НАЕК "Енергоатом" актуалізував питання корпоратизації своїх активів, при якій власником всіх акцій компанії залишиться держава. Стверджується, що це необхідно для удосконалення механізмів управління підприємством та покращення інвестиційної привабливості української атомної енергетики. Експерти підтримують ініціативу, хоча зазначають, що корпоратизація "Енергоатому" не вирішить проблем багатомільярдних боргів, а також не є стовідсотковою запорукою ефективного управління.
НАЕК "Енергоатом" актуалізував питання корпоратизації своїх активів, при якій власником всіх акцій компанії залишиться держава. Стверджується, що це необхідно для удосконалення механізмів управління підприємством та покращення інвестиційної привабливості української атомної енергетики. Експерти підтримують ініціативу, хоча зазначають, що корпоратизація "Енергоатому" не вирішить проблем багатомільярдних боргів, а також не є стовідсотковою запорукою ефективного управління.
У розпорядженні РБК-України опинився законопроект "Про особливості корпоратизації ДП НАЕК "Енергоатом"", яким пропонується перереєстрація державного підприємства (ДП) в публічне акціонерне товариство (ПАТ). Згідно з проектом документа, власником 100% акцій "Енергоатому" залишиться держава.
За інформацією РБК-Україна, у п'ятницю, 14 серпня, документ був затверджений урядовим комітетом з питань економічного розвитку та європейської інтеграції. Кабмін Арсенія Яценюка планує розглянути законопроект на своєму найближчому засіданні.
Планується, що статутний капітал ПАТ буде сформований на підставі майна "Енергоатому", що перебуває в нього на балансі. Держава збереже за собою право власності на всі реконструйовані, технічно переоснащені і побудовані за рахунок власних коштів компанії об'єкти. А пакет акцій компанії не може бути приватизований або відчужений.
У пояснювальній записці зазначається, що корпоратизація буде сприяти створенню сприятливих умов для залучення інвестицій і фінансування проектів капітального будівництва, добудови атомних енергоблоків, удосконалення системи управління держактивами стратегічного призначення.
Президент ДП НАЕК "Енергоатом" Юрій Недашковський сьогодні не відповідав на дзвінки РБК-Україна.
Його радник Костянтин Запайщиков також відмовився спілкуватися.
В прес-службі НАЕК РБК-Україна пообіцяли гарантовано відповісти на запит протягом п'яти днів.
Нагадаємо, законопроект про корпоратизацію активів держпідприємства Юрій Недашковський анонсував в листопаді минулого року. Тоді президент "Енергоатому" заявляв, що "архаїчна форма унітарного держпідприємства" не дає йому можливості створювати дочірні фірми, а також СП з іноземними компаніями.
На думку Недашковського, корпоратизація дозволила б значно поліпшити механізми управління "Енергоатомом" і вивести із структури власності непрофільні активи.
Документ, який зараз обговорюється в уряді, таку можливість передбачає. Зокрема, планується, що в статутний капітал публічної компанії не увійдуть об'єкти соціальної інфраструктури, а також активи, які не використовуються в господарській діяльності держпідприємства". П. 2 ст. 2 законопроекту передбачає приватизацію непрофільних або неліквідних активів, або передачу їх у комунальну власність.
Джерело РБК-Україна у Фонді держмайна (ФДМ) уточнило, що оцінка непрофільних об'єктів "Енергоатому" не проводилася.
Офіційно в ФДМ запевнили, що перереєстрація у публічне акціонерне товариство "не обов'язково є першим кроком до приватизації". "Завдання корпоратизації - облік наявних активів, а також прийняття рішень щодо їх більш ефективного управління", - відзначили у ФДМ.
Профільні активи "Енергоатому" (насамперед, мова йде про 15 енергоблоків та ядерне паливо) захищені від продажу і передачі третім особам. Про це свідчить п. 2 ст. 5 закону "Про приватизацію державного майна".
У липні зажадав прем'єр-міністр Арсеній Яценюк вимагав дати публічні відповіді про діяльність "Енергоатому". Тоді, назвавши компанію одним з найдорожчих енергоактивів країни, глава уряду закликав Юрія Недашковського залучити незалежних аудиторів до оцінки фінансово-господарських показників.
Минулого тижня Юрій Недашковський заявив, що "Енергоатом" готує тендерну документацію щодо залучення аудиторів з числа "великої четвірки". Два роки тому міжнародні аудитори оцінювали вартість активів держкомпанії в порядку 160-170 млрд грн.
Міністр енергетики Володимир Демчишин в інтерв'ю РБК-Україна називав суму в 30 млрд дол. Згідно фінансовому звіту НАЕК "Енергоатому", станом на 30 червня сумарна вартість всіх активів держкомпанії становила близько 202 млрд грн.
Довідка: ДП НАЕК "Енергоатом" з 1996 року є оператором чотирьох діючих атомних електростанцій України (Запорізької, Рівненської, Південно-Української та Хмельницької). На цих станціях експлуатується 15 атомних енергоблоків, з яких 13 типу ВВЕР-1000 і два - ВВЕР-440, загальною встановленою потужністю 13835 МВт. До кінця першого півріччя частка атомної енергетики в структурі виробництва електроенергії перевищила 55%. Чистий прибуток за січень-червень 2015 становить 2,3 млрд грн, тоді як за аналогічний період минулого року збитки "Енергоатому" досягали 3,5 млрд грн.
Експерти вважають, що до питання корпоратизації необхідно підійти зважено.
"Почати треба з аудиту всіх активів компанії. Можливо, частина з них обтяжує атомний тариф", - вважає член стратегічної ради Київського інституту енергетичних досліджень Світлана Голікова.
На його думку, державі також потрібно продумати програму соціального забезпечення, у разі продажу непрофільних активів компанії або передачі їх у власність територіальних громад.
"За об'єктами соціальної інфраструктури держпідприємства, санаторіями, профілакторіями, іншими закладами стоять їхні співробітники. Може вийти так, що при передачі у комунальну власність у місцевої влади не буде грошей на утримання цих об'єктів. І люди можуть залишитися без роботи. Соціальна програма необхідна і в разі продажу цих об'єктів", - попередила Світлана Голікова.
Корпоратизація "Енергоатому" також може бути пов'язана проблемами з кредиторами. Згідно фінзвіту компанії, до кінця червня довгострокові зобов'язання та забезпечення "Енергоатому" становили 27,4 млрд грн. З них на довгострокові кредити банків припадає близько 0,5 млрд грн.
Також раніше НАЕК заявляв, що зростання дебіторської заборгованості ДП "Енергоринок" перед компанією за відпущену електроенергію в розмірі 10,8 млрд грн, спровокував дефіцит оборотних коштів "Енергоатому", що, в свою чергу, вплинуло на зростання кредиторської заборгованості держкомпанії майже на 46%.
У запропонованому законопроекті уряду зазначається, що публічна компанія стане наступником "всіх прав і обов'язків" держпідприємства НАЕК "Енергоатом". При цьому, п. 5 ст. 1 передбачається, що під час переоформлення в ПАТ та ліквідації ДП "не вимагається згода кредитора для заміни боржника".
Також, в разі прийняття законопроекту, кредитори можуть бути позбавлені права вимагати забезпечення виконання зобов'язань, їх дострокового завершення або відшкодування збитків".
"Корпоратизація навряд чи зможе захистити "Енергоатом" від кредиторів, - зазначив партнер правової групи "Домініон" Михайло Гончарук. - Але це дещо суперечить Цивільному кодексу, в якому прописано, що боржник може бути замінений лише за згодою кредитора. Швидше за все, це буде можливо, якщо питання заміни попередньо узгоджують з кредиторами".
Також експерт вважає, що корпоратизація не є гарантією ефективності управління. "Перехід в ПАТ не означає ефективний менеджмент. Крім того, залучати інвестиції цілком можна і без корпоратизації, наприклад, з допомогою форм державно-приватного партнерства (концесія, спільне управління, оренда та ін). Думаю, спочатку потрібно починати не з корпоратизації, а з аудиту і повної прозорості роботи компанії", - сказав Гончарук.
"Унітарне підприємство не може передати частину своїх активів як заставу банку в якості забезпечення кредитних зобов'язань. У цьому сенсі корпоратизація "Енергоатому" зробить його більш цікавим для банків. Хоча і зараз компанія залучає позики міжнародних фініституцій (ЄБРР, - РБК-Україна). Разом з тим, вважаю, що це корисний ривок у розвитку", - резюмував старший аналітик ІК Dragon Capital Денис Саква.