З появою 3G абоненти українських мобільних операторів все більше стали віддавати перевагу спілкуванню через додатки, такі як Viber, WhatsApp, Skype. У результаті кількість відправлених повідомлень і виговорених хвилин в мобільних мережах за останній рік практично не зросла і навіть почало падати і оператори зв'язку недорахувалися доходу від дзвінків і SMS. Як учасники ринку планують повертати недоотримані доходи, і будуть українці платитимуть за спілкуванням в месенджерах, з'ясовувало РБК-Україна.
Ще до недавнього часу кількість SMS в мережах українських операторів зв'язку зростало. За даними президента компанії "Київстар" Петра Чернишова, за підсумками другого кварталу цього року в мережі оператора було надіслано на 2% більше повідомлень, ніж за аналогічний період 2015 року. Це нетипово для всіх країн світу, де з появою 3G абоненти переносили свою переписку в месенджери. Чернишов уточнив, що в 2013 році в світі було 900 млн користувачів мобільних OTT-сервісів (сервісів, які надаються поверх телекомунікаційної мережі, - ред) , таких як Skype, Viber, WhatsApp. Передбачається, що до кінця 2017 року таких користувачів сервісів вже буде близько 2,9 млрд. Доходи європейських операторів за цей час знизилися на 2%, хоча, навпаки, повинні були зрости за рахунок впровадження нових технологій зв'язку.
У третьому кварталі 2016 року українські оператори також відчули відтік користувачів в месенджери. Так, у мережі "Київстар" обсяг відправлених SMS знизився на 11%, порівняно з третім кварталом 2015 року, до 363 млн штук. Схожа ситуація і у lifecell. Кількість відправлених SMS в мережі оператора знизилася на 10%, порівняно з третім кварталом 2015 року. Інформацію про доходи від відправки SMS у компанії не змогли розкрити, але зізналися, що за рік вони знизилися.
Тільки в Vodafone Україна не відчули особливих змін у споживанні послуг голосового зв'язку і SMS. Однак у компанії визнали: споживання цих послуг не зростає.
Як пояснили РБК-Україна в прес-службі Vodafone Україна, близько 60% абонентів в нашій країні як і раніше користуються звичайними мобільними телефонами, не підтримують програми для спілкування в інтернеті. Для порівняння, в Іспанії 71% абонентів користується смартфонами, у Великобританії - 68%. Тому зниження інтересу абонентів до операторським голосових послуг та SMS в нашій країні поки що не відчувається дуже гостро.
Чим більше смартфонів буде з'являтися на руках у абонентів в Україні, тим більше SMS і голосового трафіку будуть втрачати українські оператори. Зараз ці напрямки є для учасників ринку основним джерелом доходу. Вони відзначають, що середній дохід від одного абонента в нашій країні найнижчий в світі - близько 1,5 долара - і оператори не можуть дозволити собі ще більше його знижувати. Тому вони вже зараз думають, як більше заробити на мобільному інтернеті і монетизувати трафік на месенджери.
За даними дослідження Ericsson Mobility Report, найпопулярнішим мобільним додатком в Україні є Viber. За обсягом генерованого трафіку він випередив пошту Gmail і відеосервіс Youtube. Якби Viber був телекомунікаційним оператором, увійшов би в "велику четвірку" українського ринку - його аудиторія в Україні порівнянна з абонентською базою третього за величиною в країні оператора мобільного зв'язку lifecell.
За даними самого Viber в Україні, додатком вже користується близько 16 мільйонів чоловік, з них приблизно половина активних користувачів - вони відправляють мінімум одне повідомлення або здійснюють мінімум один дзвінок в місяць. Як стверджує директор Viber в Росії і країнах СНД Євген Рощупкін, велика частина користувачів активно використовує платні послуги Viber, зокрема, дзвінки Viber out.
тобто, навіть якщо кожен з активних українських користувачів Viber відправляє не більше одного повідомлення в місяць, загальний обсяг повідомлень за цей період складе 8 млн. Враховуючи діючі тарифи мобільних операторів, на такому обсязі повідомлень вони могли б заробити до 16 млн гривень в місяць. Зараз оператори надають SMS в пакеті. Наприклад, в тариф "Київстар Онлайн" за 1 гривню в день користувач отримує 100 повідомлень. У тарифі "МТС 3G Смартфон Перший" абонент отримує 150 повідомлень в день, за щоденну абонплату в 2 гривні. Тобто, якщо абонент цих тарифів відправляє хоча б одне повідомлення в день, з нього списується 1 або 2 гривні.
Ще одним великим гравцем є Skype. За словами гендиректора компанії "Майкрософт Україна" Надії Васильєвої, 83% українських інтернет-користувачів мають акаунти в Skype, а щомісяця користуються ними близько 45% споживачів. Також популярним в Україні є додаток Messenger від Facebook, WhatsApp, додатки соціальних мереж "ВКонтакте" і "Однокласники", через які теж проходить велика кількість повідомлень, але статистики їх використання немає.
Як розповіла генеральний директор оператора Vodafone Україна Ольга Устинова, її компанія зараз вивчає досвід інших країн щодо впровадження окремої тарифікації трафіку на месенджери. У прес-службі оператора уточнили, що говорити про перспективи застосування такої практики в Україні поки рано. "Поки це тільки вивчення можливості і нічого більше", - повідомила начальник відділу зв'язків з громадськістю Vodafone Україна Вікторія Рубан.
За її словами, зараз у всіх тарифах Vodafone трафік на месенджери включений в абонплату. Хоча абонентам старих тарифів оператора, які надаються під брендом "МТС-Україна", доступна окрема послуга "Смарт мессенджер". За 2 гривні в день абонент отримує безлімітний доступ до мессенджерам Viber, WhatsApp, Skype, ICQ, Google Talk (Hangouts), Facetime, IMessage,imo, Voxer, а також 150 SMS та MMS в місяць. Аналогічна послуга є і окремо для трафіку на WhatsApp, щоденна плата в цьому разі складає 30 копійок. Також у оператора є послуга безкоштовного доступу в соцмережу Facebook, хоча після 1 січня 2017 року її вартість становитиме 0,16 копійок у день. Скільки користувачів в цих послуг, не відомо. Однак відомо, що, за підсумками третього кварталу, оператор збільшив заробітки від мобільного інтернету і тепер вони становлять 20% від його загального доходу.
Схожий підхід застосовує і "Київстар", намагаючись включати в свої пакети безлімітний трафік на різні мобільні додатки, але заробляючи на абонплаті. Зараз у нього є окрема послуга "Соцмережі без обмежень", куди включений трафік на соцмережі "ВКонтакте", "Однокласники", Twitter, Facebook і на месенджери Viber, WhatsApp і Messenger. В останній лінійці тарифів "Онлайн", "Онлайн+" і "Онлайн Екстра" ця послуга входить в абонплату, як і в діючих для підключення контрактних тарифах. "Як показує наш досвід, немає сенсу боротися з OTT - гравцями", - розповідає директор з маркетингу "Київстар" Святослав Горбань.
Тому операторам доводиться шукати рішення, які б сподобалися абонентам. За словами Горбаня, кожен день понад 86% абонентів онлайн-тарифів "Київстар" користується пакетами з необмеженим доступом до сервісів OTT. Цей бізнес-кейс він вважає успішним. За останній рік споживання мобільного інтернету в мережі "Київстар" зросло у два рази.
У третього оператора, lifecell, є послуга "Цифрове спілкування", в рамках якої абоненту за 50 копійок в день надається нетарифікований доступ до мессенджерам Viber, WhatsApp, Skype. Абоненти можуть підключати та відключати послугу за своїм бажанням.
Разом з тим lifecell намагається конкурувати з такими сервісами за допомогою власного месенджера bip. Точніше, це додаток створила материнська компанія українського оператора - турецький Turkcell. Програмою можуть користуватися абоненти всіх операторів, але своїм абонентам lifecell надає ряд бонусів таких, як додатковий інтернет-трафік до основного пакету і інтернет-трафік у роумінгу. "Зараз багато операторів в світі створюють свої месенджери, щоб зберегти абонентську базу, забезпечити лояльність абонентів, і "спробувати себе" на цьому новому ринку", - пояснює керуючий партнер компанії Expert&Consulting Анатолій Фроленков. З одного боку, оператори виграють, коли утримують абонентів. З іншого - самі підштовхують їх на повний перехід в інтернет, відмова від голосового трафіку і класичних додаткових послуг. "На даному етапі оператори, швидше, захищаються і сподіваються на можливу монетизацію месенджерів в майбутньому. Але дійсно успішних кейсів у телеком-операторів я поки не зустрічав", - пояснює Фроленков.
Також оператори в усьому світі обговорюють такий варіант монетизації трафіку з месенджерів, як введення плати за дзвінки з месенджера на свою мережу. Схожа система зараз діє при дзвінках з однієї мобільної мережі на іншу: оператор абонента сплачує оператору, що приймає дзвінок.
Як стверджує Євген Рощупкін з Viber, ні в одній країні світу його компанія не платить мобільним операторам за забезпечення "транспорту" від абонента до додатка.
Втім, у світі є приклади такої співпраці мобільних додатків і операторів. Наприклад, індійське додаток Nanu платить операторам, а заробляє на рекламі, яку слухає абонент замість гудків. Але масової така практика поки що не стала.