Майбутнє, в якому рутиною займаються роботи, а не люди, вже настало. Нудну домашню роботу можна віддати "розумним" кавоваркам і пилососам, а в спілкуванні людину замінюють спеціальні програми-роботи (боти). Такі програми стають альтернативою служб підтримки банків, інтернет-магазинів. Вони впроваджуються в чати в соціальних мережах і різні месенджери, "продають" послуги і рекламу і все те, на що людині не дуже хочеться витрачати свій час. Спілкування з ботом може майже не відрізнятись від спілкування з живою людиною.
Майбутнє, в якому рутиною займаються роботи, а не люди, вже настало. Нудну домашню роботу можна віддати "розумним" кавоваркам і пилососам, а в спілкуванні людину замінюють спеціальні програми-роботи (боти). Такі програми стають альтернативою служб підтримки банків, інтернет-магазинів. Вони впроваджуються в чати в соціальних мережах і різні месенджери, "продають" послуги і рекламу і все те, на що людині не дуже хочеться витрачати свій час. Спілкування з ботом може майже не відрізнятись від спілкування з живою людиною.
Українські розробники прагнуть зайняти місце ринку чат-ботів, що саме зароджується. За оцінками компанії Yellow Messenger, обсяг цього ринку в світі поки що не перевищує 100 млн доларів. Але в перспективі заміна людського спілкування спілкування людини з програмою може створити ринок розміром у 200 млрд доларів.
"Ми перебуваємо на етапі формування ринку. Ніхто точно не знає, як привертати увагу до ботів, як їх просувати і продавати. Але робити ботів потрібно вже зараз, аби бути готовим, коли цей ринок злетить", - вважає менеджер проектів української компанії Devcom і автор ботів Дмитро Шусть. За його оцінками, коли ринок злетить, це будуть мільйони користувачів в Україні, а просування товарів і послуг за допомогою ботів стане ще однією професією на рівні з SMM (просування в соціальних мережах).
Найбільший інтерес серед розробників і користувачів в Україні поки що викликають сервисоботы - боти, які виконують прості сервісні завдання в різних сферах. Наприклад, вони можуть координувати зустрічі, підтримувати командний дух, збирати статистику, робити виписки з реєстрів. По суті, робити те, що зараз традиційно роблять клерки.
таким ботам можна віднести Жеглова, бота-детектива для месенджера Telegram. Його автори - співзасновник веб-студії ABCname Володимир Краковецька і фахівець з машинного навчання Костянтин Лапчевский. Перед тим, як купити щось в інтернеті, користувач може перевірити продавця, відправивши боту його ім'я та прізвище, номер телефону або адресу електронної пошти. Жеглов сканує бази Міністерства внутрішніх справ, реєстру судових рішень, списки люстрації, і попереджає користувача, якщо продавець викликає підозри.
Як розповідає Краковецька, розробкою ботів він зайнявся зовсім недавно. "Як-то у мене зламався ноутбук і став питання термінової покупки нового. Сам того не очікуючи, я потрапив на інтернет-шахраїв. Довелося дзвонити в банк, блокувати транзакцію, зв'язуватися з адміністрацією сайту і поліцією", - ділиться своїм досвідом він. Кожен день в поліцію звертаються люди зі схожими заявами, але інструментів швидкого пошуку інформації про шахраїв у правоохоронців немає. Тому Краковецька і вирішив створити Жеглова. Хоча бот був анонсований тільки минулого тижня, за словами розробника, багато хто вже хочуть співпрацювати з ним, пропонують свою допомогу в доопрацюванні.
Telegram є й інші сервисоботы, створені українцями. Наприклад, бот Коля. Він може замість вас розплачуватися з іншими ботами і переводити кошти з однієї карти на іншу в один клік (peer-to-peer платежі). Цей бот позбавляє від необхідності щоразу проходити авторизацію в системі "Приват 24" і вводити паролі з SMS. Замість цього карта прив'язується до аккаунту в Telegram.
Але справжній прорив у використанні ботів в Україні може справити OpenDataBot (iGovBot) - це ще один бот від розробників бота Колі. Він аналізує відкриті дані про компанії і дає оперативну інформацію про зміни або наявності відносно неї судових рішень. Такі дані можуть стати в нагоді як самої компанії, так і її бізнес-партнерам, ринкових аналітиків, юристів, журналістів. Крім іншого, бот аналізує загальний масив даних держреєстру і дає статистику. Наприклад, він уже з'ясував, що за деякими адресами в Україні зареєстровано сотні компаній. Рекордсменом став будинок по вулиці Мечникова, 12, де "оселилося" понад 2 тис. компаній. Зараз у бота вже тисячі користувачів.
Практично для всіх українських розробників боти не є профільним бізнесом, а просто супроводжують основному. Як говорить розробник OpenDataBot і бота Коли Олексій Иванкин, про монетизації його ботів поки мова не йде. "Зараз ми намагаємося зрозуміти, де знаходяться точки зростання аудиторії. Коли ми їх намацаємо, тоді і будемо говорити про гроші", - пояснює Иванкин. Схожа задача зараз коштує перед розробниками Жеглова. Як говорить Краковецька, цей бот створювався, щоб вирішити питання безпеки покупок в інтернеті, і тільки потім - для заробітку.
"Людей, які заробляють на ботах в Україні, поки що можна порахувати на пальцях", - розповідає керівник проекту "Ботобизнес" і організатор першої в Україні зустрічі Chatbot Community Дмитро Аркас. При цьому Україна вважається країною розробників". Навіть президент України Петро Порошенко минулого тижня заявив, що за останній час в IT-галузі створено 15 тис робочих місць. Загальна ж кількість IT-фахівців в країні, за різними оцінками, може досягати 100-200 тис осіб.
Теоретично Жеглов, OpenDataBot та інші сервисоботы в Україні можуть заробляти на додатковому платному функціоналі або платній підписці.
Ще один спосіб монетизації ботів - це продаж реклами. Рекламоботы супроводжують основний контент в чаті рекламними повідомленнями. Наприклад, Facebook-бот Zodiac.cc додачу до гороскопом може відправити вам посилання на товар, який "вашому знаку зодіаку рекомендується купити саме сьогодні". Просувати рекламу в месенджерах можуть і медійні боти. Такі є, наприклад, у видань Techcrunch і CNN.
Аркас каже, що для ботів є ще варіант заробітку на партнерських проектах. Наприклад, в США є бот Assist, за допомогою якого можна замовити доставку квітів, столик в ресторані або інші послуги. В даному випадку бот - це інтерфейс, а послуги надаються партнерами.
На партнерських проектах вже почав заробляти автор таксі-бота Дмитро Шусть. Так вийшло, що його бот нещодавно запустився в Росії, в Санкт-Петербурзі, а зараз тільки виходить на український ринок. За його словами, в Україні поки що вдалося домовитися з однією службою таксі. Принцип роботи бота простий: клієнт відправляє йому в чат адреса подачі машини і номер телефону. "Це швидше, ніж викликати таксі через оператора чи сайт", - стверджує Шусть. Оплата послуг таксі також відбувається через бота. За таким же принципом можна продавати, наприклад, піцу. З досвіду роботи в Росії, через таксі-бота проходить трохи замовлень, до 10 в день. Але це при малій кількості користувачів, яких зараз близько сотні. Шусть впевнений, що якщо збільшити кількість користувачів до десятків і сотень тисяч, замовлення і заробітки також зростуть.
Як переконаний Иванкин, щоб бот став успішним, він повинен вирішувати щоденні завдання, а не просто раз в місяць допомагати щось купити чи замовити. Також потрібно розуміти, що бот - це всього лише інтерфейс до чогось іншого. Дані, які він обробляє, повинні бути максимально корисними. "Створюючи ботів, потрібно розуміти, що це велика відповідальність. У телефоні користувача ваш бот буде поруч з мамою. І він повинен бути так само корисний, як поради мами", - каже Иванкин.
Написати простого бота може кожен охочий, навіть людина без технічної освіти. За допомогою конструкторів Chatfuel або Manychat зробити це можна за 10-20 хвилин. Є також український конструктор ботів Botsfactory.
Розробка більш складного бота під завдання замовника коштує від 500 доларів до кількох тисяч доларів. Таку невелику за світовими мірками суму готова заплатити далеко не кожна компанія. Бізнесу в Україні часто вигідніше тримати штат служби підтримки, ніж замінювати живих людей програмами. Невеликі інтернет-магазини можуть використовувати простих ботів, від яких мало користі. "Користувач заходить на сайт, задає питання в чаті, і як тільки бачить "Почекайте, зв'яжу вас з оператором", йде", - розповідає Аркас. В країнах з більш високою вартістю праці, ніж в Україні, складні боти цілком можуть замінити співробітників служб підтримки вже найближчим часом.
Але головна проблема побудова бізнесу на ботах в Україні - це не бідні замовники, а маркетинг. Поки не дуже зрозуміло, з якої сторони треба підходити до користувача. Єдиної точки входу до човнів немає: їх можна знайти і в Telegram, і в Facebook Messenger, і в WeChat, і в інших месенджерах. Тому розробники намагаються бути присутнім усюди. Хоча не виключають, що в майбутньому один з цих месенджерів буде спеціалізуватися тільки на ботах. Найбільші шанси тут у Telegram. За оцінками Forbes, в цьому месенджері зареєстровано близько 100 тис ботів на 100 млн осіб.