Ще якихось півроку тому здавалося, що дорожче 16-17 грн за літр бензину АЗС просити не будуть. Однак сьогодні, коли ціни на паливо в Україні впевнено подолали позначку в 20 грн, їх зростання бачиться нескінченним. При цьому зростання цін на енергоносії в умовах найглибшої зовнішньої енергозалежності вітчизняної економіки має безпосередній вплив на вартість послуг та виробленої в Україні продукції.
Ще якихось півроку тому здавалося, що дорожче 16-17 грн за літр бензину АЗС просити не будуть. Однак сьогодні, коли ціни на паливо в Україні впевнено подолали позначку в 20 грн, їх зростання бачиться нескінченним. При цьому зростання цін на енергоносії в умовах найглибшої зовнішньої енергозалежності вітчизняної економіки має безпосередній вплив на вартість послуг та виробленої в Україні продукції.
Павло Харламов, журнал "Деньги", спеціально для РБК-Україна
Рік від року енергозалежність України лише погіршується. Наприклад, у 2012 році Національний банк заявив, що ми забезпечуємо себе паливом на 58%. Виходить, тоді частка імпортних поставок в Україну становила близько 40%. Сьогодні картинка погіршилася для нас в два рази.
"Майже всі наші нафтопереробні заводи стоять (на рубежі 1990-2000 рр. їх налічувалося шість, - ред.). Тому 80% палива - імпортне", - сказав директор науково-технічного центру "Психея", член Громадської ради при Міненерго Сергій Сапегін.
Очевидно, що залежність від імпорту означає жорстку валютну прив'язку зі всіма витікаючими звідси наслідками. Щоб переконатися в цьому, досить порівняти динаміку курсу гривні по відношенню до долара і цін на паливо. Кореляція очевидна.
Динаміка цін на бензин марки А-95 (вересень 2014 - лютий 2015)*
*дані консалтингової групи А-95
Динаміка курсу гривні по відношенню до долара (вересень 2014 - лютий 2015)
У жорсткому зчепленні
Поряд з неспокійною гривнею, другий потужний фактор впливу на вартість палива - це ціни на нафту, зростання або падіння яких відповідним чином позначається і на енергоносіях майже на будь-якому ринку. Але Україна в силу все тієї ж валютної прив'язки належного ефекту від падіння цін на нафту (з позначки більше 100 дол. до 60 дол. за барель) не відчула.
Втім, експерти запевняють, що будь ціни на нафту більш стабільними, ми б платили за паливо значно більше. Наприклад, на піку цін на чорне золото в березні-квітні ціна літра бензину А-95 у валютному еквіваленті була близько 1,4 дол. або 1,1 євро. Сьогодні вартість палива в Україні становить приблизно 0,8-0,9 дол.
"Якби ціни на нафту збереглися незмінними, то при нинішньому курсі ми платили близько 33 грн за літр бензину", - вважає директор Київського інституту енергостратегії Дмитро Марунич.
Третій важливий чинник - податковий тиск, який продовжує зростати. Наприклад, у результаті змін до Податкового кодексу, що набув чинності в січні 2015 року, новий розмір акцизу для бензинів тепер становить 202 євро за тонну (раніше - 198), для зрідженого пропану або пропан-бутану - 50 євро за тонну (раніше - 44). З'явився акциз на альтернативні види палива (99 євро/т) і зріджений природний газ (6 євро/т).
Також з'явився додатковий акциз з обороту в розмірі 5%, який поширюється і на паливо. У Державній фіскальній службі вже роз'яснили, що цей збір зачіпає бензин і дизельне паливо, моторне альтернативне паливо, біодизель, зріджений газ.
"Цей акциз додав до ціни кожного літра 1 гривню, і буде постійно стимулювати зростання вартості, оскільки встановлений у відсотках", - зазначив глава агентства "А-95" Сергій Куюн.
Цей акциз розраховується, виходячи з роздрібної ціни плюс ПДВ. Тобто, якщо сума в чеку становить без ПДВ 100 грн, то до неї додається 20 гривень ПДВ і вже зверху накладається акциз.
В цивілізованому світі це б назвали подвійним оподаткуванням. Експерти Національної організації роздрібної торгівлі стверджують, що такий податок суперечить Директиві ЄС 2011/64. Але влада вважає за краще гнути свою лінію.
Дали волю
Стрімке подорожчання палива - це не тільки удар по кишенях автовласників. Це вагомий внесок в інфляцію, і черговий стусан по бізнесу, який страждає від зростання собівартості. Про це красномовно свідчить статистика: за підсумками 2014 року споживання нафтопродуктів у країні скоротилося на 15,4%. При цьому, вже за січень 2015 року АЗС реалізували на 34% менше бензину і на 23% менше дизпалива, ніж за аналогічний період 2014 року.
Експерти стверджують, що подібні тенденції загрожують кризою споживання, а також зростанням тіньового ринку нафтопродуктів. Питання "куди дивляться можновладці чини?" залишається без відповіді.
"Попередній уряд через роботу Експертно-аналітичної групи при Міненерго визначало рекомендований коридор, зустрічалося з трейдерами, намагалося стримувати ціни. Зараз цей ринок повністю вільний від держрегулювання", - запевняє Дмитро Марунич.
Відмовчується і Антимонопольний комітет. Крім кількох заяв про те, що нафтотрейдерам "необхідно знизити ціни на паливо", від АМКУ за останній рік ніяких предметних рішень і дій не надходило. АМКУ виправдовує лише те, що останні місяці він знаходиться в паралізованому стані.
Але питань до паливному ринку і його учасникам чимало.
Наприклад, з чиєї подачі в новій версії Податкового кодексу з'явилася норма, згідно з якою рентна плата за користування надрами в нинішньому році істотно зростає? У першому кварталі 2015 року вона збільшиться на 60%, у другому - на 65%, у третьому - ще на 70%. В стінах уряду не під диктофон кажуть, що ця обмовка стала результатом лобізму з боку осіб, близьких до великих трейдерів-імпортерів, які зможуть таким чином підпорядкувати український ринок собі.
Ще одна велика проблема - якість реалізованих нафтопродуктів та їх походження. Згідно з даними ГФС, близько 50% палива в Україну надходить з Білорусі, і значно менше - з країн Балтії і Росії.
Але фіскали мовчать про те, які обсяги потрапляють в нашу країну нелегально. Хоча ще у 2012 році комітет Верховної Ради з питань ПЕК озвучив частку контрабанди - у розмірі 50%. У консалтинговій групі "А-95" підрахували, що частка некондиційного палива на ринку складає не менше 20%, у зв'язку з чим трейдери не доплачують до державної скарбниці близько 9 млрд грн акцизів щорічно.
Строгість і порядок
Стабільності на локальному паливному ринку в найближчому майбутньому чекати не варто. Непередбачувана динаміка валютного курсу і цін на нафту будуть негативно впливати на вартість пального в Україні. Причому, вагомих підстав для її зниження поки що немає.
"Після введення 5%-ного збору з роздрібного обороту сума податків у літрі нафтопродуктів фактично зрівнялася з їх закупівельною вартістю по імпорту", - наводить приклад Сергій Куюн.
Ціни на найбільш популярні марки палива на українських АЗС (гривень/літр)*
Ринок потребує не адміністративного і податкового тиску, а правильного регулювання (скасування акцизу з обороту, у фіксації інших акцизів у гривневому еквіваленті і хоча б мінімальному, але контролі цін), в програмах стимулювання нафтовидобутку і переробки (як варіант - звільнення від ввізного мита обладнання для НПЗ, що пропонував колишній уряд) і боротьби зі схемами.
До того ж, спроби закликати внутрішній ринок до порядку вже робляться. Наприклад, скасування 15%-го дисконту на стартову ціну нафти вітчизняних виробників, яка реалізується на біржах. Ця "знижка" дозволяла довгий час "Укрнафті", підконтрольній групі "Приват", активно демпінгувати.
Разом з тим, питання монополії тієї ж "Укрнафти" на нафтовидобуток до кінця так і не знято. Так само як контрабанди та реалізації всілякого контрафакту, який автомобілісти називають однозначно "бодягою".
А враховуючи ініціативи, озвучені міністром палива та вугілля Володимиром Демчишиним про створення вертикально-інтегрованої держкомпанії на базі "Укрнафти" і "Укртатнафти" (підконтрольні групі "Приват"), можна припустити, що ситуація на ринку палива навряд чи покращиться.