Між українськими авіакомпаніями розгорнулася боротьба за польоти за перспективними азіатськими напрямками. Приводом стало бажання авіаперевізника МАУ збільшити кількість рейсів до Ірану та Йорданії. Державіаслужби цих країн у такому прагненні відмовляють. Ситуація, на думку аналітиків, вигідна конкуренту МАУ на азіатському напрямку -авіакомпанії UM Air. У цій компанії факт лобізму своїх інтересів заперечують. Поки гравці ринку зайняті з’ясуванням своїх вигод, від ситуації може постраждати весь український сегмент авіаперевезень, оскільки аеропорт "Бориспіль" може позбутися статусу транзитного хабу.
Між українськими авіакомпаніями розгорнулася боротьба за польоти за перспективними азіатськими напрямками. Приводом стало бажання авіаперевізника МАУ збільшити кількість рейсів до Ірану та Йорданії. Державіаслужби цих країн у такому прагненні відмовляють. Ситуація, на думку аналітиків, вигідна конкуренту МАУ на азіатському напрямку -авіакомпанії UM Air. У цій компанії факт лобізму своїх інтересів заперечують. Поки гравці ринку зайняті з’ясуванням своїх вигод, від ситуації може постраждати весь український сегмент авіаперевезень, оскільки аеропорт "Бориспіль" може позбутися статусу транзитного хабу.
Одну з найбільших українських авіакомпаній - МАУ - обмежують у польотах за азіатським напрямком. З кінця липня авіаперевізник змушений відміняти деякі рейси з Києва до Ірану та Йорданії і повертати пасажирам гроші за продані квитки.
Зокрема, у середу, 10 серпня, МАУ на своїй сторінці у Facebook повідомила, що відмінено рейси на 10 та 13 серпня з Києва до Амману та на 11 і 14 серпня у зворотному напрямку. Окрім того, не буде здійснено польоту за маршрутом Київ-Тегеран 12 серпня та у зворотному напрямку 13 серпня.
Рейси відмінено, оскільки Іран та Йорданія не дають авіакомпанії згоди на нові частоти за цим напрямком.
"На жаль, ми не отримали дозволу від іранської сторони на збільшення інтенсивності польотів до щоденної без пояснення причин. Заручниками становища опинилися пасажири, оскільки ми змушені скасовувати додаткові рейси. І МАУ, і Державіаслужба, і МІУ ведуть листування і роботу з авіаційною владою Ірану, і ми сподіваємося, що проблема з дозволами буде вирішена найближчим часом", - розповів РБК-Україна президент МАУ Юрій Мірошников.
Віце-президент МАУ з комерції Сергій Фоменко розповів РБК-Україна, що наразі авіакомпанія виконує за тиждень по 4 регулярні рейси з Києва до Амману та Тегерану. "Між Україною та Йорданією було підписано спеціальне доповнення до міжурядової угоди про введення режиму "Відкритого неба". І у рамках цієї угоди ми запланували збільшення частоти польотів до Амману з 4 до 7. Тому, опираючись на підписаний документ, ми заздалегідь відкрили продаж на нові частоти. Однак, йорданська сторона в односторонньому порядку переглянула ці домовленості, і ми не отримали згоди на додаткові частоти в запланований час", - заявив Фоменко.
Сергій Фоменко зазначає, що і МАУ, і Державіаслужба України ведуть активний діалог з Іраном та Йорданією з цього питання: "Це виклик для наших міністра інфраструктури та голови Державіаслужби, які підтримують лібералізацію ринку. Дуже чітко зараз видно дисбаланс: зняття обмежень на Заході і зарегульованість галузі повітряних перевезень на Сході. Для розвитку транзитного потенціалу України це необхідно усунути шляхом інтенсивних перемов".
У Державіаслужбі РБК-Україна підтвердили, що відомство отримало від МАУ інформацію про неузгодженість частот на рейсах до Амману та Тегерану. "Ми направили офіційне звернення до авіаційних керівників Йорданії та Ірану з проханням діяти виключно у рамках досягнутих міжвладних домовленостей та надати дозвіл на виконання рейсів", - повідомила РБК-Україна прес-секретар ДАС Ірина Кустовська.
"Йорданська сторона не надала нам дозвіл на додаткові частоти. Свою відмову вони аргументують тим, що МАУ конкурує з йорданською авіакомпанією і перевозить транзитом через Київ пасажирів на тих маршрутах, де у Royal Jordanian є прямі рейси. Ми з таким підходом категорично не згодні, оскільки в цьому і полягає авіаційна конкуренція і ліберальний режим регулювання авіаринку, - вважає Юрій Мірошников. - З ініціативи Посольства України в Йорданії відбулася зустріч з міністром транспорту Йорданії і ми прийшли до компромісного рішення: МАУ отримала дозвіл на 5 рейсів на тиждень до кінця літнього сезону. Ми будемо продовжувати роботу з допомогою авіаційних властей України, МЗС, Мінінфраструктури і постараємося домогтися безумовного виконання йорданською стороною положень меморандуму".
Конкурент МАУ цього напрямку - авіакомпанія UM Air - не сумнівається, що рішення влади Ірану та Йорданії є справедливим. "Чому МАУ почали продавати квитки на рейси раніше, ніж отримали дозвіл? Це питання до керівництва МАУ - заявив РБК-Україна президент UM Air Родріг Мерхеж. - Я можу припустити, що МАУ хотіла шантажувати авіавладу Ірану та Йорданії. Мовляв, через відсутність дозволів пасажири не можуть полетіти, згідно придбаних квитків. Тепер вони списують відміни рейсів на кого завгодно, але тільки не на себе".
Проблеми МАУ вигідні UM Air, впевнені експерти. "Після того як МАУ декілька років тому вийшла на ці маршрути, у UM Air, котра літала за цими напрямками приблизно 10 років, впали і пасажиропотік, і ціни. - розповідає директор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький. - МАУ перетягнула до себе найбагатший пасажиропотік - бізнесменів та транзитних пасажирів. У UM Air фактично залишились тільки представники діаспори та студенти, які купують найдешевші квитки. Подальше зростання частоти польотів загрожує UM Air витисненням з цих напрямків, оскільки МАУ може перетягнути на себе весь пасажиропотік".
Авіаслужби Ірану та Йорданії можуть захистити своїх, місцевих авіаперевізників, припустив у бесіді з РБК-Україна екс-голова Державіаслужби Денис Антонюк: "Водночас такі дії йдуть на користь авіакомпанії UM Air і, не виключено, що і підігріваються ними".
Родріг Мерхеж лобіювання питання про заборону додаткових рейсів для МАУ до Ірану та Йорданії спростовує. "Ті, хто так говорять, перебільшують наші можливості. У мене немає прав видавати чи не видавати такі дозволи. Кожна країна має право на захист своїх авіаперевізників, - каже він. - Але виходить гра в одні ворота - на напрямки, де літала UM Air, запустили рейси МАУ, але на напрямки, де літає МАУ, не можна допускати нікого". За його інформацією, на конкурентному направленні Київ-Тегеран можна купити квитки в економ-класі за 200-250 доларів, а на напрямках, де літає тільки МАУ, ціни вищі.
"Останнім часом стали нерідкісними є випадки відмови іранською авіаційною владом у дозволі на виконання польотів для МАУ, що неофіційно пов’язують з активним лобіюванням прямими конкурентами авіакомпанії політики стримання експансії українського перевізника на найвищому державному рівні", - відмітив експерт авіаринку Андрій Ярмак.
При цьому, за його словами, МАУ втрачає можливість розвивати одне з найпривабливіших напрямків на ринку цього регіону. "Виходячи з обмеженості доступу на європейський ринок іранських авіакомпаній, для МАУ ринок Ірану розглядається і як ринок трансферних пасажирів, котрі направляються до Європи", - відмітив Ярмак. Це підтверджують і дані віце-президента МАУ Сергія Фоменко. Він уточнив, що частка транзиту на рейсі Київ-Амман у літній сезон 2016 року досягає 68%, а на рейсі Київ-Тегеран – 79%.
Втім, у медалі є і друга сторона. У свій час МАУ почала літати до Амману на дуже спірних підставах, а в Іран - і зовсім як другий призначений перевізник, розповідає партнер юрфірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві. І це при тому, що в міжурядовій угоді зазначено, що кожна країна може призначити тільки одного перевізника зі свого боку.
"У підсумку, ці лінії супроводжують скандали і суди. Ці ринки можна назвати ключовими для МАУ, але вони точно ключові для такого перевізника як UM Air, приміром, у якого свої історичні відносини з іранськими компаніями, тим же Mahan Air. Стратегія МАУ схожа більше на намір вибити когось з ринку, ніж чесно конкурувати", - зазначає Гук.
Експерт з питань транспорту Офісу ефективного регулювання BRDO Сергій Хижняк каже, що для МАУ дуже важливий розмір мережі польотів. "Кожен окремий рейс дає транзитних пасажирів для інших рейсів авіакомпанії. Чим більше їх буде, тим ефективніше можна завантажувати свою мережу польотів. На напрямках з Ірану і Йорданії у МАУ багато транзитних пасажирів", - говорить він.
Боротьба авіакомпаній за право возити пасажирів з Києва в Іран та Йорданію може призвести до негативних наслідків для всієї української авіаційної індустрії. У МАУ поки що тільки оцінюють власні втрати від сформованої ситуації, проте говорять про потенціал нових частот на Іран та Йорданію. За словами Сергія Фоменка, збільшення кількості рейсів принесе істотну вигоду аеропорту "Бориспіль" і держпідприємству "Украерорух", так як це близько 62 тис. пасажирів і 614 польотів на рік.
Виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко вважає, що збільшення частот МАУ в Іран та Йорданію вигідно для транзитного потенціалу "Борисполя". "Все дуже просто - чим більше у МАУ частот в ці країни, тим краще і для МАУ, і для "Борисполя". Іран і Йорданія дуже перспективні для транзиту їх громадян в Європу через "Бориспіль". Це стосується й інших країн на схід України. Наприклад, Узбекистан, Туркменістан", - говорить він.
Разом з тим, за словами Анатолія Мазуренко, всі ці країни хочуть обмежити транзит своїх громадян через аеропорти інших держав, захищаючи своїх авіаперевізників.
Але, так склалося, що авіаперевізники більшості країн Середньої Азії є державними компаніями, уточнив Ярмак. "При відсутності можливості гідно конкурувати з МАУ на відкритому ринку повітряних перевезень, уряди цих країн різко обмежують доступ на свій ринок. Так сталося з Узбекистаном і Туркменистаном, затяжні переговори ведуться з Таджикистаном і Киргизстаном", - розповідає він.
Сергій Хижняк зазначає, що з авіавладою східних країн складно вести переговори. "Вони часто не дають ніяких преференцій українським авіакомпаніям і жорстко відстоюють інтереси місцевих авіаперевізників. Українським авіачиновникам поки що не вдається домогтися лібералізації в авіасполученні зі східними країнами", - говорить він. "Менталітет чиновників в цих країнах і корупційна складова не дозволяють повною мірою реалізувати транзитний потенціал "Борисполя" як хаба", - погоджується Денис Антонюк.
Але, за його словами, в перспективі відкриє рейси МАУ в інші країни Азії, зокрема, Кувейт, Ірак, Саудівську Аравію, Оман, нові аеропорти Туреччини та Ірану, щоб підживлювати транзитними пасажирами свої рейси з "Борисполя". "Крім того, отримання Boeing 777 дозволить МАУ розширити і карту далекомагістральних польотів. Швидше за все, з цими повітряними суднами МАУ почне в найближчі роки польоти в Делі, Гонконг, Шанхай, а також відкриє нові маршрути в Північну Америку", - очікує він.