Незважаючи на те, що уряд відкликав проект держбюджету-2016 відразу ж після того, як подав його у Верховну раду, Мінфін вирішив дотриматися норми Бюджетного кодексу і оприлюднив документ. Розроблений на старій податковій базі головний фінансовий документ країни передбачає зростання доходів і видатків загального фонду бюджету в межах 6-7%. Податкові надходження зростуть на 19,5%. Правоохоронний і оборонний блоки можуть отримати понад 88 млрд грн, що на 6 млрд грн більше, ніж у 2015 р. У той же час соціальні виплати працюючим пенсіонерам, додаткові гарантії захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення АТО, будуть обмежені, а дію зниженої ставки ЄСВ - призупинено.
Незважаючи на те, що уряд відкликав проект держбюджету-2016 одразу ж після того, як подав його у Верховну раду, Мінфін вирішив дотриматися норми Бюджетного кодексу і оприлюднив документ. Розроблений на старій податковій базі головний фінансовий документ країни передбачає зростання доходів і видатків загального фонду бюджету в межах 6-7%. Податкові надходження зростуть на 19,5%.
Правоохоронний і оборонний блоки можуть отримати понад 88 млрд грн, що на 6 млрд грн більше, ніж у 2015 р. У той же час соціальні виплати працюючим пенсіонерам, додаткові гарантії захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення АТО, будуть обмежені, а дію зниженої ставки ЄСВ - призупинено.
Міністерство фінансів все-таки зважився оприлюднити проект бюджету на 2016 р., який уряд подав до Верховної ради 14 вересня. Як відомо, через кілька годин документ був відкликаний з причини необхідності його доопрацювання.
Нагадаємо, держбюджет-2016 був зверстаний на основі чинної податкової бази і узгоджених з МВФ макропоказників зростання реального ВВП на 2% і інфляції в 12%. У той же час, з сьогоднішнього дня в Україні почала роботу місія МВФ щодо перегляду програми про розширене фінансування. Не виключено, що в результаті макропрогнози будуть переглянуті, а в парламент буде поданий проект бюджету без урахування податкових змін.
Як раніше повідомляло РБК-Україна, навіть в уряді не виключають, що податкова реформа не буде носити глобальний характер, як планувалося спочатку, а лише точковий, щоб уникнути ризиків зниження дохідної частини казни.
Поданий спочатку законопроект передбачає зростання доходів загального фонду на рівні 6,7% (до 524,7 млрд грн), видаткової частини - на 7% (до 593,9 млрд грн). Граничний обсяг дефіциту держбюджету-2016 складе 79,17 млрд грн, або 3,5% від ВВП. Держборг передбачений на рівні 1,5 трлн грн, що на 175 млрд грн більше, ніж у поточному році. Надання держгарантій планується практично на рівні 2015 р. - 25,7 млрд грн. Соціальні стандарти: прожитковий мінімум для непрацездатних і мінімальна зарплата - до 1 грудня 2016 р. складуть 1208 грн та 1550 грн відповідно. Таким чином, за рік соцпараметри зростуть на 12,4%.
"Пропоноване збільшення не буде відчутно, адже ціни ростуть швидше. Але враховуючи нинішню ситуацію, багатьох депутатів це задовольнить, - зазначив перший заступник голови парламентського комітету з питань бюджету Василь Амельченко (Радикальна партія). - Збільшення відчується, якщо підняти соцпараметри вдвічі".
Дохідна частина казни розрахована з урахуванням зростання податкових надходжень у 19,5% або на 76,8 млрд грн. Мінфін прогнозує, що до загального фонду буде перераховано 470,7 млрд грн. Очікується, що найбільшими темпами будуть зростати надходження від внутрішнього ПДВ - на 51,6% (до 140,3 млрд грн). При цьому відшкодування ПДВ передбачено на рівні 85,5 млрд грн, що на 27,4 млрд грн більше, ніж у плані на поточний рік.
Також очікується, що на 26,5% зростуть відрахування по імпортному ПДВ, на 28,8% - по акцизному податку з вироблених в Україні товарів, що на 18,8% - з податку на прибуток.
Крім того, закладені й нові надходження. Рентної плати за видобуток бурштину планується отримати в обсязі 1,4 млрд грн, плати за ліцензії на проведення та організацію азартних ігор, букмекерської та лотерейної діяльності - 1,7 млрд грн.
"Доходи враховуємо в бюджеті. У Податковому кодексі є все. Немає законів, які регулюють це, - розповіло джерело РБК-Україна в Кабміні. - Податковий кодекс піде окремим пакетом, його ще не "заслали" поки. Але доходи все враховано".
Що стосується видаткової частини держбюджету-2016, то, як і обіцяв Кабмін, фінансування правоохоронної та оборонної сфери буде збільшено на понад 6 млрд грн.
Міноборони може отримати 47,18 млрд грн (зростання на 5,2%), левова частка коштів - 39,39 млрд грн - піде на забезпечення діяльності Збройних сил та підготовку військ.
МВС може розраховувати на 34,13 млрд грн (+12,2%), при цьому Нацгвардія додатково отримає всього 300 млн грн (7,2 млрд грн).
"Ми будемо просити про розподіл коштів між держорганами - МВС і Міноборони. По Міноборони, думаю, будемо збільшувати фінансування до 70 млрд грн ", - запевнив член бюджетного комітету Олег Медуниця ("Народний фронт").
У проекті держбюджету Мінфін, серед іншого, передбачає скорочення соціальних витрат. Дотація з держбюджету для Пенсійного фонду, порівняно з 2015 р., скоротиться на 6,65 млрд грн. Проте за такими статтями витрат як компенсація підприємствам за мобілізованих співробітників і адресна допомога переселенцям з територій проведення АТО, витрати збільшаться, хоч і незначно - на 670 млн грн (до 5,82 млрд грн).
Варто відзначити, що проектом бюджету, як і в поточному році, передбачаються обмеження соцвиплат по цілому ряду категорій. Мова, зокрема, йде про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, ветеранів війни, шахтарів, медпрацівників, суддів. Все фінансування буде здійснюватися, "виходячи з наявності ресурсів державного і місцевих бюджетів, а також бюджетів фондів загальнообов'язкового державного соцстрахування".
Також до 31 грудня 2016 р. продовжить свою дію норма про обмеження пенсійних виплат працюючим пенсіонерам. Вона буде поширюватися на суддів, народних депутатів, чиновників. Також буде обмежено максимальний розмір пенсії - десятьма прожитковими мінімумами.
Прикінцевими положеннями проекту держбюджету-2016 також передбачені нововведення. На наступний рік буде призупинено дію законів "Про індексацію грошових доходів громадян" та "Про встановлення додаткових гарантій щодо захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення АТО".
Також не зможуть отримати соцдопомогу родичі загиблих при виконанні службових обов'язків працівників Національного антикорупційного бюро. Зараз законодавством передбачено одноразові виплати в розмірі десятирічного розміру зарплати.
Варто відзначити, що Мінфін вирішив відмовитися і від дії понижуючого коефіцієнту до ставки єдиного соцвнеску, введеного тільки в цьому році. Чиновники неодноразово наголошували, що ефекту ця норма не дала, бізнес не став масово виводити з тіні зарплати.
"Якщо його не скасувати, то будемо мати мінус 52 млрд грн за доходами. Тому поки, до нового кодексу, ніякого зниження ",- підрахували в уряді.
Нагадаємо, що податкова реформа від Мінфіну передбачає зниження ставки ЄСВ з 35% в середньому до 20%. Податковий комітет відпрацьовує версію зниження також до 20%, але з паралельним переглядом ставки податку на доходи фізосіб - з 15-20% до 10%.
Члени бюджетного комітету здивовані тим, що Мінфін оприлюднив відкликаний законопроект, адже офіційно в комітет документ так і не заходив, а відповідно, депутати ще не встигли нічого обговорити. Що він передбачає, багато з нардепів також не знають і поки важко говорити про те, на збільшенні яких витрат вони будуть наполягати.
У той же час в уряді жорстко стоять на своєму: додаткових доходів немає, бюджет збалансований, тому задовольняти "хотілки" чиновники не будуть. В якості ілюстрації нагадаємо, що раніше розпорядники бюджетних коштів збільшили свої запити на 355 млрд грн. Мінфін в ході процесу роботи на проектом бюджету, не задовольнив жодної заявки.