Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) сумнівається в перспективності фінансування української газотранспортної системи (ГТС). Про це заявив старший банкір ЄБРР по природних ресурсах Пол Шапіро, передає кореспондент РБК-Україна.
Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) сумнівається в перспективності фінансування української газотранспортної системи (ГТС). Про це заявив старший банкір ЄБРР по природних ресурсах Пол Шапіро, передає кореспондент РБК-Україна.
"Єврокомісія сплатила досить дороге дослідження газотранспортної системи (України). Чи має сенс витрачати на систему, якою неможливо користуватися? Якщо на неї витрачати, то яким чином на неї витрачати? Які інвестиції принесуть найбільший ефект? Ми читали звіт Mott MacDonald, і в ньому йдеться, що сенс у таких інвестиціях зберігається, але якщо не допускати до зовнішнього погіршення ситуації, а ситуація продовжує погіршуватися", - сказав Шапіро.
За його словами, ЄБРР почав вести переговори з урядом про пріоритетні проекти рефінансування, але все це має підкріплюватися необхідними реформами в Україні.
Нагадаємо, британська компанія Mott MacDonald виконувала попереднє техніко-економічне обґрунтування (ТЕО) модернізації ГТС України. На думку експертів Mott MacDonald, разом з ремонтом магістральних газопроводів, компресорних станцій і встановленням нових газовимірювальних агрегатів, а також сучасної системи управління ГТС реконструкція і модернізація обійдеться "Нафтогазу України" мінімум в 4,8 млрд дол. за семирічний період. При цьому пріоритезація проектів заснована на порівняно недорогих ремонтах, що дозволить утримати газотранспортну систему України в нормальному робочому стані до повної модернізації.
Для цього Mott MacDonald рекомендує протягом найближчих восьми-десяти років інвестувати (освоїти) мінімум 2,8 млрд дол. в мініпроекти. Ці кошти необхідні для підтримки системи в робочому режимі. Простіше кажучи, у таку суму виливається багаторічне недофінасування газотранспортної системи України.
23 березня 2009 р. в Брюсселі Україна підписала декларацію з ЄС з питань модернізації української ГТС. Тоді мова йшла про виділення Євросоюзом кредиту в розмірі близько 2,5 млрд дол. на ці цілі. Однак при цьому Єврокомісія вимагала, щоб Україна реформувала організаційну структуру НАК "Нафтогаз України" і її дочірніх компаній, привівши її у відповідність з нормами європейського законодавства. Зокрема, вимоги ЄК включали відділення "Укртрансгазу" від НАК "Нафтогаз України". Реформування НАК має початися найближчим часом.
У грудні 2010 р. "Укртрансгаз" повідомив, що Україна почала модернізувати ГТС власними силами. У 2011 р. в оновлення планувалося вкласти 3,1 млрд грн. У вересні заступник голови правління НАК "Нафтогаз України" Вадим Чупрун заявив, що Україна інвестує більше 5 млрд дол. на модернізацію і реконструкцію пріоритетних об'єктів газотранспортної системи протягом 7 років.
Газотранспортна система України включає 37,5 тис. км. газопроводів, 71 компресорну станцію і 13 підземних сховищ газу із загальним активним обсягом газу 32 млрд куб. м. Пропускна спроможність системи на вході - 288 млрд куб. м газу в рік, на виході - 175 млрд куб. м, зокрема в країни Євросоюзу - 141 млрд куб. м.
Вчора повідомлялося, що НАК "Нафтогаз України" отримала 4 тендерні пропозиції на проведення оцінки вартості ГТС. У компанії відзначають, що оцінка ГТС не пов'язана з її продажем. Таким чином, НАК має намір припинити спекуляції, пов'язані з різноманітними припущеннями вартості системи.
Зазначимо, що сьогоднішня заява представника ЄБРР не в останню чергу пов'язана з недавніми погрозами "Газпрому" припинити транзит російського газу через територію України. Експерти зазначають, що таким чином Росія веде інформаційну війну з метою змусити Україну піти на поступки в газових переговорах.