Економічна криза надала внутрішньому українському туристичному сектору небувалий шанс завоювати популярність у туристів. Проте, закріпити результат - найскладніше.
Економічна криза надала внутрішньому українському туристичному сектору небувалий шанс завоювати популярність у туристів. Проте, закріпити результат - найскладніше.
Гривня допомогла
Різка девальвація гривні призвела до такого ж стрімкого подорожчання відпочинку за кордоном. Раніше українці могли дозволити собі відпочинок на курортах Туреччини або Єгипту хоча б за "гарячими" цінами - 300 дол. (4 тис. грн) з людини. Сьогодні ці ціни, як мінімум, в два рази вищі.
Крім того, туроператори, побоюючись падіння попиту, різко зменшили замовлення авіаційних чартерів, а крісла на рейсах, що залишилися, продають спільно. Це призведе влітку до різкого зменшення шансів на появу "гарячих" турів в принципі.
"Українці в цьому році перенесуть витрати на відпочинок на останнє місце. Необхідно витрачати гроші на одяг, їжу, інші потреби. У зв'язку з цим для українського туризму з'явився великий шанс, оскільки українці будуть більше відпочивати в Україні", - сказав директор представництва Польської туристичної організації в Україні Влодзімєж Щурек.
У минулому році сім'я з середнього класу, яка отримувала середньомісячний дохід близько 10 тис. грн, сміливо могла собі планувати літній відпочинок в Болгарії, Єгипті або Туреччині. В цьому році 70% з них почнуть шукати альтернативу в Україні, вважає засновник туристичної компанії "Час на мандри" Юрій Пирч.
При цьому, через зростання попиту, девальвацію гривні, подорожчання продуктів і палива, ціни на розміщення в готелях істотно зросли за останній рік. Торік відпочинок у пансіонатах зі зручностями на поверсі коштував приблизно 80 грн за добу з людини, а в цьому році ціна зросла до 100 грн, повідомила керівник Асоціації туристичного та оздоровчого бізнесу "Відродження" (Миколаїв, Коблево, Очаків) Тетяна Квасняк.
Розміщення в номері зі зручностями подорожчало зі 150 грн до 200-210 грн. При цьому Тетяна Квасняк очікує 90%-е завантаження номерного фонду регіону.
Цікаво, що за оцінкою директора Центру туристичної інформації Володимира Царука, в цьому році в Україні українці готові в середньому витрачати якраз вищевказані 200-250 грн з людини за добу відпочинку.
Зараз складно оцінити, наскільки девальвація призведе до зростання попиту на внутрішні тури. Військова нестабільність на сході країні тому виною.
Однак, учасники туристичного ринку вже бачать зростання інтересу до відпочинку в Карпатах та на півдні України. Директор мережі туристичних агенцій "Поїхали з нами" Олег Кулик каже, що раніше в структурі продажів компанії тури по Україні перебували на 16 місці з часткою 1%, а за підсумками зимового сезону вони піднялися на 5-е місце з 4%. Він очікує, що в майбутньому ця частка збільшиться до 5%.
Великі іноземні туроператори, які раніше займалися лише виїзним туризмом, також стали потроху додавати в свій асортимент подорожі по Україні. Так, у березні TUI Ukraine почав пропонувати тури в Чернігівську область, пізніше до них були додані поїздки в західну Україну. Крім того, доступні до продажу тури по Україні у CoralTravel, PanUkraine.
Встигнути виправити
Низький попит на тури по Україні в попередні роки призвів до того, що туристичний ринок розвивався хаотично. На проблеми, які з року в рік збільшувалися, ніхто не звертав уваги. У результаті ринок виявився не готовим до масового напливу туристів.
На ринку немає великих туроператорів, які можуть запропонувати велику різноманітність якісно напрацьованих турів."На ринку внутрішнього туризму зараз недостатня пропозиція, але великий попит. Операторів, які займаються виключно внутрішнім туризмом, можна перерахувати на пальцях рук", - зазначив Юрій Пирч.
Щоб з'явилися великі туроператори необхідно вирішити ряд проблем.
"Організаторів подорожей чекає ряд труднощів з боку інфраструктури: поганий стан доріг, катастрофічна нестача тризіркових готелів для невибагливих споживачів і низькоякісний сервіс", - сказав Юрій Пирч.
При розвитку внутрішнього туризму потрібно орієнтуватися на масового споживача, який дозволить собі виділити на тур 2 дні/1 ніч до 1 тис. грн/чол (разом з проживанням, харчуванням, екскурсіями і вхідними квитками).
При цьому, у нас немає достатньої кількості великих готелів, які готові тримати слово, давати найкращі ціни великим туроператорам, підкреслив Олег Кулик. А з власниками дрібних готелів домовлятися дуже складно.
Але появі великих готелів, особливо на півдні країни, заважає бюрократична система і клімат. Олег Кулик зазначив, що не бачить перспектив розвитку пляжного відпочинку в Україні з двох причин.
Для спорудження великого готелю необхідно вкласти кілька десятків мільйонів доларів. При цьому, для будівництва потрібно пройти складну дозвільну процедуру. Але і в цьому випадку успіх негарантований.
В Україні пляжний сезон триває лише три місяці - з середини червня до середини вересня. Для порівняння: в Туреччині сезон в два рази довший, держава стимулює будівництво нових готелів (видачею безвідсоткових кредитів, пільгами в оподаткуванні).
Учасники туристичного ринку відзначають і слабку зв'язаність регіонів країни між собою, що негативно впливає на можливість подорожей. Володимир Царук сказав, що найбільш плачевна ситуація з залізничним транспортом.
Черкаси, Дніпропетровськ, Харків практично відірвані від західної України - туристам з цих міст дуже складно напряму потрапити в Ужгород, Чернівці, Луцьк. Так, єдиний поїзд Харків-Ужгород йде в дорозі 27 годин.
Відсутність прогресу України у вирішенні інфраструктурних проблем, які заважають розвитку внутрішнього туризму, може призвести до сумних наслідків. Через рік-два, після того, як ситуація в економіці України стабілізується, українці знову потягнуться на відпочинок на закордонні курорти. А вітчизняні курорти залишаться без туристів.