"Бориспіль" розраховує на велике зростання прибутку
Аеропорт "Бориспіль" лихоманить. Виною тому - затримка рейсів базового перевізника, авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ).
Згідно онлайн-табло аеропорту, в понеділок були скасовані рейси до Варшави і Москви, затримувалися у Вену, Ларнаку і т. д. У прес-службі МАУ вибачаються і пояснюють це поломкою відразу кількох літаків.
У той же час, Кабмін Арсенія Яценюка на найближчому засіданні готується затвердити фінплан аеропорту "Бориспіль". Очікується, що в цьому році девальвація допоможе йому різко наростити прибуток
Зростання доходу в 2015 році - майже плюс 50%
В поточному році найбільший український аеропорт "Бориспіль" планує наростити, порівняно з попереднім роком, чистий дохід на 45,6% - до 2,297 млрд грн. При цьому, EBITDA збільшиться на 49,5% до 1,491 млрд грн.
У фінплані "Борисполя", копія якого є в розпорядженні РБК-Україна, міститься інформація про п'ятирічні фінансові очікування аеропорту. Так, через п'ять років, в 2019 р., аеропорт планує наростити, порівняно з 2014 р., чистий дохід в два рази (до 3,222 млрд грн), а EBITDA - в 1,9 рази, до 2,899 млрд грн.
Документ узгоджений на урядовому комітеті з питань розвитку інфраструктури і екологічної політики 21 червня. Поки невідомо, на яке саме засідання Кабміну планується винести фінплан Борисполя. Але в прес-службі "Борисполя" повідомили, що очікують прийняття фінплану на найближчому засіданні Кабміну.
Також у прес-службі підтвердили дійсність показників - за умови курсу гривні до долара на рівні 21,7.
В аеропорту свої очікування будують на стратегії реформування, основними напрямками якої є:
- наявність авіаперевізників, які реалізують стратегію хаба в аеропорту;
- підвищення рівня сервісу і привабливості аеропорту для пасажирів і т. д.
Також у поточному році "Бориспіль" має намір зменшити заборгованість за кредитами. На початок 2015 р. вона становила 3,72 млрд грн. А на кінець року має зменшитися до 3,26 млрд грн - на 12,3%.
Згідно з фінпланом, в цьому році "Бориспіль" має намір продовжити інвестувати в інфраструктуру. Левова частка запланованих коштів, 154 млн грн, які будуть спрямовані на будівництво паркінгу. Очікується, що це будуть кредитні кошти від випуску облігацій в 2012 році, уточнили в прес-службі "Борисполя".
Також аеропорт планує почати будівництво насосно-фільтраційної станції централізованої заправки літаків. На це передбачено спрямувати 48 млн грн власних коштів.
Невеликі інвестиції заплановані на будівництво автоматизованої системи раннього виявлення загрози виникнення надзвичайної ситуації та оповіщення населення в аеропорту - близько 1,3 млн грн, будівництво автоматизованої системи управління заправки паливом на перонах - 0,4 млн грн та прибудови до митйки та фарбування спецмашин - 0,3 млн грн. На ці проекти також будуть спрямовані власні кошти "Борисполя".
У прес-службі "Борисполя" підтвердили всі плани щодо інвестицій, крім будівництва паркінгу. "Відібрана мінімальна кількість проектів, реалізація яких дозволить підвищити рівень сервісу і привабливості аеропорту, забезпечить підвищення операційної ефективності та оптимізацію технологічних процесів", - пояснили в прес-службі.
У той же час, зведення паркінгу залежить від рішення судів. Зараз аеропорт судиться з "недобросовісним підрядником".
Небезпечна конкуренція з боку Стамбула і Москви
Аеропорт, швидше за все, зможе виконати план 46%-го зростання чистого доходу в гривні за рахунок її девальвації, вважає член наглядової ради Української логістичної асоціації Артур Вінюков-Прощенко.
"У минулому році в аеропорту відзначалося різке падіння пасажиропотоку. Але за рахунок того, що ціни на більшість послуг, які він надає авіакомпаніям, зафіксовані в іноземній валюті, аеропорту вдасться в цьому році показати зростання прибутковості в гривні", - зазначив виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко.
Наприклад, реєстрація пасажирів разом з послугами з безпеки обходиться авіакомпаніям у 17 дол. з пасажира. "Аеропорт бере цей показник, множить його на офіціальний курс НБУ до валют, і виставляє рахунок перевізникам, - уточнив Анатолій Мазуренко. - Цифри в проекті фінплану коректні і реальні. Можливо, навіть у випадку позитивної динаміки в галузі і ще більші зростання гривневої дохідності".
Мазуренко Анатолій вважає, що не можна говорити про заниженність гривневої дохідності аеропорту, оскільки в минулому році аеропорт показав серйозне падіння пасажиропотоку. "Два протилежних по динаміці показники - девальвації та пасажиропотоку - і дали такий приблизно 46%-ий ріст доходів аеропорту в гривні", - сказав він.
Гендиректор компанії "Майстер-Авіа" (управляє аеропортом "Київ") Олексій Яковець вважає, що для отримання 2,3 млрд грн чистого доходу в 2015 р., "Борисполю" необхідно збільшити пасажиропотік на 10-15%.
"Однак, за великим рахунком аеропорту вже нікого залучати. Основне завдання аеропорту - утримати ті авіакомпанії, які на сьогоднішній день стабільно літають... Ні British Airways, ні Lufthansa частоти додавати і нарощувати польоти в Україну не будуть", - переконаний Олексій Яковець.
Він нагадав, що основне джерело доходів "Борисполя" - це МАУ. "Якщо перевізник зможе збільшити карту польотів і, відповідно, наростити свій пасажиропотік, то це принесе додатковий пасажиропотік "Борисполя"", - підкреслив Яковець.
Артур Вінюков-Прощенко зазначив, що зараз не видно чинників, які дозволять аеропорту в тому ж темпі нарощувати чистий дохід. "Девальвація поступово зменшить свій вплив, а різкого зростання пасажиропотоку, який міг би сприяти зростанню дохідності, не прогнозується", - пояснив він.
А ідея будівництва хабу на базі "Борисполя" впирається в жорстку конкуренцію з боку аеропортом Стамбула, Москви, підкреслив Артур Вінюков-Прощенко.
"Ці аеропорти в останні роки активно залучали до себе транзитні пасажиропотоки за рахунок зручності стикування, час пересадки тощо, з нашого регіону. Тому очікувати, що ці пасажиропотоки переключаться на "Бориспіль" не можна", - резюмував Артур Вінюков-Прощенко.