Феєричним відкриттям 8 жовтня та футбольним матчем Україна - Німеччина 11 листопада НСК «Олімпійський» розпочав нову історію свого буття. Після введення в експлуатацію спортивного об'єкту з 88-літньою історією, перед керівництвом НСК постало завдання функціонально підготувати арену фіналу Євро-2012 до чемпіонату, а також створити умови, щоб через 2 роки об'єкт зміг заробляти на своє утримання. Для виконання цієї місії НСК разом з "Ареною Львів" та "Палацом Спорту" віддали у відомство нової структури - Державного концерну "Укрспортарена", на посаду генерального директора якого запросили фахівця операційної діяльності з величезним міжнародним досвідом - Володимира Генінсона.
Феєричним відкриттям 8 жовтня та футбольним матчем Україна - Німеччина 11 листопада НСК «Олімпійський» розпочав нову історію свого буття, піше інформаційний центр "Україна-2012". Після введення в експлуатацію спортивного об'єкту з 88-літньою історією, перед керівництвом НСК постало завдання функціонально підготувати арену фіналу Євро-2012 до чемпіонату, а також створити умови, щоб через 2 роки об'єкт зміг заробляти на своє утримання. Для виконання цієї місії НСК разом з «Ареною Львів» та «Палацом Спорту» віддали у відомство нової структури - Державного концерну «Укрспортарена», на посаду генерального директора якого запросили фахівця операційної діяльності з величезним міжнародним досвідом - Володимира Генінсона.
- Пане Володимире, нещодавно НСК підписав договір про співпрацю з київським футбольним клубом «Динамо». Розкажіть про деталі контракту, а також про фінансову вигоду стадіону від цієї угоди.
- Контракт був підписаний на 5 років. Протягом цього часу «Динамо» проводитиме усі домашні поєдинки на НСК. Не важливо: чи це буде матч з командою Першої ліги в Кубку України, чи це будуть поєдинки чемпіонату України з «Шахтарем» або Ліги чемпіонів з «Барселоною» - усі ігри будуть проходити на «Олімпійському». Віднині , НСК - домашня арена збірної України та київського «Динамо».
Третього клубу поки що тут не буде. Ми не Італія та Іспанія з м'яким кліматом - уже був досвід проведення поєдинків двох різних команд на стадіоні «Динамо», після чого на ньому ще й зіграла збірна України проти Болгарії - на газон тоді було важко дивитися. На НСК, хоч і лежить натуральний рулонний газон, але з вересня, коли його поклали, він ще не встиг прижитися, відлежатися. Усі кажуть, що поле на «Олімпійському» ідеальне, але воно однозначно не готове приймати три команди. Також маємо пам'ятати, що протягом 21 дня - у червні-липні - на цьому газоні мають відбутися 5 матчів. Відповідно, перед серпнем поле буде шоковане навантаженням.
Щодо контракту, то «Динамо» заходить на НСК на умовах рівного партнерства. Усі витрати, пов'язані із проведенням матчів (стюарди, безпека, медицина, місто) - клуб бере на себе. Зі свого боку НСК надає поле та місце для проведення футболу. Доходи від продажу квитків на поєдинки чемпіонату України «Динамо» та НСК ділять навпіл. Що стосується ігор Ліги Європи та Ліги чемпіонів, то там пропорція розподілу доходів складає 20 на 80 відсотків на користь «Динамо», але клуб за кожен такий поєдинок сплачуватиме стадіону конкретну суму грошей. Кожного разу вона буде залежати від того, які вимоги щодо того чи іншого матчу виставить до НСК УЄФА.
Окрім цього, «Динамо» не буде втручатися у фінансову діяльність «Олімпійського». Єдине, що ми платимо - 7% від доходів фаст-фудів для клубу, адже саме він привів нам захід. Усі інші доходи залишаються за НСК.
- Наскільки умови такого контракту є вигідними для НСК? Скільки тривали перемовини і чи були в ньому позиції, які ставали наріжним каменем у підписанні?
- Перемовини щодо контракту тривали півроку. В підсумку НСК отримав чи не найкращу домовленість, яку міг мати. Шість місяців ми дискутували, щоб врахувати найдрібніші деталі. Ми обоє йшли на компроміс: НСК пішов на те, щоб бути стадіоном тільки для двох команд, а «Динамо» - щоб ділитися з «Олімпійським» 50 на 50.
- Які ціни будуть на матчі чемпіонату України та єврокубків? Чи впливатиме НСК на формування цін на квитки?
- Цінова політика - одне із питань, через яке перемовини щодо договору велися дещо довше. Президент «Динамо» погодився, щоб НСК брав участь у формуванні цін на квитки. Пропуски на матч будуть доступними для будь-кого. Раніше Ігор Суркіс озвучував суму в 10 гривень. Звичайно, не всі квитки будуть коштувати 10 і навіть 20 гривень. У нас є 80 секторів, тому ми не можемо допустити, щоб в нас одні білети були по 10, а наступні вже відразу по 1000 гривень. На НСК будуть квитки і дешеві, і середні, дорогі та дуже дорогі. Що стосується останніх, то ми маємо 3700 бізнес-місць, які знаходяться в центральній - західній трибуні. У вартість квитків на ці місця буде входити також фуршет, який ми накриватимемо в Лаунж-зонах. Власник такого пропуску зможе прийти на арену за 1,5-2 години до початку матчу, повечеряти, поспілкуватися з колегами чи друзями, освіжитися напоями у перерві, а також після гри.
- Можете назвати діапазон цін на квитки?
- Усі ці питання ми зараз обговорюємо. Головне, щоб «Динамо» грало успішно. Можу сказати, що точно не буде квитків, ціна на які стартує зі 100 гривень. На матчі Ліги Європи найдешевші квитки на «Динамо» коштують 40 гривень. Думаю, на НСК початкова ціна буде такою ж. Перемовини щодо цін на квитки закінчаться тоді, коли буде відомо, в яких турнірах наступного сезону гратиме «Динамо». Якщо кияни вийдуть з першого місця відразу в Лігу Чемпіонів і в групових матчах змагатимуться з «Барселоною» - звичайно, що пропуски на цей матч не будуть по 10 гривень.
Загалом ми робимо ставку на відвідуваність. Найголовніше, щоб стадіон був заповнений. Це дасть нам можливість напередодні Євро-2012 протестувати стюардів та всі функціональні системи арени.
- Чи підраховували, яка кількість вболівальників буде відвідувати матчі «Динамо» на НСК?
- Якщо взяти приклади переходів клубу зі старого стадіону на новий, то у перші 3-5 матчів кількість постійних відвідувачів подвоюється, а то і потроюється. Тобто, якщо середня відвідуваність на стадіоні «Динамо» була 8-9 тисяч, то на «Олімпійському» вона буде мінімум 20 тисяч. Чому? По-перше, підуть подивитися на нову арену, по-друге, підтримати свою команду, а по-третє, просто подивитися футбол та побачити місце, де буде проходити фінал Євро-2012.
Для прикладу, «Аякс», який переїхав на «Амстердам Арену» продав у перший рік на 30% більше абонементів, аніж перед цим, а другого року - на 52% більше. Після цього, арена в 50 тисяч була наперед повністю забита.
- Нещодавно ви розповіли, що на НСК буде сектор для ветеранів «Динамо». Чи плануються подібні спеціальні блоки для студентів, дітей, сімей?
- Ми розробляємо «Youth programme» - програму по роботі з молоддю. Перед нами яскравий приклад «Філіпс Арени» в Нідерландах, де є два бокових сектори: один для дітей віком до 12 років - для них вхід лише з батьками, інший - для дітей віком від 12 років - у цей блок вони заходять без батьків, однак тут з ними працюють більше стюардів, окрім того, увесь цей персонал - досвідчений та з педагогічною освітою.
Для нас поки що «золота мрія» зробити подібні сектори на НСК. Спільно з «Динамо» розмірковуємо над цією темою. Щодо інших ідей - то їм нема меж, от тільки відразу реалізувати їх нам не вдасться.
- Знаємо багато прикладів, коли в українському чемпіонаті та й в єврокубкових матчах стадіони штрафували через те, що під час гри на них фани запалювали фаєри, ба більше - кидали їх на поле. Як на НСК будуть боротися з таким негативним явищем?
- Штраф, який покладають на стадіон за масові безлади під час поєдинку, автоматично переходить на команду. Якщо вболівальники якоїсь із команд ламають стільці на стадіоні, то збитки відшкодовує їхній клуб. Те саме стосується правопорушення із фаєрами.
Не секрет, що фаєри заносять на стадіон, коли його прикрашають плакатами та прапорами перед грою, тому ми вирішили, що усі стяги, розтяжки, банери будуть знаходитися в наших складах - тоді ми точно знатимемо, що в них нічого нема, оскільки вони будуть особисто нами перевірені.
Окрім цього, кожен наш стюард пройшов тренінг, як правильно оглядати людину. Тепер вони знають, де фани потенційно можуть ховати фаєри. Також ми заборонили входити на арену з великими сумками, їжею та напоями - для них в нас є спеціальна камера схову.
Звичайно, ми не можемо перешкодити потраплянню абсолютно усім фаєрам на стадіон, однак у кожному секторі в нас є групи швидкого реагування, які будуть слідкувати за вболівальниками. Також ми збираємося співпрацювати на взаємовигідних умовах з ультрас: щоб і вони були задоволені, і нам шкоди не було.
- Розкажіть про те, як НСК зароблятиме на себе до та після Євро-2012.
- Потрібно подякувати проектантам та будівельникам, адже вони спорудили ультрасучасну арену, яка може приймати не лише футбольні, але й легкоатлетичні змагання. Друга стаття доходу - проведення великих концертів та інших масових заходів. 25 липня 2012 року на НСК буде виступати супервідомий гурт «Red Hot Chili Peppers». Це буде наш перший концерт, але не останній. Кожен такий захід - дуже прибутковий та приємний для НСК.
Стадіон має 38 такзваних sky-боксів, тобто vip-лож, які продаються. Ложа - це не лише місце, де можна дивитися футбол, це ще й офіс в центрі Києва, який працює з 9 до 18 та навіть 20 години. Люди можуть приходити в свою ложу, проводити тут перемовини, ділові зустрічі, організовувати банкети тощо. В абонемент бізнес-ложі входить також можливість відвідин 15 домашніх матчів «Динамо» в національному чемпіонаті.
Окрім цього, в нас ще є 6 комерційних зон на фасаді. Одна з них буде відведена під фан-шоп «Динамо». Щодо нього, то в нас є також взаєморозуміння по розподілу прибутку з клубом. На фасаді ми також плануємо відкрити великий фітнес-клуб на 2700 м кв. Але поки що це все плани, оскільки, як знаємо, на період Євро-2012 периметр стадіону повинен бути чистим. З 11 травня по 4 липня 2012 року тут не може бути ніякої комерції. Ресторан та фан-шоп мають бути закриті. Тобто, в комерційному плані відлік для стадіону розпочнеться з 5 липня наступного року.
- Плануєте на стадіоні організовувати екскурсії?
- Екскурсійні тури по НСК - ще одна хороша стаття доходу. В нас розроблено 4 маршрути. Екскурсії досить цікаві, вони триватимуть близько 50 хвилин. До їх проведення залучатимемо також зірок футболу. Тури проходитимуть під чашою стадіону, потім підніматимуться на променаду і опускатимуться в «святає святих» - кімнату гравців.
Вже зараз ми отримали дуже багато запитів від шкіл та приватних осіб на проведення екскурсій, тому запустили їх з 17 грудня - до Дня Святого Миколая.
Що стосується наповнення казни арени, то в нас ще дуже розвинений конференц- та банкетний центри. Ми маємо 5 залів на 100-120 осіб, є велика зала на 600 людей, також використовуємо для проведення заходів наші просторі лаунж-зони. Оренда усіх цих площадок користується високим попитом напередодні Нового року.
Наш «Олімпійський дворик» вже закріпився на ринку подій, як чудове місце проведення заходів. З моменту відкриття, тут відбувались і конференції, і презентації, і фешен-покази, і навіть корпоративні свята. Кращого місця в центрі Києва, годі й шукати.
- Пане Володимире, у Вас величезний досвід стажування на кращих футбольних аренах світу. Що краще з них запозичили для «Олімпійського»?
- Головне, що я взяв для НСК - це гостинність. Зараз ми прагнемо так працювати, щоб усі люди, які будуть приходити до нас, відчували себе не відвідувачами, а гостями. Для цього в нас є спеціальна служба хостес, які покликані зустрічати та інформативно допомагати особам, які завітають на стадіон. Свою роботу НСК тільки розпочинає. Ми вдосконалюємось, щоб відповідати міжнародним зразкам гостинності, реалізовуємо здобуті навики на практиці, для того, щоб кожен хто завітає на стадіон відчув, що все найкраще відбувається тут!