Верховна Рада Україна прийняла в другому повторному і як закон урядовий законопроект № 9337 від 24 жовтня 2011 р. Про особливості освіти державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування. За відповідний законопроект проголосували 229 народних депутатів з мінімально необхідних 226.
Верховна Рада Україна прийняла в другому повторному і як закон урядовий законопроект № 9337 від 24 жовтня 2011 р. Про особливості освіти державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування. За відповідний законопроект проголосували 229 народних депутатів з мінімально необхідних 226.
Закон забороняє відчуження акцій створюваної компанії: "У держвласності перебувають 100% акцій товариства, які заборонено відчужувати, передавати в управління, заставу". Планується, що закон у разі підписання Президентом вступить в силу з дня опублікування.
Згідно з законом, створення, реорганізація та ліквідація товариства здійснюються за рішенням Кабінету міністрів України. Товариство створюється як публічне акціонерне, 100% акцій якого закріплюються в державній власності на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, що реорганізовуються шляхом злиття.
Закон забороняє приватизацію або відчуження магістральних залізничних ліній, станцій, споруд, які прямо залучені до процесу забезпечення перевезень, контактної енергомережі, систем контролю перевезень.
ВР такоже сьогодны прийняла у другому повторному читанні законопроект № 9377 від 1 листопада 2011 р. ініційований Кабінетом міністрів України про внесення змін до закону України "Про залізничний транспорт" (щодо розмежування функцій державного і господарського управління галуззю). "За" ухвалення відповідного закону проголосували 239 народних депутата з мінімально необхідних 226.
Відповідно до закону, змінами "Укрзалізниця" визначається, як центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізацію державної політики в сфері транспорту, дорожнього господарства, туризму та інфраструктури.
Крім того, управління процесом перевезень у внутрішньому і міжнародному сполученнях проводиться централізовано і належить виключно до компетенції АТ "Укрзалізниця".
Магістральні залізничні лінії загального користування та розміщення на них технологічні споруди, передавальні пристрої, які безпосередньо використовуються для забезпечення процесу перевезень, а саме залізничні станції та колії загального користування, тягові підстанції, контактна мережа та інші пристрої технологічного електропостачання, системи сигналізації, централізації, блокування та управління рухом поїздів, об'єкти і майно, призначені безпосередньо для виконання аварійно-відновлювальних робіт, є державною власністю, закріплюється за АТ "Укрзалізниця" на праві господарського відання і не підлягають приватизації.
Ці законодавчі акти парламент відправив на повторне друге читання 13 лютого ц. р.Проект закону, що дозволяє акціонувати залізничний транспорт Верховна Рада України в першому читанні і за основу ухвалила 9 грудня 2011
Про реформування "Укрзалізниці" кажуть вже давно. Ще в 2009 р. очолює тоді відомство Михайло Костюк заявляв, що найкращою формою реформування "Укрзалізниці" є її акціонування. На його думку, реформування відомства може здійснюватися через поступове акціонування 6 залізниць, що входять до її складу в якості окремих держпідприємств.
Раніше Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) заявляв, що готовий до співпраці з "Укрзалізницею" і готовий подвоїти фінансування своїх проектів за умови реформування залізничного транспорту України. Про напрями реформування не повідомлялося.
В даний час в структуру "Укрзалізниці" входять шість регіональних залізниць, 22 тис. км залізничних шляхів, 7 заводів по ремонту складу та виробництва шпал і близько 20 інших підприємств і центрів. "Укрзалізниця" є монополістом у сфері залізничних перевезень. Державна адміністрація залізничного транспорту України була створена в 1991 р. і є органом управління залізничним транспортом загального користування.