ua en ru

П'ять помилок уряду щодо наслідків підвищення ренти на газовидобування

Автор: RBC.UA
Зміна ставок ренти за надрокористування може обернутися стагнацією приватного газовидобування в Україні.

Світлана Мироненко

Зміна ставок ренти за надрокористування може обернутися стагнацією приватного газовидобування в Україні.

Минулого тижня були презентовані нові податкові правила для бізнесу. За задумом Мінфіну, нововведення повинні зменшити навантаження на малих і середніх підприємців. При цьому великий бізнес вже з нового року може отримати низку серйозних нововведень, серед них суттєве збільшення ставок оплати ренти за надрокористування. Їх рівень уряд хоче закріпити на постійній основі. У чому полягають ключові помилки Мінфіну і як вони можуть вплинути на газовидобувну галузь.

Перше: Інвестори не підуть з України, а збільшення фіскального навантаження не позначиться на видобутку газу

За підсумками двох місяців НАК "Нафтогаз України" вже заявила про негативні наслідки для галузі від зростання ренти на видобуток природного газу. Крім того, про згортання інвестиційних програм повідомили кілька великих приватних газовидобувних компаній. Британська компанія з активами в Україні JKX Oil & Gas оцінила збитки від збільшення оподаткування видобутку вуглеводнів в Україні в 10 млн дол., що становить майже чверть бюджету програми капітальних вкладень на 2014 р. в Україні. В результаті було прийнято рішення скоротити капінвестиції на цю ж суму. Скоротити інвестиції в розвиток вирішили і в "Смарт-Холдингу" (володіють нафтогазовидобувною компанією Regal Petroleum). Податкове навантаження зросло в середньому в 2,5 рази, що негативно позначається на обсягах вільного грошового ресурсу і вже призвело до перегляду інвестиційних програм на поточний рік. За програмою буріння, наприклад, компанія знизила інвестиції з запланованих 50-60 млн дол. до 10 млн дол. Причому це той необхідний мінімум, який потрібен для збереження існуючого рівня видобутку. Про нарощування обсягів видобутку газу, якого так потребує сьогодні Україна, мова поки не йде. І якщо уряд не передумає і продовжить ренту на постійній основі, кількість інвестицій в газовидобування може скорочуватися і далі.

Друге: два роки достатньо для окупності

Отримання тисячі кубометрів газу передує складний і ризикований процес, що включає сейсмічні роботи, інтерпретацію геологічних даних, буріння розвідувальних свердловин, з яких частина виявляється непродуктивними. Ймовірність отримання промислової продукції оцінюється в 25-30%, або, іншими словами, тільки одна з 3-4 свердловин буде продуктивною. Приміром, одна газодобувна компанія, яка не хоче називати свого імені, видобуває понад 200 млн куб. м газу. Сумарно з 2005 р. по 2013 р. компанія інвестувала в розвідку і видобуток нафти і газу $913 млн, а отримала чистого прибутку лише 428 млн дол., що на 485 млн дол. менше вкладених коштів. При цьому маржа EBITDA становила 37%. Теоретично, на деяких свердловинах собівартість газу може бути на рівні середньої цифр державної "Укргазвидобування" - 243 грн за 1 тис. куб. м, за даними Мінфіну, але це швидше виняток з правил. Собівартість дуже відрізняється для різних компаній і залежить від геології родовища, глибини, успішності розвідки, дебіту свердловини, якісного складу вуглеводнів. При цьому в собівартість можуть не включати витрати на невдало пробурені свердловини, вартість кожної з них оціночно становить до 10 млн дол.

Третє: бюджет виграє від підвищення ренти на надрокористування

Введення підвищеної ставки ренти повинно було в короткі терміни підвищити надходження до державного бюджету. Однак, в середньостроковій і довгостроковій перспективі підвищення податкового навантаження призведе до необоротного процесу скорочення виробництва. І як результат - падіння надходжень у державну скарбницю. Кожні 100 млн куб. м видобутого газу незалежними компаніями, за оцінками фахівців, приносять близько 300 млн грн доходів до держбюджету у вигляді різних податків. В наступному році газовидобувні компанії планували наростити обсяги видобутку на 500-600 млн куб. м, у разі реалізації заявлених інвестиційних програм. А це близько 1,5 млрд грн додаткових податків на рік, які бюджет не отримає в 2015 р. Податкові надходження ще більше скоротяться, якщо іноземні інвестори приймуть рішення покинути Україну. За підсумками липневих змін до Податкового кодексу наша країна отримала найвищу рентну ставку на видобуток природного газу серед держав Центральній і Східній Європі. Для порівняння, ставка ренти в Польщі становить 2%, в Хорватії - 10%, а в Румунії - 3,5-28,3%, при приблизно аналогічною ставкою прибуткового податку.

Четверте: частка приватних газовидобувників в газовому балансі країни є незначною

Видобуток природного газу компанією НАК "Нафтогаз України" стагнує протягом останніх 25 років. Після локального піку в 19,4 млрд куб. м, який був досягнутий в 2009 р., річний видобуток газу "Нафтогазом" впала на 4% до 18,7 млрд куб. м в 2013 р. Показники геологорозвідувального та експлуатаційного буріння вказують на те, що в найближчі роки не варто розраховувати на зростання показників видобутку газу. Основним двигуном зростання видобутку природного газу в Україні в останні роки виступають саме приватні незалежні компанії - в 2013 р. вони забезпечили 14% загального видобутку газу в Україні, а зростання порівняно з 2012 р. склав 22%. Стабільно високі ціни на газ на внутрішньому ринку дозволяють незалежним газодобувачам інвестувати в розвідку і буріння, тим самим підвищуючи ефективність існуючих свердловин і забезпечуючи стабільне зростання обсягів видобутку, що до 2019 р. можуть скласти 7,5 млрд куб. м. Але ці інвестиції безпосередньо залежать від рівня прибутковості газодобувного бізнесу, і розраховані виходячи з рентної ставки в 18 і 28%. Підняття ренти до 55% ставить під загрозу плани з нарощування обсягів видобутку.

П'яте: уряд забезпечить стабільний розвиток газовидобутку

Зміни в податкове законодавство повинні вноситися за півроку до введення його в дію. Тобто, вже в середині літа, коли приймалися норми щодо збільшення ренти, треба було розуміти, якими вони будуть в наступному році. Зараз же Мінфін пропонує законопроект, який буде розглядатися, і закріпить річні норми на постійній основі. Тобто, практично за неповні три місяці до початку року газові компанії поки що не знають, за якими правилами будуть працювати в майбутньому році. Відповідно, вони не можуть прийняти фінансовий і виробничий плани на перший квартал. Навіть у разі стабілізації ситуації в країні, нові вкладення в газовидобуток почнуться не раніше другого кварталу наступного року.