ru ua

Земельна деконцентрація: як Ковальчук намагається підпорядкувати собі Держгеокадастр

Земельна деконцентрація: як Ковальчук намагається підпорядкувати собі Держгеокадастр Фото - stopcor.org

10 листопада 2017 року - день, коли відбулося 27-е засідання Національної ради реформ - може стати новою датою відліку в земельних відносинах. В результаті структура і вертикаль повноважень щодо розподілу земельних ресурсів може кардинально змінитися.

Згідно з інформацією кількох учасників засідання, в ході заходу було озвучено пропозицію передати повноваження щодо розпорядження землями від Держгеокадастру до районних державних адміністрацій, фактично, повернувши систему, яка діяла в Україні до 2013 року.

"Цю пропозицію озвучив заступник голови парламентського комітету з питань аграрної політики та земельних відносин Олександр Бакуменко. Він заявив, посилаючись на думку інших членів комітету, що право розпоряджатися землями треба віддавати на місця. В ідеалі – об'єднаним територіальним громадам, але якщо такі не створено, то райдержадміністраціям", - розповів один з учасників засідання.

Обсяг "ринку" становить близько 10 млн га земель, що мають зараз статус держвласності.

Як випливає з презентації на сайті Ради реформ в рамках "деконцентрації" державні землі пропонується конвертувати у комунальну власність, за винятком земель, що мають особливе значення/особливий статус – таких не більше 5% по всій країні. При цьому контроль за виконанням функцій з розпорядження землями пропонується покласти на облдержадміністрації, а в частині дотримання вимог законодавства щодо використання земель, зокрема контролю збереження їх якості, передати від Держгеокадастру, який менше року тому отримав їх від ліквідованої Держсільгоспінеспекції, виконкомам сіл і міст.

При цьому, за даними одного з наближених до переговорів чиновника, було запропоновано ще кілька дрібніших новацій. Зокрема, він заявив, що пропонувалося скоротити перелік осіб, які мають право на безкоштовне отримання землі, його скоротили до двох категорій, залишивши там сільських вчителів і атошників, і заборонити перепродаж таких отриманих безкоштовно ділянок, але "вони тьмяніють на тлі кульбіту з повноваженнями щодо розпорядження землями".

Разом з правом розпорядження землями райадміністраціям передається право державної реєстрації земельних ділянок та погодження документації із землеустрою – тобто всі етапи відведення земель можуть бути зосереджені на рівні РДА.

Також в ході Ради реформ було доручено забезпечити організацію та фінансування з оцифрування всіх даних про землі та внесення 100% інформації в Державний земельний кадастр.

Як заявив під час засідання президент України Петро Порошенко, прозорий і ефективний реєстр землі допоможе захиститися від фальсифікацій і рейдерських захоплень земельних ресурсів. Президент також звернув увагу на питання введення єдиного реєстру.

"Треба ліквідувати подвійні реєстри, які є атмосферою для рейдерських захоплень землі. У нас повинен бути один реєстр", - зазначив Порошенко. За його словами, зараз пропонується, щоб відповідний реєстр був у Держгеокадастрі.

Один з нардепів висловив думку, що Бакуменко сильно перебільшує, говорячи про підтримку членів комітету представленого концепту передачі земель до РДА.

"Так, я завжди виступав за передачу права розпоряджатися землями на місця, тому що для Держгеокадастру мені важко знайти добре слово. Але "на місця" – це до сільрад, де люди реально знають, як потрібно розпорядитися землею в користь громади та несуть за це відповідальність. А райадміністрації під контролем ОДА – це просто експорт корупції", - говорить він.

За його даними, Бакуменко тільки озвучив готову концепцію, однак її ідеологом був перший заступник голови АП Віталій Ковальчук. "Він контролює РДА та ОДА і зацікавлений у посиленні їх ваги", - сказав нардеп.

Варто відзначити, що РДА управляли землями більше 10 років - з 2002 року, коли ці повноваження були відібрані у місцевих громад і передані наверх, обласним і районним адміністраціям.

З 1 січня 2013 року держава знову трансформувала систему через наростаючий хаос в розпорядженні землями і замкнула повноваження на Держземагентстві для посилення контролю над процесом розпорядження державною власністю і більшої керованості цього процесу.

"Досить часто районні державні адміністрації потрапляли під вплив різних структур, які хотіли будь-яким способом отримати земельні ділянки сільськогосподарського призначення", - коментував ситуацію ще в 2013 році головний юридичний радник проекту USAID "Агроінвест" Павло Кулініч.

Відомий факт, що корупційні проблеми в земельній сфері нікуди не зникли після передачі повноважень з розпорядження землями Держземагенству і трансформації відомства в 2014 році в Держгеокадастр, але через планомірне перекриття корупційних лазівок, зокрема, заборону на передачу землі в ручному режимі без аукціону - можливості для корупції суттєво звузилися

Наступним кроком мало бути переведення земельних аукціонів в електронний формат і передача повноважень щодо розпорядження землями на рівень об'єднаних територіальних громад, але як мінімум у частини членів аграрного комітету плани змінилися.

Те, що пропозиція "деконцентрації" на Раді реформ не експромт, можуть свідчити події, що відбулися в останній місяць. Три тижні тому голова Васильківської райдержадміністрації Дніпропетровської області Сергій Литвинов на Раді регіонів у присутності президента і прем'єр-міністра заявив про "смотрящих", яких нібито приставляє Держгеокадастр до місцевих органів влади для контролю над їх земельними питаннями. Ця репліка коштувала посади в.о. глави Держгеокадастру Олегу Цвяху, хоча, незважаючи на вимогу надати інформацію про таких "смотрящих", райадміністрації не відреагували.

Паралельно тезу про необхідність передати земельні повноваження на рівень районів пропагує проект Валерія Пекаря "Земельна відповідь", якого також пов'язують з Віталієм Ковальчуком.

Результат такої "деконцентрації" - розбудова "нової старої" системи земельних відносин в країні, з передачею розпорядження землями на рівень району, скоригованої на ослаблені повноваження органів місцевої влади. Це робить систему земельних відносин менш керованою, так як майже п'ять сотень розрізнених РДА неможливо консолідувати апріорі.

"Люди на місцях нічого не виграють, корупція перетікає на середній рівень – ось і весь результат", - говорить експерт у сфері земельних відносин на умовах анонімності.

При цьому запропоновану концепцію він називає "важкопрохідною" і навіть впливу Віталія Ковальчука (якщо він дійсно є ідеологом її впровадження) може виявитись недостатньо, щоб забезпечити 226 голосів.

"Навіть в аграрному комітеті немає єдності, що вже говорити про парламент. І ще один момент – позиція донорів. Передача повноважень середнього класу чиновників робить запуск ринку землі неможливим, а земельна реформа залишається серед вимог МВФ", - підкреслив він.