На зустрічі донори закликали АП врахувати їхні зауваження при підготовці остаточного варіанту законопроекту.
Створення Антикорупційного суду є прямим зобов'язанням України перед міжнародними партнерами. Критичні заяви з приводу затягування створення цієї судової інстанції все частіше звучать від Євросоюзу, МВФ та інших міжнародних інституцій. Більше того, відсутність цього суду поряд з іншими причинами вплинуло на процес виділення зовнішньої фінансової допомоги Україні. Український уряд ще у вересні чекав приїзду місії МВФ, за яким повинен був послідувати перегляд програми і чергове виділення коштів від фонду. Однак цього так і не сталося. Слідом за МВФ про невиконання державою взятих на себе зобов'язань заявила і Єврокомісія. У результаті країні було відмовлено в отриманні третього траншу макрофінансової допомоги Євросоюзу в 600 млн євро. ЄС навіть заявив, що готовий допомогти Україні з підбором антикорупційних суддів і чекає від президента внесення відповідного законопроекту в Раду. У четвер депутати відкликали альтернативний законопроект, чим розчистили главі держави шлях для внесення законопроекту. Чи готовий президентський законопроект про Антикорупційний суд і коли він буде внесений до парламенту – розбиралося РБК-Україна.
Історія зі створенням Антикорупційного суду України тягнеться впродовж останнього року. Україна обіцяла західним партнерам, що створить цей суд, однак це питання постійно обростало дискусіями. Спочатку надійшла пропозиція президента створити Антикорупційну палату, а не окремий суд, пізніше українські політики почали міркувати, як повинен формуватися такий суд і які справи він повинен розглядати. У відповідь на критику міжнародних партнерів про затягування цього процесу, президент кивав на депутатів. Петро Порошенко неодноразово заявляв, що парламентарі повинні розчистити йому шлях для внесення законопроекту через відкликання вже раніше зареєстрованих. Їх було два - №6011 Єгора Соболєва, Оксани Сироїд, Івана Крулька, Мустафи Найєма, Сергія Лещенка та Світлани Заліщук, і №6529 депутата від БПП Сергія Алексєєва.
Законопроект №6011 пропонував встановити систему антикорупційних судів у складі Вищого антикорупційного суду України Антикорупційної палати Верховного суду України. Згідно з законопроектом, до складу Вищого антикорупційного суду входять не більше 70 суддів, яких має відібрати спеціальна конкурсна комісія. До складу такої конкурсної комісії пропонувалося три людини за квотою президента, три – за квотою парламенту, ще три – від Мін'юсту. При цьому Рада обирає членів комісії з числа осіб, запропонованих депутатськими фракціями і групами. Цей законопроект до четверга залишався зареєстрованим в Раді.
Другий альтернативний законопроект №6529 був відкликаний ще в жовтні. Він пропонував створити не окремий Антикорупційний суд, а палату в судах загальної юрисдикції. Це та ідея, яку раніше озвучував сам президент. Проте незабаром йому довелося відмовитися від неї зважаючи на те, що західні партнери її категорично не сприйняли.
Венеціанська комісія у жовтні поточного року оприлюднила свої висновки по цим двом законопроектам. На думку комісії, вони повинні бути відкликані, а президент повинен внести свій проект закону. У своєму висновку Венеціанська комісія наголосила на необхідності створення в Україні Антикорупційного суду, але в той же час застерегла від політизації процесу добору суддів. Зокрема, на думку венеціанки, необхідно ввести додаткові гарантії того, щоб процедура призначення суддів була незалежною від виконавчої та законодавчої влади. У цих висновках Венеціанська комісія рекомендувала президенту Петру Порошенку внести у Верховну Раду відповідний законопроект від свого імені, який буде відповідати Конституції України та стандартам Ради Європи.
Голова Венеціанської комісії Джанні Букіккіо днями заявив, що Антикорупційний суд повинен бути інтегрований в судову систему України, крім того, повинні бути реформовані українські суди на всіх рівнях. "Що стосується судів, то ми переходимо від старої системи до нової, і цей процес має бути завершений. Особливо в тому, що стосується антикорупційного органу, який рекомендовано Венеціанською комісією. Цей Антикорупційний суд повинен бути інтегрований у вашу судову систему", - підкреслив він.
Президент Петро Порошенко 15 грудня пообіцяв, що внесе свій проект закону на останньому пленарному тижні, що минає. "На наступному тижні внести зазначений законопроект на розгляд Верховної Ради, якщо Верховна Рада розблокує і дасть можливість зареєструвати", - заявляв він. При цьому Порошенко звинуватив депутатів у тому, що в парламенті за його пропозицією до цих пір не створена робоча група з напрацювання цих пропозицій. "Впевнений в тому, що Антикорупційний суд, після підтримки його Верховною Радою, завершить формування антикорупційної інфраструктури і дасть можливість розглядати корупційні справи, які розслідуються НАБУ, підтримуються Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою, іншими правоохоронними органами. Але буде мати виключно антикорупційну спеціалізацію", - зазначив Петро Порошенко.
І ось у четвер, 21 грудня, депутатам вдалося відкликати законопроект №6011, що лишився у Раді, однак президентський проект поки так і не зареєстрований. Ще з понеділка деякі парламентарії з коаліції прогнозували, що президентський законопроект буде внесений на поточному тижні і навіть проголосований на засіданні в четвер. "Сьогодні президент збирається внести на розгляд Верховної Ради законопроект про Антикорупційний суд. Це говорять джерела в адміністрації президента. Міжнародний валютний фонд поставив неформальний ультиматум - закон в першому і другому читанні має бути прийнятий до 25 січня. Це останній дедлайн, порушення якого загрожує зриву наступного траншу", - написав вранці в четвер у своєму Фейсбуці Мустафа Найєм. Однак цього не сталося.
В команді президента запевняють, що до наступного пленарного тижня, який відкриється 16 січня, законопроект надійде. "Переконана, що до початку наступного пленарного тижня зазначений законопроект буде внесений президентом України. Парламент включить до порядку денного і зможе почати процедуру розгляду", - сказала РБК-Україна депутат від БПП Ірина Фриз.
Джерела РБК-Україна в АП говорять про те, що дійсно створення Антикорупційного суду України – це вже завдання наступного року. Співрозмовники стверджують, що президентський законопроект станом на четвер остаточно ще не готовий, для його доопрацювання буде потрібно ще якийсь час. Згідно інформації, АП вже розіслала попередній текст основним західним партнерам України. Більш того, в середу в АП відбулася зустріч з іноземними донорами, на якій вони висловили свої зауваження та пропозиції щодо даного законопроекту.
Як стало відомо РБК-Україна з дипломатичних джерел, президенту було висловлено два основних зауваження. Перше з них стосується механізму формування конкурсної комісії. І ЄС, і США наполягають, що в процесі добору суддів повинні брати участь іноземні представники для забезпечення незалежності та прозорості. "Для західних донорів принципово, щоб це зауваження було враховано в остаточній версії президентського законопроекту. На цьому, до речі, наполягає і Венеціанська комісія", - говорить джерело. Друге зауваження стосується того, які справи буде розглядати Антикорупційний суд. Нібито в президентському законопроекті йдеться про те, щоб він розглядав не тільки справи НАБУ, але інших органів, включаючи СБУ та прокуратуру. "Західні партнери вважають, що якщо це станеться, то Антикорупційний суд буде завалений всякими різними справами, що негативно вплине на його ефективність", - розповіло джерело.
На цій зустрічі донори закликали АП врахувати їх зауваження при підготовці остаточного варіанту законопроекту. А президент пообіцяв подати даний законопроект у Раду вже у п'ятницю, 22 грудня. Але очевидним є той факт, що навіть якщо президентський законопроект надійде у парламент в останній день пленарного тижня, що минає, то його розгляд депутати почнуть вже з 16 січня 2018 року. Депутат Сергій Лещенко зазначає, що терміни ухвалення президентського законопроекту будуть залежати від суті цього документа, в першу чергу – яка саме буде запропонована процедура формування Антикорупційного суду. "Думаю, що президент затягнув по максимуму, щоб виграти час. Я думаю, що раніше, ніж на наступній сесії цей законопроект розглянутий не буде. Подивимося, яка буде його суть", - каже депутат.
У будь-якому випадку керівництву України необхідно якнайшвидше прийняття цього законопроекту не тільки з-за вимог фінансових донорів. Цього тижня Єврокомісія оприлюднила звіт щодо виконання Україною вимог візової лібералізації. І в цьому звіті, серед іншого, чорним по білому написано, що Україна повинна забезпечити незалежність, ефективність і стійкість антикорупційної реформи, в тому числі через створення Антикорупційного суду з урахуванням висновків Венеціанської комісії. Від цього залежатиме подальша дія безвізового режиму між Україною та ЄС.