Гра на зниження. Уряд Яценюка знижує вартість газодобувних компаній
Команда управлінців, що прийшла до влади в Україні близько року тому багато говорила про нові принципи державної політики в нафтогазовому секторі. Нові правила гри в українських реаліях перетворилися на підвищення податкового тиску і обмеження права на продаж виробленої продукції. Між тим, джерела на ринку говорять про те, що це лише видима частина айсберга. "Під водою" може бути пряма загроза бізнесу видобувачів, що надходить від вищих урядових чиновників і пов'язаних з ними комерційних структур.
Дмитро Марунич, співголова Фонду енергетичних стратегій,
спеціально для РБК-Україна
Масштабний наступ уряду на приватні газовидобувні та трейдингові компанії можна вважати новою відмінною рисою обох кабінетів, які очолював Арсеній Яценюк. Як зазвичай це буває, цілі декларувалися досить високі, а саме - вилучення надприбутків у добувачів і допомога "Нафтогазу" протягом складного опалювального сезону 2014-2015 року.
Все почалося з підвищення ренти для видобувних компаній влітку 2014 року і введення неформальної заборони на імпорт газу реверсом в Україну для всіх покупців, крім "Нафтогазу України". Так, з 31 липня минулого року Верховна Рада за ініціативою уряду різко підвищила ставку ренти для приватних газовидобувників. Замість 28% вони стали платити 55% (при видобутку на глибинах понад 5 тис. м - 28% замість 15%).
Одночасно "Укртрансгаз" ввів неформальну заборону на допуск в трубу реверсного газу для приватних імпортерів, який діяв до моменту введення для них ПДВ з вересня 2014 року. При цьому, "Нафтогаз" звільнявся від сплати ПДВ.
Приватні видобувні компанії підняли шум навколо підвищення ренти і спробували вплинути на рішення парламенту. Але безрезультатно. В Кабміні пообіцяли, що підвищені ставки будуть діяти до 1 січня 2015 року, а згодом їх переглянуть.
Це обіцянка виявилася брехнею. У бюджеті поточного року ставки ренти були збережені на рівні другого півріччя 2014 року, а нардепи від "Самопомічі" пішли ще далі і запропонували збільшити ренту для газу, який видобувається в рамках спільної діяльності, до 70%. Цієї ж ідеї дотримується і Мінфін.
У підсумку, загальна частка податків у ціні реалізації газу перевищила 80%, що значно перевищує показник для країн, які відчувають його дефіцит і прагнуть наростити його видобуток.
Незважаючи на застереження з боку здобувачів, підвищення ренти несуттєво вплинуло на виробничі показники компаній в 2014 році. Приватники наростили обсяги видобутку газу на рекордні 27%. Разом з тим, основні проблеми для галузі очікуються вже в поточному році.
Так, в грудні 2014 року американська Chevron відмовилася від реалізації проекту з видобутку сланцевого газу на Олеській площі, вказавши серед мотивів такого рішення збільшення податкового навантаження на галузь. При цьому, необхідно зазначити, що учасників раніше підписаних УРП, у т. ч., Chevron підвищення ренти не торкнулося.
За схожої причини британська нафтогазова компанія з активами в Україні JKX Oil&Gas оголосила про зупинку програми буріння свердловин на 2015 рік і скорочення близько 50% персоналу в регіонах роботи. Також компанія подала позов проти уряду України в арбітраж Торгової палати Стокгольма.
Ще одна компанія з британською пропискою Regal Petroleum (Smart Holding), яка отримує всі свої доходи в Україні, звинуватила уряд у проведенні "невигідної економічної політики".
За оцінками галузевих джерел, високі ставки ренти призвели до зниження виробництва газу в зимовий період на 15%. Вони попереджають, що в разі збереження податкового навантаження на галузь протягом найближчих трьох років Україна може втратити близько 6 млрд куб. м газу власного видобутку, а на заміщення імпортом потрібно витратити від 1,5 до 2 млрд дол.
Ще один потужний удар по приватним компаніям було завдано Кабміном і "Нафтогазом" на початку опалювального сезону. Постановою Кабміну №647 від 26 листопада 2014 року "Про порядок закупівлі природного газу промисловими, енергогенеруючими і теплогенеруючими (в частині промислових обсягів газу) підприємствами" приватним видобувним компаніям обмежили право продавати газ за чинними договорами всередині країни і поставили перед необхідністю шукати покупців серед дрібного і середнього бізнесу.
Впоралися із завданням не всі. В даний час значну частину газу приватники змушені продавати "Нафтогазу". При цьому, дисконт від ринкової ціни досягає 1500 грн/тис. куб. м (при тарифі 5700 грн/тис. куб. м без ПДВ і транспорту). На питання, де осідають гроші після таких операцій, читач може відповісти самостійно.
Приватні добувачі оскаржили обмеження, подавши колективний позов. Незважаючи на те, що 16 грудня 2014 р. Окружний адмінсуд Києва задовольнив позовні вимоги, а пізніше Київський апеляційний адмінсуд відхилив апеляційні скарги Кабміну і "Нафтогазу", судовий розгляд не завершено.
Не дивно, що ускладнення в роботі українських приватних видобувних компаній призвели до зниження фінансових результатів і падіння капіталізації тих з них, акції яких торгуються на біржах. В якості прикладу можна навести ту ж JKX Oil&Gas, акції якої на Лондонській фондовій біржі демонстрували стрімке падіння всякий раз, коли приходили негативні новини з України. З 30 липня по 4 серпня, тобто, після підвищення ренти, її акції на альтернативному майданчику Лондонської фондової біржі втратили в ціні майже 18%, а 7 січня 2015 року на новинах про можливий відхід з України - відразу на 21%.
Однак, як кажуть у народі, "святе місце порожнім не буває". На здешевлені активи з'явилися претенденти. Компанія Proxima Capital Group, основним власником якої є російський банкір Володимир Татарчук, на початку лютого 2015 року заявила про намір придбати JKX Oil&Gas.
І, хоча напередодні Proxima Capital Group відмовилася від наміру придбати JKX Oil&Gas, про що повідомила на Лондонській фондовій біржі, питання про дивну узгодженість дій "Нафтогазу України" і уряду Яценюка із придушення приватного газовидобутку залишається відкритим. Бути може, це гра на пониження вартості окремих компаній, які згодом можна буде прибрати до рук через посередника - хоч з російською, хоч з бермудською реєстрацією.