Гість шостого випуску подкасту "Технократи сьогодні" - Андрій Ясинецький, старший програміст гучного стартапу Uber. Провідні подкасту Андрій Хветкевич і Марина Зайцева поговорили з гостем про те, як працює Uber, яка у компанії глобальна місія, чому проти нього ополчилися таксисти, і, головне, коли чекати його появи в Києві. Як відомо, чи не кожен прихід сервісу Uber в нове місто супроводжується гучними скандалами. Клієнти радіють, а ось служби таксі влаштовують протести і навіть лобіюють через законодавчі органи всілякі заборони і обмеження для нового конкурента. Втім, Андрій Ясинецький впевнений, що прогрес зупинити неможливо, і завдяки Uber саме поняття про глобальний транспорт скоро радикально зміниться.
Гість шостого випуску подкасту "Технократи сьогодні" - Андрій Ясинецький, старший програміст гучного стартапу Uber. Провідні подкасту Андрій Хветкевич і Марина Зайцева поговорили з гостем про те, як працює Uber, яка у компанії глобальна місія, чому проти нього ополчилися таксисти, і, головне, коли чекати його появи в Києві. Як відомо, чи не кожен прихід сервісу Uber в нове місто супроводжується гучними скандалами. Клієнти радіють, а ось служби таксі влаштовують протести і навіть лобіюють через законодавчі органи всілякі заборони і обмеження для нового конкурента. Втім, Андрій Ясинецький впевнений, що прогрес зупинити неможливо, і завдяки Uber саме поняття про глобальний транспорт скоро радикально зміниться.
Слухайте подкаст зараз:
В цьому інтерв'ю ми наводимо основні тези Андрія Ясинецького. Щоб дізнатися більше - наприклад, які вимоги Uber висуває водіям, які хочуть підключитися до сервісу, як компанія діє у разі виникнення форс-мажорних обставин в дорозі, і чому в свята поїздка завжди обходиться дорожче - слухайте повну аудіоверсію. А ще кілька цікавих фактів - скільки коштує ліцензія таксі в Нью-Йорку, наскільки потрібно заздалегідь замовляти таксі в Пітсбурзі і кому заборонено користуватися Uber в Південній Кореї - в післяшоу, яке доступне [на нашій сторінці в Facebook. Там же можна залишити коментар і задати питання Андрію Ясинецкому.
- Розкажи трохи про себе.
- Досить довго я працював програмістом в Києві, після чого мене запросили в Кремнієву долину. Я попрацював в Google кілька років на контрактній позиції, потім перевівся на full time. І вже там познайомився з людьми з Uber. За цим стартапом я стежив з 2011 року. І ось один із співробітників Uber написав мені листа і запросив зустрітися. Вони як раз збирали нову команду, і мій бекграунд був їм цікавий. Запрошення було дуже незвичайним - він навіть згадав у ньому борщ, тому що у мене в профайлі на LinkedIn було написано, що я готую борщ. Мені дуже сподобалося, що це був не типовий headhunting, а людина дійсно подумала про те, чим мене зацікавити. Ми спілкувалися протягом години. Розмова була цікавою, і мене запросили на інтерв'ю. І зовсім скоро я отримав offer
- На той момент Uber вже запустився в США як проект?
- Так, це вже була досить велика компанія - близько тисячі чоловік. А за ці п'ять місяців кількість співробітників збільшилася до 2,5 тисяч чоловік.
- Розкажи нам в двох словах, що це за Uber такий, про який так багато говорять?
- В двох словах, це глобальний лідер міського транспорту.
- Фактично, це сервіс, який може замінити таксі?
- Наземний транспорт складається з декількох частин: преміум-клас (лімузин-сервіс), таксі, особистий автомобіль і громадський транспорт. Це якщо ми рухаємося по піраміді зверху вниз, від престижного до самого масового. Uber починався як Black Car - елітний сервіс для замовлення дорогих автомобілів. Приблизно через рік запустився Uber X - дешевий варіант, який став безпосереднім конкурентом таксі. Іншими словами, ми рухаємося вниз по цій піраміді.
- В чому різниця між Uber і таксі?
- Якщо коротко, то таксі - це таксі, а Uber - це глобальний транспорт. Ми - не таксі. Можливо, спочатку плутанина була через те, що компанія називалася Uber Cab, а cab - це по-англійськи "таксі". З тих пір залишилося деяке нерозуміння. Ми не ставимо собі за мету вбивати таксі. Це дві абсолютно різні місії. Наша місія - це глобальний транспорт, здешевлення проїзду. Щоб транспорт був доступний усім у всьому світі як вода з крана. Ви ж не записуєтесь на прийом в душ щоранку?
- Таксисти обурюються з приводу Uber, і навіть організовують пікети.
- Це звичайна конкуренція. А в таксі до того ж давнє потужне лобі, з яким досить складно боротися. Ця проблема є в усьому світі. Хто організовує ці мітинги - я не знаю. Якщо таксист хоче заробляти, він розвозить людей, а не мітингує.
- А сам ти користуєшся Uber?
- Так, я продав машину і перейшов на Uber. А якщо мені треба кудись поїхати на вихідні - я просто орендую машину. Взагалі, мені здається, що глобально пропадає сенс у володінні речами. Людям цікаво ними користуватися, але не нести відповідальність за володіння, як, наприклад, плата за страховку автомобіля, за паркування. Якщо користуватися сервісами on-demand, то це оптимізує витрати.
- Чим ти безпосередньо займаєшся в компанії?
- Я працюю в команді, що займається логістичною платформою Uber. Зараз ми працюємо над створенням алгоритмів - від динамічного ціноутворення, розрахунку логістики, до оптимізації позиціонування водіїв, оптимізації маршрутів. Ми будуємо глобальну логістичну платформу, яка зможе працювати не тільки у сфері перевезення людей. Вона, наприклад, зможе поєднати поїздку з доставкою. Наприклад, один і той же водій по дорозі підбере пасажира, при цьому у нього в багажнику буде посилка, яку він приносить далі за маршрутом. А після цього система пропонує підібрати ще одну людину. Це нескінченний конвеєр з мінімальним часом простою. Раніше працював у команді, яка займалася розвитком та розширенням. Однією з наших розробок була платформа петицій, які люди підписували, вимагаючи появи Uber у них в країні. Інший проект - Uber для глухонімих. Запуск був у червні, і проект став дуже успішним.
- Повернемося до більш приземлених тем. Як у Uber з безпекою? Як це контролюється? Чи можна розраховувати, що в машині буде крісло для дитини, наприклад?
- Так, у нас є опція вибору машини з дитячим кріслом. У плані безпеки, кожен водій проходить скринінг. Він надсилає нам дані щодо своїх прав і страховці, після чого ми все перевіряємо. На це ми витрачаємо досить багато ресурсів. Також ми доносимо водіям всю необхідну інформацію з приводу того, як себе вести. Наприклад, яку музику включати, який робити рівень гучності, і так далі. Виконання правил дозволяє водієві зберігати високий рейтинг. Водії з низьким рейтингом автоматично видаляються з системи. Причому, планка дуже висока. Якщо рейтинг водія нижче показника 4,7 - працювати він більше не може.
- Як сервіс працює? Наприклад, як здійснюється оплата?
- Одна з характерних особливостей - готівкові гроші не потрібні. Оплата відбувається автоматично. Завжди безготівковий розрахунок. Один з базових кроків - підключення карти до профайлу, після чого з неї оплачуються всі поїздки.
- А є якісь підказки для користувачів, які тільки збираються скористатися сервісом вперше? Наприклад, не завжди зрозуміло, де машина не може зупинитися, і як водій дасть зрозуміти, що він на місці.
- Так, це важлива проблема, особливо якщо враховувати складний пристрій великих міст. В таких мегаполісах, як Нью-Йорк, Лондон, або Мехіко конфігурація міст абсолютно не схожа. Для цього ми розробляємо логістичну платформу, яка всього навчається в реальному часі і дає підказки. Вже зараз у нас є hot spots - рекомендовані точки, де найчастіше відбувається посадка. Хоча, водій повинен їхати туди, де поставлена відмітка. Але якщо там стоїть заборонний знак, то водій або проїде трохи далі, чи подзвонить і повідомить де він. Такі випадки бувають, і система це врахує. Якщо вас підібрали в стороні від того місця, де ви поставили позначку, це буде враховано в подальшій логістики.
- Як Uber запускається в нових містах?
- Нам цікаві всі міста з населенням від 500 тисяч осіб, в яких досить високий рівень використання смартфонів і проникнення інтернету. Для запуску потрібна міська команда - city team, яка знайде необхідну кількість партнерів (так ми називаємо водіїв, оскільки вони не є нашими співробітниками), забезпечить їм потрібну кількість замовлень і запустить механізм.
- Як Uber змінює міста? Напевно, машин стає менше, значить і пробки зменшуються?
- Є дослідження, яке, наприклад, показує, що Uber зменшує кількість водіїв у стані алкогольного сп'яніння. У Сіетлі за рік кількість таких випадків впала на 10%. Також є дані про те, що зменшується забруднення, оскільки стає менше машин. Відбувається зниження навантаження на транспортну систему, люди швидше добираються до пункту призначення. Якщо ж, повністю автоматизувати транспорт в усьому світі, в тому числі, використовуючи роботизовані автомобілі, то проблема пробок піде в минуле. Я думаю, це стане реальністю швидше, ніж ми очікуємо.
- Як щодо автомобілів без водія? Вони вже працюють?
- В Каліфорнії такі автомобілі законодавчо дозволені, але закон все одно вимагає фізичної присутності людини за кермом.
- Як Uber отримує дохід?
- Це відсоток з кожної транзакції. Зараз, по-моєму, 20%. Це наш базовий дохід.
- Як щодо безпеки водія? Іноді і пасажири можуть бути небезпечними.
- По-перше, у водія Uber немає готівки. Навіть не знаю, що в нього можна забрати. Хіба що телефон. Також водій бачить пасажира - його дані і рейтинг. Якщо рейтинг знизиться, більше пасажир не зможе користуватися сервісом. Можна вчинити злочин один раз, але це буде перший і останній раз. Крім того, всі дані будуть передані в поліцію. У нас є повністю весь маршрут, номер телефону, дані платіжної карти.
- Що відбувається, якщо водій з якоїсь причини не виконує замовлення? Наприклад, його на півдорозі зупинила поліція.
- Якщо водій прийняв, але не виконав замовлення - у нього знижується рейтинг. Ми підняли планку сервісу дуже високо, наприклад, у Сан-Франциско у нас 2,5 хвилини очікування, і коли чекати доводиться 6-7 хвилин, це викликає негативну реакцію у клієнта. Якщо водій не приїхав по причині того, що його зупинила поліція або він застряг за сміттєвозом і запізнився, з такими випадками розбирається сервісний центр. Іноді вини водія дійсно немає. На кожну оцінку нижче 3 у нас відкривається тікет, і проблема обов'язково вивчається. Всі ситуації передбачити неможливо.
- Яким чином формується вартість проїзду? Від чого вона залежить?
- Спочатку показується приблизна вартість, яка розраховується алгоритмами на основі безлічі факторів - відстані, завантаженість доріг, рівня попиту. Що стосується попиту, то ми кожен рік б'ємо свої власні рекорди. До свят - Хеллоуїну, Різдва, Нового року - ми завжди ретельно готуємося, і щоразу кількість замовлень перевищує наші найсміливіші прогнози.
- А може, наприклад, магазин користуватися Uber як засобом доставки товару? Буде партнерство з бізнесом?
- Звичайно, таке планується. Логістична платформа, яку ми будуємо, передбачає, що до неї можна буде підключати багато різних сервісів. На сьогодні до системи вже можуть підключатися ресторани, і організовувати доставку гарячої їжі. Є ще сервіс Uber Essentials. Наприклад, якщо ви приїхали в нове місто і забули бритву, ви робите замовлення, і вам привозять нову. Є сервіс Uber Events для організаторів заходів, після яких треба розвести велика кількість людей.
- А чи є амбіції піти в авіацію, наприклад? Перевозити людей літаками?
- Літати - це гарна ідея! Я досі чекаю, поки винайдуть такі автомобілі, як в "П'ятому елементі". Але літаки - поки що ні, у нас же urban transportation. А в майбутньому, можливо, буде Uber Mars - для відправлення посилок на Марс.
- А коли все-таки Uber з'явиться в Україні?
- Як я вже говорив, нам цікаве будь-місто з населенням від 500 тисяч осіб і високим проникненням інтернету і смартфонів. Київ - одне з таких міст, та думаю, закономірно буде, якщо ми з'явимося в найближчим часом. Можливо, варто створити петицію з такою вимогою.
- Можливо, ти хочеш сказати щось нашим слухачам наостанок?
- Ми живемо у світі, який змінюється буквально на очах. Зараз відбуваються особливо важливі зміни. Інтернет вже, як електрика століттям раніше, став платформою для створення подальших технологій. У 21 столітті ми його будемо створювати технології, важливі для всього людства, як, наприклад, глобальний транспорт в усьому світі.
Підпишіться на подкаст, щоб не пропустити:
Дізнайтеся першими про наступних випусках подкасту на сторінці в Facebook. Там же можна задати питання наступного гостя, залишити коментар до поточного випуску або внести пропозицію про розвиток подкасту.