Нещодавно "Укрзалізниця" отримала нового керівника Олександра Завгороднього. Спосіб отримання посади виявився оригінальним - у відповідь на критику йому запропонували самому зайнятися реформами. "Олександр і його ФБ група кілька місяців критикували мене і керівництво УЗ. Тепер у нього є шанс довести на практиці, що критика була "практична"", - написав на своїй сторінці в Facebook міністр інфраструктури Андрій Пивоварський. Поки ж, судячи з усього, йому доводиться здебільшого займатися гасінням пожеж, ніж реформуванням. В інтерв'ю РБК-Україна Олександр Завгородній розповів про мотиви підвищення тарифів на приміських маршрутах. Торкнувся він і причин переходу "Укрзалізниці" до автобусних перевезень. Також новий в.о. керівника розповів, коли можуть бути підвищені вантажні тарифи.
Нещодавно "Укрзалізниця" отримала нового керівника Олександра Завгороднього. Спосіб отримання посади виявився оригінальним - у відповідь на критику йому запропонували самому зайнятися реформами.
"Олександр і його ФБ група кілька місяців критикували мене і керівництво УЗ. Тепер у нього є шанс довести на практиці, що критика була "практична"", - написав на своїй сторінці в Facebook міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.
Поки ж, судячи з усього, йому доводиться здебільшого займатися гасінням пожеж, ніж реформуванням.
В інтерв'ю РБК-Україна Олександр Завгородній розповів про мотиви підвищення тарифів на приміських маршрутах. Торкнувся він і причин переходу "Укрзалізниці" до автобусних перевезень. Також новий в.о. керівника розповів, коли можуть бути підвищені вантажні тарифи.
РБК-Україна: "Укрзалізниця" планує на окремих маршрутах замінити поїзда автобусами. З якою метою це робиться?
Олександр Завгородній: У нас зараз є велика кількість маршрутів, на яких пасажирські поїзди з двох-трьох вагонів ходять два рази на тиждень. На таких напрямках маневровий тепловоз, який спалює до 80 кг пального на годину, перевозить два-три пасажири. В результаті, ми витрачаємо величезні обсяги палива.
Наприклад, у нас є під Житомиром гілка в 27 км. По ній два рази на тиждень ходить один вагон з величезним тепловозом, у якого витрати просто божевільні. У автобуса витрата палива 18 л на 100 км, а у тепловоза - 180 л на 100 км.
Ми можемо купити маленьку ПЕЗ (пересувна електростанція, - РБК-Україна), але вона коштує шалених грошей. Нам простіше купити автобус, який буде за узгодженим графіком ходити по тому ж маршруту.
Тому ми хочемо замінити поїзди на таких напрямах автобусами. Вони будуть у власності "Укрзалізниці".
Така система працює у Франції, Німеччині.
РБК-Україна: Чи планує "Укрзалізниця" відновити залізничне сполучення з Кримом?
Олександр Завгородній: Під головуванням віце-прем'єра Геннадія Зубка практично щотижня засідає урядовий комітет, який розглядає це питання. На жаль, на сьогодні є ряд невирішених ситуацій.
Технічно є можливість відновити сполучення. Єдине, є кілька проблем з доглядом складу, а також процедурами митного та прикордонного контролю.
Якщо уряд дасть наказ відновити сполучення, ми можемо це зробити протягом однієї години. Я думаю, що до кінця місяця буде якесь розуміння, що буде з цим питанням.
РБК-Україна: Нещодавно представники вугільної галузі заявили про перебої з вивезенням вугілля з Донбасу. З чим це було пов'язано?
Олександр Завгородній: Через те, що "Укрзалізниця" не отримала від "Донецької залізниці" передоплату за поставку вагонів, була перервана подача вагонів. Але з 4 липня відвантаження вугілля відновилася. Щодоби ми вантажимо приблизно 1,5 тис. Вагонів вугіллям.
РБК-Україна: Чи планує "Укрзалізниця" чергове підвищення тарифів?
Олександр Завгородній: Це складне питання. У пасажирському сегменті нам треба провести глибокий аналіз.
Пасажирські перевезення зараз конкурують з автобусними. Якщо ми буде підвищувати пасажирський тариф, то будемо програвати автобусних перевезень.
Разом з тим, зараз ми отримуємо дохід від 10 пасажиро-кілометрів в розмірі 116 грн. При цьому, собівартість у нас становить 356 грн. Ми несемо збиток від такої ситуації.
Однак, це не стосується приміських пасажирських перевезень, де ми підемо на підвищення тарифів. На деяких ділянках вони складають у нас взагалі копійки.
Приміром, на одному і тому ж маршруті автобуси перевозять пасажирів за 30 грн, а ми за 3,40 грн. Такого не може бути на одному і тому ж відстані. Притому, що у нас витрати більше.
Крім того, однозначно, має бути підвищення тарифів на вантажні перевезення. Сьогодні "Укрзалізниця", через те що в державі немає повноцінного контролю за перевезенням автомобілями надважких вантажів, втрачає великий обсяг високоприбуткового вантажу.
Жодна країна ЄС не дозволяє такі надвеликі перевезення автомобілями. Максимум, що дозволено в ЄС, - у Фінляндії можна возити до 62 тонн. Всі інші країни дозволяють перевезення максимум 42 тонн. У нас же у вантажівках возять і по 90 тонн, і по 106 тонн.
У нас одні з найнижчих тарифів на перевезення вантажів в Європі. У порівнянні з Росією, вони нижче в два рази.
Але для того, щоб піти на підвищення вантажних тарифів, ми повинні показати, що у нас відкрито йдуть закупівлі, що у нас немає корупційної складової. Крім того, ми повинні активізувати і оптимізувати наш парк.
РБК-Україна: Оптимізувати, в тому числі, поверненням з оренди вагонів, які "Укрзалізниця" передала раніше приватним перевізникам?
Олександр Завгородній: У нас в парку 35 тис. вагонів, з яких близько 11 тис. в оренді. Протягом найближчих десяти днів ми хочемо підготувати документи для повернення близько 6,5 тис. Вагонів з оренди. Відповідні договори у нас укладені до вересня.
Не повинно бути такого, що ми одночасно отримуємо від орендарів за наші вагони по 96 грн на добу, і ми ж експлуатуємо російські вагони, сплачуючи за них по 21,03 швейцарських франка на добу (приблизно 490 грн за офіційним курсом НБУ, - РБК-Україна).
Якби наші вагони були в нашому оперативному парку, то суми були б однозначно вище, ніж 96 грн.
РБК-Україна: Кому віддані в оренду вагони?
Олександр Завгородній: Це комерційна таємниця. Але, враховуючи, що в передачі в оренду є корупційні схеми, з часом ця інформація стане надбанням громадськості.
РБК-Україна: Чи планує "Укрзалізниця" оновлення парку?
Олександр Завгородній: Плануємо по локомотивах, але якщо буде відновлено кредитування.
Нам потрібні двосистемні локомотиви зі змінним струмом. Сьогодні у нас є пропозиції від п'яти іноземних виробників локомотивів про те, щоб організувати в Україні поставку і збірку їх продукції. Поки що вони дивляться майданчики в Україні.
РБК-Україна: Які це фірми і на яких умовах?
Олександр Завгородній: Siemens, Bombardier та інші. Умови є комерційною таємницею.
РБК-Україна: Нещодавно "Укрзалізниця" заявила про досягнення домовленості з реструктуризації 17 млрд грн зі свого загального внутрішнього боргу в розмірі понад 20 млрд грн. Що c переговорами по решті кредитами?
Олександр Завгородній: 17 млрд грн - це 82% внутрішнього боргу. Решта внутрішній борг припадає на дрібні банки, з якими ми зараз ведемо переговори. Зрушень по переговорам зі зовнішніми кредиторами поки що особливих немає.
У нас зараз інша проблема. До цих пір Кабміном не затверджений фінплан "Укрзалізниці" на поточний рік. Він був винесений на урядовий комітет минулого тижня. Але був знятий з розгляду, оскільки наші колеги, які працювали раніше, підготували його не зовсім коректно для розгляду на уряді.
Ми зараз доповнюємо його даними, які попросив Кабмін. І сподіваюся, що на найближчому засіданні уряду його приймуть.
РБК-Україна: Чи планує "Укрзалізниця" збільшувати число пасажирських поїздів в курортні міста?
Олександр Завгородній: Маємо намір збільшити на напрямках на Львів, Одесу і Новоолексіївку. Вже зараз ми збільшуємо кількість вагонів у курчуючих поїздах до максимально можливого.
Спілкувався Дмитро Уляницький