Складна економічна ситуація в світі і країні не є для уряду приводом відмовлятися від завищених прогнозів основних бюджетних показників на 2014-2015 роки. Як стало відомо, наступного року в Кабінеті міністрів прогнозують щорічне зростання ВВП на 3% і податкових надходжень на рівні 42%. Доходи казни розраховані за умови ухвалення закону про контроль над трансфертним ціноутворенням, податку на багатство і прогресивної шкали податку на доходи фізичних осіб. Експерти упевнені, що такі очікування не мають нічого спільного з реальністю.
Складна економічна ситуація в світі і країні не є для уряду приводом відмовлятися від завищених прогнозів основних бюджетних показників на 2014-2015 роки. Як стало відомо, наступного року в Кабінеті міністрів прогнозують щорічне зростання ВВП на 3% і податкових надходжень на рівні 42%. Доходи казни розраховані за умови ухвалення закону про контроль над трансфертним ціноутворенням, податку на багатство і прогресивної шкали податку на доходи фізичних осіб. Експерти упевнені, що такі очікування не мають нічого спільного з реальністю. Про це пише видання "Комерсант-Україна".
У розпорядженні видання опинився проект постанови Кабміну "Про затвердження прогнозів держбюджету на 2014-2015 роки", який уряд планує розглянути сьогодні. Розробник документа - Мінфін - відзначає, що прогноз орієнтований на подальше реформування системи державних фінансів і реалізацію ефективної бюджетної політики. Основні макропрогнози економічного і соціального розвитку частково були представлені урядом у бюджетній декларації, яка вже передана на розгляд парламенту, з очікуваннями зростання ВВП в 3% і споживчою інфляцією в 8,3%. А показники держбюджету 2015 року формуватимуться за умов збільшення номінального ВВП в порівнянні з 2014 роком на більш ніж 156 млрд грн, до 1,851 трлн грн.
Читайте також: Кабмін прогнозує зростання ВВП України в 2014 р. на рівні 3%
У 2015 році темпи зростання економіки збережуться на рівні 3%, як і в 2014-му. Крім того, сальдо платіжного балансу все ще залишиться негативним - 14,6 млрд дол. в 2014 році і 12,7 млрд дол. в 2015 році, а експорт збільшиться трохи - на 0,5 процентного пункту, до 9,1%. Прогноз офіційного обмінного курсу гривні до долара, незважаючи на вимоги Міністерства юстиції визначитися з параметрами в середньому за рік і на кінець періоду, в документі так і не з'явився.
Найбільш несподіваними в проекті постанови виявилися індикативні прогнози структури доходів держбюджету. Податкові надходження з урахуванням перерозподілу ВВП через зведений бюджет на рівні не вище 30% вже наступного року виростуть на 42% в порівнянні з нинішніми і складуть близько 428 млрд грн (їх частка в держбюджеті - 84,3%, номінальні показники в документі не представлені), в 2015 році - 481 млрд грн при зниженні ставок податку на прибуток і ПДВ з наступного року до 17% і 16% відповідно Мінфін закладає зростання надходжень від них на рівні 42% і 31%. Очікується, що податку на прибуток буде перераховано близько 74,2 млрд грн в 2014 році, а ще через рік - 74,4 млрд грн, хоча його частка в держбюджеті скоротиться, ПДВ - 219,6 млрд грн і 254 млрд грн відповідно.
Читайте також: Зростання ВВП України в 2014 році складе 3,3%, - консенсус-прогноз Мінекономрозвитку
Міністерство доходів і зборів у своїх зауваженнях до документа відзначає, що частка ПДВ в доходах бюджету вища, ніж цього року, незважаючи на зниження ставки. Хоча динаміка надходжень в попередні роки свідчить про те, що зменшення ставок не дозволяє розраховувати на швидкий позитивний ефект і, навпаки, приводить до скорочення надходжень в перші роки впровадження.
Читайте також: МВФ в 2013 р. прогнозує нульове зростання ВВП України
Згідно з документом, бюджетна політика в найближчі два роки будуватиметься з урахуванням впровадження контролю над трансфертними операціями і податку на багатство, а також прогресивнішої шкали оподаткування доходів фізосіб (ПДФО). Хоча самі прогнози розрахунку доходів не враховують можливих переглядів ставок ПДФО, а розраховані на нинішніх -15% і 17% при доходах, що перевищують 10 мінімальних зарплат.
Читайте також: Макроекономічна ситуація в Україні залишається на рівні минулого року, - МВФ
Крім того, в проекті прописано, що спецрежими по ПДВ для аграріїв все-таки збережуть свою силу. Мінфін при узгодженні пропозиції Мінагрополітіки про збереження даної пільги відзначив, що до 2018 року не має наміру міняти норми Податкового кодексу. В черговий раз в уряді вирішили закріпити і необхідність поетапного приведення тарифів до їх фактичної вартості і переходу на децентралізацію місцевих бюджетів. У документі навіть задекларовано, що фонд регіонального розвитку зможе отримати не менше 3 млрд грн на реалізацію капітальних проектів. Проте в своєму експертному висновку до проекту постанови міністр Кабінету міністрів Олена Лукаш відзначає, що такі обсяги суперечать вимогам Бюджетного кодексу, де вказується, що суми фінансування фонду повинні складати 1% від прогнозу доходів держбюджету.