Мінінфраструктури пропонує провести кардинальну реформу в сегменті пасажирських автомобільних перевезень. Чиновники мають намір скасувати практично всі обмеження, які заважали роботі легальних перевізників. Вони отримають повне право самостійно формувати маршрути, користуватися або не користуватися послугами автостанцій та безліч інших послаблень. Разом з тим експерти побоюються, що надання занадто великої свободи маневру призведе до хаосу в автобусних перевезеннях.
Мінінфраструктури пропонує провести кардинальну реформу в сегменті пасажирських автомобільних перевезень. Чиновники мають намір скасувати практично всі обмеження, які заважали роботі легальних перевізників. Вони отримають повне право самостійно формувати маршрути, користуватися або не користуватися послугами автостанцій та безліч інших послаблень. Разом з тим експерти побоюються, що надання занадто великої свободи маневру призведе до хаосу в автобусних перевезеннях.
Міністерство інфраструктури україни (МІУ) підготував законопроект, спрямований на дерегуляцію і лібералізацію ринку пасажирських перевезень в Україні. Про це у своєму акаунті в Facebook повідомив директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Мінінфраструктури Роман Хміль.
Поки що текст законопроекту недоступний. За даними Романа Хміля, зараз він проходить внутрішнє погодження в МІУ, після чого буде оприлюднений для громадського обговорення.
Нагадаємо, раніше МІУ ініціювало дерегуляцію у морських портах України. Крім того, в міністерстві вирішили знизити фінансове навантаження на судноплавні компанії, спростивши вимоги до власників пасажирських суден.
Зазначимо, що Мінінфраструктури ініціювало новий дерегуляционный законопроект за результатами опрацювання пропозицій громадських організацій та перевізників - про це РБК-Україна повідомили в міністерстві. Крім того, документ передбачений внутрівідомчою "Дорожньою картою з автотранспортної галузі на 2015-2016 рр.".
В прес-службі МІУ РБК-Украина уточнили, що законопроект стосується всіх автомобільних пасажирських перевезень, за винятком міжнародних.
Нагадаємо, раніше влада Києва просили Кабмін дозволити їм регулювати тарифи на перевезення пасажирів.
Як розповів РБК-Україна головний спеціаліст відділу розвитку та регулювання ринку автомобільних перевезень Мінінфраструктури Роман Дубас, в числі іншого новий законопроект передбачає спрощення умов доступу підприємців до ринку пасажирських перевезень шляхом скасування проведення конкурсів і безлічі документів, які підприємець або водій повинен сьогодні возити з собою.
"Ці документи - дозволи, договори, паспорти маршрутів, ліцензійні картки - не впливають ні на безпеку, ні на якість і комфортність перевезень", - пояснив він.
Законопроект також передбачає формування маршрутів, виходячи з потреб населення, і відправлення автобусів з будь-якого пункту в місті, де це не заборонено місцевою владою та правилами дорожнього руху, розповів Роман Дубас.
В той же час Роман Хміль повідомив, що перевізники отримають можливість "самі формувати маршрути, планувати їх розклад і режим руху, в залежності від потреб населення в поїздках, визначати початкові і кінцеві пункти і зупинки на цих маршрутах".
Крім того, перевізники отримають право самостійно вибирати варіанти продажу проїзних квитків.
Ще більш радикальна інша ініціатива МІУ: чиновники пропонують повністю скасувати конкурси на перевезення пасажирів на всіх маршрутах загального користування по всій території України.
Разом з тим конкурси залишаться тільки на маршрутах, де існує потреба в перевезеннях пільгових категорій громадян. При цьому владі буде поставлено в обов'язок забезпечувати пільгові перевезення на відповідної території з обов'язковим визначенням видів та обсягів пільгових перевезень та з укладанням окремих договорів на компенсацію з перевізниками.
"Конкурси для пільговиків будуть проводитися в основному на міських і приміських маршрутах місцевими органами влади", - уточнив Роман Дубас.
Згідно з новою ініціативою Мінінфраструктури, допуск перевізників до перевезення буде здійснюватися через систему ліцензування. За словами Романа Хміля для цього будуть застосовуватись "європейські критерії: добропорядність, фінансова спроможність, компетентність та безпека".
Окремий блок нововведень торкнеться реформи автостанцій. Законопроектом пропонується повністю відмінити атестацію автостанцій, державне регулювання їх діяльності, а також обов'язок оплати пасажирами автостанційного збору. На думку Роман Дубаса, це призведе до зменшення фінансового навантаження на пасажирів і перевізників.
Крім цього, скасуються вимога здійснювати перевезення виключно з автостанцій. Місцевим органам влади надано право самим визначати місця в населених пунктах, де необхідно розмістити автостанцію, а також зупинки громадського транспорту, з яких буде дозволено відправлення і прибуття автобусів.
Також Мінінфраструктури проведе ще одну міні-реформу у цьому сегменті. Чиновники пропонують скасувати норму, згідно з якою перевізник зобов'язаний наймати працівників, які повинні проводити передрейсові медичні і технічні огляди. Контроль стану здоров'я водіїв буде здійснюватися шляхом проходження ними періодичного медичного огляду, а контроль технічного стану транспорту - шляхом його огляду у відповідності з регламентними роботами, визначених заводом-виробником.
Крім того, у випадку, якщо перевізник має у своєму штаті виключно водіїв, йому буде скасовано обов'язок наймати на роботу інвалідів. Разом з тим законопроектом пропонується "поліпшити доступ до послуг з перевезення пасажирів з обмеженою мобільністю".
Президент громадської організації "Союз перевізників України" Валентин Демчук підтримав ініціативи Мінінфраструктури, зацікавившись при цьому питанням про те, як вони будуть впроваджуватися в життя. Наприклад, він запропонував продовжувати договори перевізникам, які виконують внутрішньообласні перевезення, якщо до них немає претензій щодо якості послуг.
Також Валентин Демчук в цілому підтримав норму про те, щоб умовами допуску до перевезень були фінансовий стан, репутація і т. д.
"Я не вважаю, що сьогодні стоматологи повинні займатися перевезеннями. Вони повинні лікувати зуби, а займатися перевезеннями перевізники", - підкреслив він.
Втім, не всі перевізники поставилися до ініціатив МІУ позитивно. Так, виконавчий директордесской асоціації транспорту Анатолій Вітковський заявив, що ці ініціативи - це "збірник благих намірів, які вони вичитали десь там, приміром, у Польщі".
"Ніякого відношення до реального життя ці ідеї не мають", - констатував він.
При цьому, на думку Анатолія Вітковського, відміна регулювання галузі призведе до збитків перевізникам.
"Лібералізація приведе, наприклад, до таких ситуацій - на рейс Одеса-Київ з ціною квитка 350 грн, який виконується 70 років в 5:30 ранку, постане конкурент в 5:15 з ціною 310 грн, тим самим забравши собі близько семи пасажирів. В результаті, збитковими обидва перевізника", - зазначив Анатолій Вітковський.
він Критично поставився і до бажання МІУ лібералізувати роботу автостанцій.
"Вони хочуть довести автостанцію до рівня дерева, під ним стовпчик - в кращому випадку з лавкою та з розкладом руху", - з обуренням заявив Анатолій Вітковський.
Колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава також різко розкритикував ініціативи Мінінфраструктури, заявивши, що вони прописані виключно в інтересах перевізників і абсолютно не враховують інтереси держави і суспільства.
"По суті, якщо такі будуть прописані в законі, то українські міста перетворяться в "Делі" і "Каїр" з хаотичним рухом, низьким якістю автобусних перевезень і неадекватними цінами", - пояснив він.
За словами Олександра Кави, у всьому світі цей ринок регулюється.
"Не може бути повного хаосу, коли маршрутка зможе вирушати звідки захочеш і коли захочеш. Буде їхати з десяток маршруток і одна у іншій перебивати пасажирів. Це просто нонсенс. Подібні правила працюють в країнах, але не в Євросоюзі, до стандартів якої ми прагнемо", - запевнив він.
Говорячи про ініціативу щодо лібералізації медичного контролю, Олександр Кава зазначив, що це питання необхідно детально проробити. Адже навіть сьогодні, при обов'язковому медконтроле, бувають інциденти з п'яними водіями. За його словами, необхідно не скасовувати цю норму, а ввести відповідальність лікаря за здоров'я водія, що виїхав у рейс.
"Відмова від медконтроля призведе до повної безвідповідальності", - підкреслив Олександр Кава.
Разом з тим Роман Дубас вважає, що "більшого хаосу, ніж зараз на дорогах, не буде". На його думку, законопроект МІУ забезпечить перехід на ринкові умови перевезень - такі, що діють в Європейському Союзі - і унеможливить необґрунтоване втручання контролюючих органів у фінансово-господарську діяльність підприємців.
"Це зруйнує сприятливе середовище для корупції. Контроль буде здійснюватися через призму безпеки перевезень Держслужбою з безпеки на транспорті і поліцією", - підсумував Роман Дубас.