуатації до 5 років і обсягом двигуна більш як 3000 куб см
|
Відмова від прив'язки до обсягу двигуна. Для оподаткування буде враховуватися термін експлуатації - не більше 5 років, середньоринкова вартість - понад 750 розмірів мінімальної зарплати. Така вартість буде визначатися Мінекономрозвитку виходячи з марки, року випуску, типу двигуна і коробки передач, пробігу транспортного засобу.
|
Ставки |
|
Ставка на газ для потреб населення, видобутий з покладів глибиною до 5 км 70%; для потреб промисловості до 5 км - 55%, більше 5 км - 28%
|
З 1 квітня -29%; 29%; 14% Уряд у законопроекті пропонує зберегти ставку в 70% для проектів спільної діяльності. В профільному комітеті ініціюють її застосування цієї ставки тільки для договорів, де один з учасників - держпідприємство та/або компанія, де є частина акцій і паї держави.
|
Крім того, запропоновано ввести оподаткування рентою бурштину. Ставка уряду - 30%, комітету - 25%.
Спірними залишаються поки ставки акцизного податку. У профільного комітету є своє бачення оподаткування підакцизних товарів, проте остаточно має вирішити Верховна Рада. Нагадаємо, уряд наполягає на зростанні ставок на спирт, алкоголь і пиво на 100%, коньяк - 130%, на тютюнові вироби - на 40% (специфічна складова) і 3 п. п (адвалорна). Депутати рекомендують Верховній Раді підвищити акциз на алкоголь на 50%. Зберегти ставку на натуральні виноградні вина на нинішньому рівні, замість підвищення вдвічі. За тютюнової галузі - специфічну складову збільшити на 40%, адвалор - залишити в нинішніх межах - 12%. Крім того, парламент хоче ввести оподаткування акцизом слабоалкогольні напої з вмістом спирту від 0,5 до 8,5%. Запропонована ставка 211,59 гривень за 1 літр 100%-ного спирту.