ua en ru

як держава намагається змусити МАУ заплатити авиасбор

як держава намагається змусити МАУ заплатити авиасбор Держава має намір змусити авіакомпанії платити авиасбор, внесений пасажирами

Українські чиновники не полишають спроб змусити авіакомпанію МАУ стягувати з пасажирів збори в спеціальний фонд авіації. Загальний борг перевізника перед державою вже перевищив 300 млн гривень. З цією метою минулого тижня Кабмін навіть оновив правила справляння цього збору.

Однак таке рішення чиновники ухвалили всупереч рішенням Окружного адмінсуду Києва та Київського апеляційного адмінсуду, які визнають незаконними положення про регулювання ставок збору. Але, схоже, чиновники вирішили не здаватися і змусити МАУ заплатити. У ситуації розбиралася РБК-Україна.

Нова спроба

Кожен раз, коли пасажир вилітає з українського аеропорту, будь-яка авіакомпанія зобов'язана включити у вартість квитка так званий збір з пасажирів. Якщо людина летить внутрішньоукраїнських рейсом, то ставка становить 0,5 долара, а якщо за кордон, то 2 долара.

Таке правило існує в Україні ще з 1993 року. Саме тоді Кабінет міністрів своєю постановою створив в Україні "Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях" (спецфонд). Цей фонд наповнюється з різних джерел з авіаринку. Але одним з основних є збір з пасажирів.

Кошти зі спецфонду використовуються на різноманітні державні потреби, наприклад, на зарплату інспекції з безпеки польотів, фінансування робіт з розслідування авіаподій, забезпечення авіабезпеки, участь України у міжнародних авіаційних організаціях і т. д.

Але нещодавно в ході одного з судових процесів ці ставки були визнані незаконними. Восени минулого року до Окружного адмінсуду Києва з позовом до Кабміну звернулося якесь фізособа, ім'я і прізвище якого не розголошується в судових документах, з вимогою визнати урядова постанова від 1993 року про створення спецфонду незаконним.

Як випливає з документів судового процесу, позивач обґрунтував свої вимоги тим, що постанова Кабміну не відповідає Конституції України, Конвенції про міжнародної цивільної авіації 1944 року, Податкового кодексу та закону "Про адміністративні послуги".

20 січня суд першої інстанції частково задовольнив вимоги позивача та визнав незаконною з 1 січня 2014 року дію двох дуже важливих пунктів постанови. Цими пунктами регулюються ставки зборів з кожної вилітає пасажира і кожної тонни відправленого вантажу.

"Суд порахував цей збір з пасажирів, по суті, податком. А податки в Україні може встановлювати тільки Верховна Рада, а не Кабінет міністрів", - пояснює партнер юрфірми "Анте", спеціаліст з авіаційного праву Андрій Гук.

Після цього судовий розгляд продовжилося в Київському апеляційному адміністративному суді. За словами Гука, цей суд вже виніс свій вердикт 16 березня (рішення суду поки що не оприлюднена). "Київський апеляційний адмінсуд залишив у силі рішення першої інстанції. Таким чином, згідно з українським законодавством, після того, як рішення першої інстанції було підтверджено апеляційною інстанцією, рішення Окружного суду вступило в силу. Тепер в Україні більше не встановлена на якому-небудь рівні обов'язок авіакомпаній стягувати з пасажирів збір, та сплачувати його до спецфонду", - упевнений юрист.

Інтерес найбільшого гравця

Примітно, але це рішення суду дуже вигідно лідеру українського авіаринку - авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України". МАУ як раз з початку 2014 року перестала збирається перераховувати збір в спецфонд, а з березня 2016 і стягувати його з пасажирів.

Доводи, якими виправдовують свої дії в МАУ і юридичному бюро ECOVIS Бондар і Бондар, яке захищає МАУ у цих судових процесах, приблизно збігаються з обґрунтуваннями вищевказаного позивача про те, що збір до спецфонду суперечить українському законодавству.

"За всі ті роки, протягом яких цей збір був введений в Україні, чиновники не спромоглися розробити чіткі правила його стягування, не встановили платника, терміни, порядок оплати. Цей податок суперечить Повітряному і Податкового кодексів, Конституції", - заявляв раніше РБК-Україна експерт з авіаційного права, партнер юридичного бюро ECOVIS "Бондар і Бондар" Олег Бондар.

"Цей збір законодавством не передбачений, і МАУ, згідно із законом, не є і не зобов'язана бути агентом по його стягненню на користь держави", - пояснювала РБК-Україна корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька.

В результаті між авіакомпанією з одного боку і прокуратурою і Державіаслужбою - з іншого, почалися судові суперечки, які розтягнулися на кілька років. За даними Державіаслужби, за станом на 24 березня, обсяг оспорюваної МАУ заборгованості перед спецфондом складає близько 310 млн гривень.

Влітку минулого року в ході розслідування діяльності Державіаслужби НАБУ провело обшуки в МАУ. Тоді НАБУ заявило, що слідчі вилучили документи, що підтверджують факти заборгованості МАУ перед державою в розмірі близько 150 млн гривень збору до спецфонду за період з січня по грудень 2014 2015 року.

Спроба узаконити

Незважаючи на рішення Київського апеляційного адмінсуду, уряд все ж спробував відіграти ситуацію назад і нівелювати вердикт суду про скасування ставок зборів. У цьому чиновникам могла допомогти нова версія більш конкретних правил, за якими авіакомпанії зобов'язані сплачувати збори до спецфонду. До цього Державіаслужба кілька місяців обговорювала з громадськістю нову редакцію положення про спецфонді.

І як раз на минулому засіданні Кабміну, 22 березня, уряд з подачі Міністерства інфраструктури прийняло оновлену редакцію положення про діяльність спецфонду.

Необхідність прийняття нової редакції правил міністр інфраструктури Володимир Омелян обґрунтував тим, що чинне положення про спецфонді застаріло і не відповідає чинному податковому і бюджетному законодавству. "Це призводить до подвійного тлумачення суб'єктами авіаційної діяльності порядку сплати державних зборів і впливає на надходження (в спецфонд, - ред)", - сказав він.

Згідно з новим документом, тепер авіакомпанії зобов'язані будуть щомісяця до 20 числа надавати аеропорту звіти про кількість відправлених пасажирів. Крім того, для оплати зборів, розміри яких встановлені у валюті, але українські авіакомпанії повинні оплачувати їх в гривні, буде застосовувати офіційний курс Нацбанку на дату виставлення рахунку. Також встановлено, що авіакомпанії повинні оплачувати рахунки-фактури впродовж 30 днів.

"Крім того, тепер іноземні перевізники будуть поставлені в рівні умови з українськими, а саме - зарубіжні авіакомпанії зможуть оплачувати збір у гривні через свої представництва. Раніше іноземні компанії платили збір безпосередньо з центрального офісу", - говорить Андрій Гук.

Але найцікавіше в новій редакції положення виявилося заховано в кінці документа. Враховуючи, що Окружний суд Києва скасував два пункти в додатку до положення, якими встановлювалися ставки зборів для пасажирів і вантажів, уряд був змушений видалити ці пункти з документа. Але це не завадило чиновникам відразу ж внести в нову редакцію кілька доповнень, в одному з яких передбачені ставки для пасажирів і вантажів на тому ж рівні, що і раніше.

Проте такий вихід із ситуації навряд чи влаштує авіаринок, зокрема, МАУ. РБК-Україна не вдалося отримати коментар безпосередньо в авіакомпанії, але Олег Бондар вважає, що нова редакція постанови уряду про діяльність спецфонду не вирішить основної проблеми - нелегітимність зборів в спецфонд.

"Дивно, що на засіданні Кабміну ніхто не доповів про таке рішення суду. Тобто, Кабмін розглядав нову редакцію постанови, яке визнано незаконним саме з причини відсутності повноважень в уряду його приймати, - каже Олег Бондар. – Бездіяльність чиновників доводить ситуацію до абсурду. Оскільки збір не врегульовано законом, він не є обов'язковим і у держави немає механізму наповнювати спецфонд".

Олег Бондар каже, що він не розуміє, чому держава з такою завзятістю намагається врегулювати сплату зборів в спефонд постановами Кабміну, замість того щоб прийняти відповідний закон. За його словами, МАУ і ECOVIS "Бондар і Бондар" раніше розробили і запропонували Мінінфраструктури та Державіаслужбі законопроект, яким збір у спецфонд встановлювався на рівні закону, але цей документ так і зник у надрах даних відомств.

Але в Державіаслужбі не вважають за потрібне приймати окремий закон. "Питання сплати збору на сьогодні законодавчо врегульовано, тому він не потребує змін в Податковий кодекс", - заявили в РБК-Україна у відомстві.

Цілком можливо, що спір між МАУ і Державіаслужбою так і не буде вирішено, а просто вийде на новий виток судових розглядів. "Найімовірніше, або МАУ, або не званий позивач-фізична особа подадуть в суд на Кабмін з тим, щоб визнати недійсною нову редакцію положення про спецфонді, яку прийняв Кабмін 22 березня. Адже, по суті, нічого не змінилося. Збір знову встановлений Кабміном, а не Верховною Радою", - підсумовує Андрій Гук.