Східні області України можуть залишитися без прямого авіасполучення з Європою. Європейське агентство авіаційної безпеки (EASA) підготувало проект рішення з рекомендацією авіакомпаніям не літати на схід України. Державна авіаційна служби України має намір переконувати європейських чиновників у безпеці польотів в цей регіон. У випадку набуття чинності цими рекомендаціями, європейські авіакомпанії припинять виконувати рейси в аеропорти Харкова, Дніпра і Запоріжжя. По суті, вони віддадуть цю нішу повітряного сполучення українською, турецькою та білоруському перевізникам. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
Державна авіаційна служба України отримала проект бюлетеня Європейського агентства авіаційної безпеки (EASA), яким пропонується визнати небезпечними польоти в східні регіони України. Зокрема, мова йде про заборону польотів в міжнародні аеропорти "Харків", "Дніпропетровськ" та "Запоріжжя". Про це вчора, 21 вересня, на своєму сайті повідомив аеропорт Харкова.
EASA - агентство ЄС, основне завдання якого стежити за безпекою цивільної авіації. Якщо агентство вважає, що для європейських авіакомпаній існують ризики для безпеки рейсів над певною територією, воно видає Conflict Zone Information Bulletin, яким рекомендує обмежити польоти. Незважаючи на те, що бюлетені EASA носять рекомендаційний характер, вони, по суті, є обов'язковими до виконання.
Інформацію про те, що Україна отримала від EASA проект бюлетеня підтвердили в прес-службі українського відомства. "Державіаслужба отримала проект бюлетеня з безпеки EASA і бере участь у консультаціях з причетними органами (відомствами та аеропортами, - ред.) для формування офіційної позиції", - повідомили РБК-Україна у відомстві. Але подробиці уточнити не змогли.
За інформацією РБК-Україна, в проекті бюлетеня EASA рекомендує не літати в Дніпропетровський район польотної інформації, який включає в себе, в основному, повітряний простір над Харківською, Дніпропетровською, Запорізькою, Донецькою, Луганською областями і над Кримом.
Правда, над цим регіоном вже діють заборони, але в набагато меншому обсязі. "Зараз в Україні діють дві заборони на польоти. Після анексії Криму з 2014 року заборонені польоти над півостровом, а після падіння літака авіакомпанії Malaysia Airlines - над зоною АТО і буферною зоною в середньому 200 кілометрів від зони розмежування, яка повністю нівелює ризики для польотів. Озброєння з неконтрольованих Україною районів Донбасу не дістає на великі відстані", - пояснило РБК-Україна джерело в уряді, знайоме з ситуацією.
Крім того, аеропорти "Харків", "Дніпропетровськ" та "Запоріжжя" вже закривалися рішенням Державіаслужби на кілька днів з міркувань безпеки в грудні 2014 року. Більш детального пояснення причини скасування польотів тоді не прозвучало. Мовчить Державіаслужба і зараз. Джерела видання також не розголошують інформацію про причини, кажучи лише про бажання зберегти безпеку польотів. У EASA вчора на питання РБК-Україна про причини підготовки бюлетеня щодо України не відповіли.
Втім, у Державіаслужби є шанс переконати EASA у відсутності необхідності закривати повітряний простір над сходом України. "Державіаслужба та аеропорти повинні показати EASA, що в регіоні зараз вживаються достатні заходи з безпеки і те, що Україна досить-таки добре контролює зону, що прилягає до зони АТО", - говорить партнер юрфірми "Анте", спеціаліст з авіаційного права Андрій Гук. Він вважає досить дивним той факт, що проект бюлетеня з'явився саме зараз. "Не видно, щоб в питаннях безпеки були якісь погіршення або поліпшення", - зазначає Гук.
"Якщо EASA опублікує свої рекомендації, Державіаслужба не буде зобов'язана його переопубліковувати, а повинна, виходячи з об'єктивних даних, визначити свої зони заборони", - уточнив РБК-Україна співрозмовник в Кабміні.
В уряді розраховують, що EASA не опублікує рекомендації до проведення консультацій з Державіаслужбою, під час яких Україна спробує переконати європейців, що нинішньої буферної зони від лінії розмежування в АТО достатньо для безпеки польотів. "У такому випадку відпаде необхідність для публікації рекомендацій. Якщо у EASA нас не послухають, то вони їх, мабуть, опублікують. Рекомендації будуть діяти до тих пір, поки ситуація не зміниться і не відпаде необхідність у подібній забороні", - розповідає співрозмовник видання.
Джерело на авіаційному ринку нагадало РБК-Україна, що зараз подібна заборона на польоти на схід України діє тільки для авіакомпаній з ОАЕ. "Але нещодавно представники українського авіаринку зустрічалися з авіаційною владою ОАЕ, яка висловила можливість скасувати цю заборону в найближчому майбутньому", - сказав він.
"Рекомендаціями EASA мають керуватися європейські авіаперевізники, які на сьогодні літають в аеропорти Запоріжжя, Дніпра і Харкова. Вони не будуть зобов'язані виконувати ці рекомендації, але, як правило, європейські перевізники їх виконують неухильно. Це рекомендації з підтекстом обов'язкових до виконання", - розповіло РБК-Україна джерело в уряді.
Втім, Андрій Гук пояснив, що в разі публікації рекомендацій EASA та відмови до них прислухатися з боку європейських перевізників, останнім не загрожує покарання. "Невиконання європейськими авіакомпаніями цих рекомендацій не призведе до якихось наслідків для них, наприклад, штрафів. Якщо для європейських авіакомпаній рейс Харків, Дніпро або Запоріжжя буде дуже важливим, то авіакомпанія може просто посилити заходи безпеки", - говорить юрист. За його словами, рекомендації поширюються і на українські авіакомпанії, які будуть виконувати рейси з цих аеропортів в Європу.
Якщо бюлетень все ж таки вступить в силу, для українських перевізників буде важлива позиція Державіаслужби з цього питання. Виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко передбачає, що якщо Державіаслужба підтримає рекомендації EASA і також закриє повітряний простір у східній Україні, то тоді виконувати рейси на схід України не зможе жоден перевізник. "Якщо Державіаслужба також прийме рекомендації EASA, то всім авіакомпаніям заборонять туди польоти. Якщо ж заборона буде тільки від EASA, то вона буде обов'язковою тільки для європейських авіакомпаній. Наприклад, LOT припинить польоти до Харкова, - зазначає він. - Але, думаю, що Державіаслужба та EASA будуть вести активні переговори щодо можливої заборони на польоти в східну Україну. Але рішення, швидше за все, буде спільним".
Найбільша українська авіакомпанія МАУ не відповіла на питання РБК-Україна, чи буде вона виконувати рекомендації EASA у разі набрання ними чинності, але уточнила, що безпека польотів завжди була пріоритетом номер один для авіаційної галузі. "МАУ не бачить додаткових джерел загроз, які б стали причиною ще більш суворих обмежень щодо східного регіону. Тому ми розраховуємо, що рішення буде виваженим, і авіаційна влада проведе дуже ретельний всебічний аналіз ризиків", - заявили в МАУ.
Гендиректор авіакомпанії Windrose Володимир Каменчук також запевнив видання, що зараз він не бачить об'єктивних підстав не виконувати рейси в аеропорти Харкова, Дніпра і Запоріжжя. "У той же час, якщо владою України будуть введені такі обмеження, то звичайно ми будемо змушені призупинити виконання рейсів в зазначені аеропорти", - повідомив він. При цьому Каменчук уточнив, що Windrose планує літати в ці аеропорти, якщо рекомендації будуть видані тільки EASA без офіційної заборони з боку Державіаслужби України.
Зараз в три зазначених аеропорти виконують свої рейси українські авіакомпанії МАУ, "Дніпроавіа", "Мотор Січ", Windrose, Atlasjet Ukraine ("дочка" турецької авіакомпанії Atlasglobal), а також декілька іноземних - білоруська "Бєлавіа", турецькі Turkish Airlines, Pegasus. З європейських авіакомпаній літають польська LOT, грецька Ellinair, австрійська Austrian Airlines. Після того, як ці три авіаперевізника будуть змушені припинити рейси на схід країни, пасажири зможуть літати туди тільки бортами українських, турецьких чи білоруської авіакомпаній. За даними авіаринку, частка європейських авіакомпаній в пасажиропотоці Харкова може скласти приблизно 7-8% за підсумками 2017 року.
Анатолій Мазуренко висловив думку, що рекомендації на польоти в східну Україну можуть бути частково пов'язані з можливим введенням миротворців на Донбас. "Але навіть якщо будуть вводити миротворців, то я не вважаю, що така заборона необхідна. Але у європейців можуть бути свої міркування, про які і знати ніхто не буде. Подія неординарна, бо за всім цим стоїть щось дуже серйозне", - зазначає він.