Золота дорога: замість трас чиновники времонтують під'їзди до своїх будинків
Українські дороги знаходяться у жахливому стані. Більше 90% доріг не бачили ремонту за роки незалежності. Мало того, кожен восьмий міст може обвалитися у будь-яку секунду. Здавалося, роботи не початий край. Але ні, українські чиновники вирішили відремонтувати дороги не припортових міст, зони АТО або туристичних Карпат. Їх вибір припав на трасу біля своїх палаців, ремонт 1 метра якої складе близько 60 тис. гривень.
Непочатий край
По українських дорогах небезпечно їздити. За інформацією Міністерства інфраструктури, з-за мізерного фінансування близько 90% автомобільних доріг загального користування (169,6 тис. км) не ремонтувалися більше 30 років. В результаті понад 39% з них не відповідають сучасним вимогам по міцності, а більше половини - нерівні.
Крім того, приблизно 16 тис. мостів лише близько 7,5 тис. відповідають діючим нормам і стандартам, а термінового ремонту потребують близько 2 тис. мостових переходів.
Замість цього, чиновники вирішили зайнятися ремонтом дороги, уздовж якої розташовані будинки відомих українських політиків і бізнесменів - з 14 по 43 кілометр траси Київ-Знам'янка, так званої Новообухівської траси.
Проект на виконання робіт з капітального ремонту цієї дороги був затверджений ще Кабміном Миколи Азарова відповідним розпорядженням майже три роки тому - 26 червня 2013 року. Згідно з цим документом, загальна кошторисна вартість ремонту ділянки у 28,6 км у цінах на 1 січня 2013 року склала 702,2 млн гривень.
У свою чергу, фінансується ремонт за рахунок кредиту від Європейського банку реконструкції і розвитку і Європейського інвестиційного банку. У 2010-2011 роках Україна підписала з ними кредитні угоди на суму 450 млн євро на реконструкцію під'їздів до Києва, в тому числі і траси Київ-Знам'янка.
Фото: Новообухівська траса, автор: Інна Соколовська
У серпні 2014 року Укравтодор " оголосив тендер на проведення ремонту ділянки траси Київ-Знам'янка. В результаті договір на виконання капітального ремонту був укладений з компанією ONUR Taahhut Tasimacilik ve Ticaret Ltd. Sti. Однак, як повідомили РБК-Україна в Укравтодорі, з цією компанією був підписаний не гривневий, а валютний контракт на суму 57,3 млн євро. В Укравтодорі вважають, що їм навіть вдалося заощадити, оскільки початкова вартість проекту у євро становила майже 65 млн євро.
Беручи до уваги офіційний курс гривні до євро на кінець 2014 року вартість контракту в гривні склала 1,087 млрд гривень. До 9 березня 2016 року при перерахунку в гривню за нинішнім курсом вона склала вже 1,665 млрд гривень. Для порівняння-це більше, ніж уряд має намір витратити за 7 років на реконструкцію Запорізького та Херсонського аеродромів (на ці цілі пропонується направити на 1,2 млрд гривень).
Втім, в Укравтодорі РБК-Україна не просто не відповіли на питання, чому договір на виконання ремонту був підписаний в євро, незважаючи на те, що в розпорядженні Кабміну фігурувала кошторис у гривні, але і ще назвали таке питання "дурним". Раніше Укравтодор пояснював валютний контракт тим, що для виконання ремонтних робіт використовувалася частина кредиту європейських банків, наданих у євро.
Але і це не все. В Укравтодорі кажуть, що їм вдалося включити в договір на суму 7,4 млн євро додаткові роботи по будівництву двох транспортних розв'язок (загальною вартістю 4,7 млн євро), п'ять надземних пішохідних переходів та один підземний (2,3 млн євро) і ремонт одного існуючого підземного пішохідного переходу (0,4 млн євро). Спочатку ці плани не були закладені в проектній документації, затвердженої Кабміном.
Фото: ремонт Новообухівської траси, автор: Інна Соколовська
Стратегічний напрямок
Експерт транспортного ринку Олег Гостроверхий каже, що у проекту по ремонту ділянки траси Київ-Знам'янка є кілька проблем. "По-перше, це доцільність цього ремонту. Питання в тому чи потрібно нам це робити сьогодні на дорозі, яка була не в ідеальному, але прийнятному стані? Потрібно стільки грошей вкладати в дорогу під Києвом, коли по периферії країни просто проїхати не можна?", - обурився він.
На думку Гостроверхого, можна було змінити цільове призначення кредиту на інші більш важливі напрями. "У відповідь на це в Укравтодорі заявили, що рішення було прийнято попередньою владою, а ми тепер змушені його виконувати. Але це лише частково так. Тому що до тендеру, до другої половини 2014 року, Укравтодор міг винести на розгляд Кабміну питання про подальші напрями використання кредитів міжнародних банків на ремонт доріг, - вважає він. - А зараз йде просто процес освоєння суми, яку штучно завищили на тендері. Правило банків у тому, що вони починають придивлятися тоді, коли превышаешь суму контракту, а поки що в межах контракту "червоний" світло не запалюється".
За словами директора департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури Романа Хміля, його відомство спочатку мав намір скасувати ремонт підходів до Києва, які не встигли провести до ЄВРО-2012. "Нам вдалося скасувати ремонт ділянки до Межигір'я. Там і так хороша дорога. Заощаджені гроші спрямували на інші проекти", - повідомив він.
Фото: ремонт Новообухівської траси, автор: Інна Соколовська
Однак, за словами Романа Хміля, банки не пішли на скасування ремонту до Обухова, так як на відміну від дороги на Межигір'я, яка там і закінчується, ця ділянка стратегічно важливий, оскільки з нього починається траса Н-01 на Дніпропетровськ. "Теоретично, замість капітального ремонту там можна було б провести поточний середній ремонт, що обійшлося б набагато дешевше. Вивільнені гроші можна було б спрямувати на інші ділянки. Але політика банків така, що вони фінансують тільки капітальний ремонт", - розповів він РБК-Україна.
Старший радник ЄБРР Антон Усов каже, що скасовувати ремонт ділянки дороги Київ-Знам'янка не можна, оскільки він був затверджений у 2000 році і є невід'ємною частиною проекту з покращення якості підходів до Києва.
Крім того, Олег Гостроверхий другою проблемою називає ефективність використання кредитних коштів. "Час і місце їх використання явно вибрані гірші. Є стара Обухівська дорога у відмінному стані, яка може виступати альтернативою ремонтованої ділянки. Крім того, після ремонтованої ділянки, тобто, після Обухова, траса знаходиться не в надто хорошому стані, а також не проглядається її стратегічного значення або розвитку, як, наприклад, в зоні морських портів чи Карпат", - упевнений аналітик.
Фото: ремонт Новообухівської траси, автор: Інна Соколовська
Ціна безпеки
Однак основні закиди аналітиків стосуються кошторису будівництва і додавання додаткових конструкцій. Нагадаємо, спочатку уряд затвердив проект ремонту цієї ділянки на суму 700 млн гривень.
У 2014 році Укравтодором було проведено тендер по ремонту дороги, але за зміненим проектом і на іншу суму, ніж це було зазначено в рішенні уряду. До первинного плану додалися зміни, які підвищують безпеку руху - додаткові надземні пішохідні переходи та дворівневі розв'язки, на яких наполягають міжнародні експерти. "Новий проект повинен пройти повторну експертизу Мінрегіонбуду, а новий кошторис повинен затвердити Кабінет Міністрів. Міністр дав Укравтодору відповідне доручення ", - говорить Хміль.
За словами Олега Гостроверхого, якщо змінюється гривнева вартість ремонту, приміром, із-за зміни ціни на будівельні матеріали або зарплати, кошторис ремонту повинна бути перерахована і офіційно знову переутверждена Кабміном. "І тільки після цього вона може бути використана Укравтодором як керівництво при закупівлі. Кошторис на 702 млн була затверджена в 2013 році і ніхто її не переутверждал в 2014 році перед проведенням тендеру", - говорить він. Також Олег Гостроверхий зазначає, що крім цього були внесені зміни і до складу робіт, що також не вносилося в проект і не узгоджувалося з Кабміном.
В Укравтодорі пояснюють необхідність зміни умов проекту двома причинами. Зокрема, ЄБРР та ЄІБ залучили європейських експертів, які провели аудит з безпеки руху з урахуванням вимог директиви ЄС 2008 96ЕС. "Експерти зробили акцент на усунення перетинань доріг з високою інтенсивністю руху і пішохідних переходів в одному рівні, а також переобладнання перехресть з недостатньо ефективною організацією руху. Внесення відповідних доповнень і відповідних технічних рішень тендерної документації було однією з умов фінансування цього проекту", - повідомив Укравтодор РБК-Україна.
Крім того, в ході останнього аудиту було виявлено, що за час від проведення проектно-вишукувальних робіт до моменту проведення тендеру істотно знизилася несуча здатність і збільшилися масштаби руйнувань дорожнього полотна. При цьому відсоток тріщин у цементобетон покритті збільшився в десятки разів. Тому Укравтодор дозволив переможцю тендеру зруйнувати старе цементобетонне покриття і використовувати його в якості основи для декількох шарів асфальтобетонного покриття.
Фото: ремонт Новообухівської траси, автор: Інна Соколовська
За словами Романа Хміля, у банках наполягають на додаткових конструкціях, оскільки мають негативний досвід ремонту доріг в Україні. "Після попереднього ремонту дороги Київ-Чоп, який фінансувався ЄБРР, смертність на цій трасі збільшилася в два рази. Покриття на дорозі стало краще, і в результаті водії стали розганятися не до колишніх 100 кілометрів на годину, а до 200. Крім того, якщо раніше при розвороті в протилежну сторону водії встигали помітити машини, то тепер при великих швидкостях це стало зробити складніше. Також багато водіїв не зменшують швидкість при проїзді населених пунктів, які перетинає ця траса. Все це в сукупності та призвело до зростання смертності", - розповів він РБК-Україна.
Антон Усов зазначає, що говорити про те, що подорожчання ремонту дороги сталося через вимоги ЄБРР вкрай некоректно. "Вимоги, які ми висували, пов'язані виключно з поліпшенням безпеки траси - це будівництво додаткових переходів, відбійників, освітлення перехресть. Це наші рекомендації Укравтодору, засновані на сучасних вимогах до безпеки дорожнього руху", - уточнив старший радник ЄБРР.
За словами Усова, коли ЄБРР раніше фінансував будівництво дороги М06 (Київ - Чоп) в Україні, населення міст і сіл, через які проходили траси, висловлювали побажання банку, пов'язані з рівнем безпеки. "Дорогу побудували, а не турбувалися переходами для населення, огорожами та інше. Сучасна дорога без них не може бути", - зазначає він.
Фото: ремонт Новообухівської траси, автор: Інна Соколовська
Роман Хміль каже, що вартість капітального ремонту на цій дорозі порівнянна з аналогічними проектами для доріг такого класу, реалізованими в Україні за кредитні кошти. Вона могла б бути істотно нижче тільки в разі відмови від будівництва надземних пішохідних переходів і додаткових розв'язок. Однак на цій ділянці дороги за останній час було побудовано безліч ресторанів, вона перетворилася в зону відпочинку киян, це призвело до різкого зростання аварійності за участю пішоходів. "Додаткові конструкції призвели до зростання вартості проекту на 700 млн гривень. Ще 200 млн гривень - це вплив інфляції на планові витрати на капітальний ремонт. Тобто, тепер ремонт цієї ділянки обійдеться в 1600 млн гривень", - зазначає він.
За підрахунками Романа Хміля, поточний середній ремонт одного кілометра траси Київ-Знам'янка міг би коштувати близько 10 млн гривень. Капітальний ремонт згідно з проектом, який спочатку був затверджений Кабміном - близько 30 млн грн за кілометр з урахуванням інфляції. "Зараз вартість одного кілометра ремонту з урахуванням всіх додаткових конструкцій складе приблизно 56 млн гривень, тобто майже в два рази дорожче", - уточнив чиновник.
При цьому, у Мінінфраструктури впевнені, що дорога після поточного середнього ремонту прослужить п'ять років, а потім її все одно доведеться заново ремонтувати. "На ремонтованій трасі є ділянка недалеко від Безрадичів, де п'ять років тому зробили подібний ремонт. Зараз там потрісканий асфальт, але в цілому стан дороги задовільний", - зазначає він. За даними Романа Хміля, після капітального ремонту дорога прослужить 12 років.
"Може бути, в Укравтодорі і хотіли зробити добру справу, коли поспішали і додали обсяги робіт, змінивши проект. Може бути, з технічної точки зору це необхідно було робити, Але з фінансової сторони, все ж право Кабміну і Мінфіну вирішувати по кишені такі будівництва воюючою країні чи ні", - підсумував Олег Гостроверхий.