Уряд нарешті визначився з рівнем зарплати та умовами контракту приступив ще в середині травня до виконання своїх обов'язків голови правління "Укрзалізниці" поляка Войцеха Бальчуна. Його щомісячний посадовий оклад становитиме 461,6 тис. гривень. За якісну роботу планується нараховувати квартальні і річні премії, а також матеріальна винагорода за ефективне управління майном. Крім того, після неодноразового звернення Мінінфраструктури, Кабмін вирішив повністю змінити склад правління держпідприємства.
Уряд нарешті визначився з рівнем зарплати та умовами контракту приступив ще в середині травня до виконання своїх обов'язків голови правління "Укрзалізниці" поляка Войцеха Бальчуна. Його щомісячний посадовий оклад становитиме 461,6 тис. гривень. За якісну роботу планується нараховувати квартальні і річні премії, а також матеріальна винагорода за ефективне управління майном. Крім того, після неодноразового звернення Мінінфраструктури, Кабмін вирішив повністю змінити склад правління держпідприємства.
Сьогодні на засіданні уряду новий глава "Укрзалізниці" поляк Войцех Бальчун підписав контракт з Кабміном. За словами першого заступника міністра інфраструктури Євгена Кравцова, документ був погоджений з новим топ-менеджером держпідприємства. Він базується на основі відповідних контрактів з іншими членами правління. "Рішення прийнято одноголосно. Вітаємо пана Бальчуна, залишилося підписати контракт міністру (міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, - ред.)", - сказав прем'єр-міністр Володимир Гройсман.
Ще в кінці минулого тижня глава уряду анонсував підписання контракту з Бальчуном. Однак на той момент Кабмін все ще не міг визначитися з розміром зарплати глави "Укрзалізниці". Але вона повинна бути не більше, ніж отримують в європейських компаніях, тоді додав Гройсман.
Бальчун в результаті конкурсного відбору був затверджений на посаді урядом ще 20 квітня, приступив до виконання обов'язків в середині травня. Він є ефективним криза-менеджером. У 2008-2013 роках обіймав посаду президента найбільшого в Польщі та країнах ЄС логістичного вантажного залізничного оператора PKP Cargo і вивів підприємство з безнадійного стану.
З 2012 року як голова наглядової ради займався порятунком ще однією майже збанкрутілої авіакомпанії LOT. У різні роки Бальчун обіймав керівні посади в Poczta Polska і в державному банку країни. Останнім часом він відійшов від управління компаніями, займався музикою. Має свою рок-групу під назвою "Chemia".
У розпорядженні РБК-Україна опинився контракт Войцеха Бальчуна, згідно з яким його щомісячний посадовий оклад (ДО) складе 461,6 тис. гривень. Крім того, щокварталу буде нараховуватися премія. Її максимальний розмір не повинен перевищувати 3 ДО (близько 1,4 млн гривень).
Раз на рік голова правління держпідприємства може претендувати ще на одну премію (24 ДО; понад 11 млн гривень) і матеріальна винагорода за ефективне управління майном (10; 6,4 млн гривень). Виплата цієї винагороди не повинна бути за рахунок зниження соцгарантій співробітників УЗ.
Обсяг квартальних та річного премій може бути знижений, якщо на підприємстві з'явиться заборгованість по зарплаті, погіршиться якість роботи або не буде належним чином виконувати контракт.
Оклад, який передбачений контрактом з новим керівником "Укрзалізниці" обмежений сумою, прописаної в постанові уряду про умови і розміри оплати праці керівників держпідприємств. Ним передбачено, що посадовий оклад керівника такої компанії як "Укрзалізниця" не може перевищувати 200 мінімальних окладів працівника основної професії на цьому підприємстві. Виходячи з цього, сьогодні і був затверджений оклад голови правління "Укрзалізниці"", - говорить партнер консалтингової компанії Talent Advisors Роман Бондар.
Доплати, згідно з контрактом, будуть здійснюватися на основі показників, визначених, так званої, Карткою оцінки результатів праці голови правління. Цей документ протягом півроку зобов'язаний затвердити Кабмін. "І тут починається зона турбулентності. При застосуванні ключових показників ефективності (KPI, - ред.) при виплаті премій можуть бути проблеми, - каже Роман Бондар. - По-перше, в Україні немає практики впровадження КПЕ на держпідприємствах, по-друге, достовірні КПЕ можна встановити тільки коли є стратегія розвитку УЗ, а її цей час, як такої, немає. По-третє, встановлювати квартальні КПЕ для вищого керівництва і, відповідно, виплачувати квартальні премії є атавізмом і практично ніколи не використовується в світі".
Таким чином, згідно з контрактом, яким має в своєму розпорядженні РБК-Україна, при офіційному курсі в 25,14 грн/1 долар - це близько 18,4 тис. доларів або приблизно 15 тис доларів після сплати податків.
"У моєму розумінні це вкрай низький оклад як для керівника такої компанії. Виходячи зі світової практики, рівень окладу керівника УЗ повинен бути від 30 до 50 тис. доларів на місяць після сплати податків. Такий оклад сумірний відповідальності, яка лежить на плечах голови правління УЗ", - зазначає Бондар. За його словами, у світовій практиці зарплати керівників найбільших підприємств складаються з двох частин – щомісячного окладу та річних премій приблизно у співвідношенні 50% на 50%.
В сукупності, Войцех Бальчун може розраховувати на винагороду за рік роботи на 880 тис. доларів. У цю суму входить зарплата за 12 місяців у розмірі 220 тис. доларів, 4 квартальні премії за три окладу - ще 220 тис. доларів і річна премія в розмірі 24 окладів - 440 тис. доларів. Але поки що, до затвердження КПЕ, Войцех Бальчун буде гарантовано отримувати тільки посадовий оклад.
У той же час, директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк вважає, що щомісячний оклад 461,6 тис. гривень цілком порівняти з оборотом і прибутком УЗ. "Інша справа, що зарплата повинна бути прив'язана до конкретних результатів до КРІ. Це цілком менеджерський підхід", - говорить він.
Безпосередня відповідальність за розробку карти КПЕ лежить на Войцеху Бальчуне, розповідає Роман Бондар: "Він спочатку повинен провести аудит УЗ. Після цього він запропонує план антикризових дій для стабілізації ситуації на 100 днів. Далі Войцех Бальчун повинен буде розробити 2-3-річний план по трансформації УЗ. І вже тільки після цього він запропонує карту КПЕ, за якими можна буде оцінити прогрес роботи керівництва УЗ".
Крім того, голова правління, згідно з контрактом, буде забезпечений необхідними технічними та матеріальними засобами, а також автомобілем для виконання своїх обов'язків. Контракт з Бальчуном може бути розірваний, як за його бажанням, так і в разі одноразового грубого порушення законодавства України, статуту ПАТ", що призвели до збитків, штрафом на суму понад 20 млн гривень.
Також причиною може стати невиконання основних показників затвердженого фінплану на 25% і більше з урахуванням коригувань. Нагадаємо, фінплан УЗ на 2016 рік був затверджений у березні ще урядом Арсенія Яценюка. Доходи заплановано в обсязі 77,36 млрд гривень, зокрема, від перевезення пасажирів і вантажів - 67,6 млн гривень. Витрати складуть 77,2 млн гривень.
Варто додати, що контракт досить загальний. У ньому немає ні завдань, ні стратегії, ні показників, яких би уряд хотів досягти в результаті роботи Войцеха Бальчуна. Після засідання, спілкуючись з журналістами, він заявив, що після формування структуру центрального апарату ДП він представить пакет реформ у сфері доходів і витрат. "Перш за все, ми проведемо аудит. Це стане основою для того, щоб приймати управлінські рішення та впроваджувати реформи в сфері перевезень. В першу чергу, оновлення рухомого складу", - уточнив Бальчун.
Контракт Бальчуна та зауваження до нього
Крім погодження контракту, уряд повністю оновив склад правління "Укрзалізниці".
Мінінфраструктури неодноразово просило уряд прийняти це рішення. Замість Оксани Мариною, Сергія Михальчука, Штефана Вольтнера Хофсаесса і Євгена Крацова (перейшов до міністерства на посаду першого заступника міністра), які працювали там з жовтня минулого року, у складі правління УЗ тепер будуть Марек Роберт Злосний, Ремігіуш Пашкевич, Марчек Желько, Сергій Озеран та Олександр Бужора.
Перші два члена правління - співвітчизники нового глави "Укрзалізниці". Пашкевич у 2012-2015 роках обіймав посаду гендиректора у польської залізничної держкомпанії Polish Railway Lines. До призначення в УЗ був радником гендиректора банку Ochrony Sradowiska. Злосний з 2015 року був головою правління АТ "Центральне управління забезпечення металургії" в Катовіце. До цього працював на керівних посадах в логістичних компаніях, у тому числі і в PKP Cargo, як і Войцех Бальчун.
Сергій Озеран та Олександр Бужор з 2015 року працюють в УЗ на посадах директора з безпеки і фінансового директора відповідно. Серб Марчек Желько з 2005 року працює в Україні. Остання його посада—директор з персоналу "Нової пошти", де він працював з 2010 року.
"Мінінфраструктури вважає, що зазначені кандидатури, використовуючи свій набутий досвід у залізничній галузі, практичні знання в прийнятті управлінських рішень, що забезпечать роботу УЗ в умовах реформування залізничного транспорту", - йдеться в листі Володимира Омеляна прем'єр-міністру. "Судячи по змінам в правлінні, Войцеху Бальчуну дали певний карт-бланш для змін в компанії. Цю довіру треба реалізувати", - говорить Сергій Вовк.
Володимир Гройсман на засіданні Кабмін зазначив, що затверджений склад правління ще не повний. "Я думаю, що за кілька років це буде найбільш ефективне підприємство. У них є величезні можливості",- додав прем'єр.
Екс-міністр інфраструктури Андрій Пивоварський вважає логічним зміну правління "Укрзалізниці" після того, як підприємство очолив новий керівник. "Якщо людині буде комфортно з професіоналами, яких він знає, нехай ставить. Це дозволить досягти намічених результатів", - говорить Пивоварський.
За його словами, зміна правління УЗ передбачалася і раніше. "Після корпоратизації в минулому році нам потрібно було вибрати якісних людей на перший етап реформи "Укрзалізниці". Після цього планувалося правління вибрати кращих професіоналів ринку. Це повинно було бути зроблено по моделі НАК "Нафтогаз-України", - уточнює Андрій Пивоварський.