Україна і Росія увійшли в нову фазу торговельної війни. Після того, як РФ заборонила транзит українських товарів по своїй території, українські активісти заблокували російські фури на території нашої країни. Незважаючи на те, що сторони домовилися відпустити затриманий транспорт, торговельне протистояння не вичерпано - зараз належить оцінити суми збитків за зрив контрактів, а також підготуватися до засідання генради СОТ. Про те, що реально відбувається, і які шляхи можливого вирішення ситуації РБК-Україна розповіла заступник міністра інфраструктури з питань європейської інтеграції Оксана Рейтер.
Україна і Росія увійшли в нову фазу торговельної війни. Після того, як РФ заборонила транзит українських товарів по своїй території, українські активісти заблокували російські фури на території нашої країни. Незважаючи на те, що сторони домовилися відпустити затриманий транспорт, торговельне протистояння не вичерпано - зараз належить оцінити суми збитків за зрив контрактів, а також підготуватися до засідання генради СОТ. Про те, що реально відбувається, і які шляхи можливого вирішення ситуації РБК-Україна розповіла заступник міністра інфраструктури з питань європейської інтеграції Оксана Рейтер.
РБК-Україна: Заробив режим "їду додому". Скільки вже українських водіїв транспортних засобів фізично повернулися в Україну?
Оксана Рейтер: Фізично повернулися в Україну десь 20 наших машин, але це не остаточна цифра, бо багато автомобілі поїхали закінчувати рейси в іншу сторону. Тобто, вони їдуть по дорозі в Україну, або вони поїхали в країни Азії або туди, куди у них був транзит, вони там выгрузятся, зроблять все, що необхідно за контрактом, і потім повертатимуться.
РБК-Україна: З 650 українських машин, які в результаті дій російської сторони були заблоковані на території РФ, яка частина поїхала далі по запланованому раніше маршруту?
Оксана Рейтер: За нашою інформацією, ті, хто був заблокований на території Російської Федерації, виїхали всі. Тобто, якщо ще в четвер до нас на гарячу лінію було величезна кількість дзвінків, і ми цю ситуацію моніторили буквально щогодини, то ближче до вечора кількість викликів зменшилася. Тобто, я так розумію, що команда російської сторони дійшла до місць, і машини потихеньку почали відпускати. І до ранку п'ятниці ситуація змінилася кардинально.
РБК-Україна: тобто, можна говорити про те, що на території Росії в даний момент українських автомобілів немає?
Оксана Рейтер: Заблокованих немає.
РБК-Україна: Всі автомобілі з російською реєстрацією вже виїхали з нашої території?
Оксана Рейтер: Та ж ситуація. Ми з допомогою поліції, з допомогою місцевих органів влади позначили, знайшли, де такі автомобілі знаходяться, і вони всі поїхали або в бік Європи, або повернулися назад через Білорусь в Російську Федерацію.
РБК-Україна: Режим "їду додому" діє до 25 лютого у двосторонньому порядку. Наші автомобілі продовжили свій подальший маршрут для того, щоб виконати контракти і доставити вантаж. Яким чином назад вони будуть повертатися, якщо не встигнуть до 25 числа? Тобто, фактично ситуація може повторитися, або таких ризиків немає і вони прораховані Мінінфраструктури?
Оксана Рейтер: Ми проговорювали це питання з перевізниками. По-перше, враховуючи, що ця ситуація може виникнути як у нас, так і в іншої сторони, з якої ми домовляємося, я думаю, що не проблема буде цей режим продовжити. Ми просили перевізників, якщо вони будуть бачити, що їх автомобілі не встигають, нам на електронну пошту скидати всі контакти. Якщо буде необхідно, я думаю, ми такий режим продовжимо.
РБК-Україна: Наскільки цей режим може бути продовжений?
Оксана Рейтер: Я думаю, що до цього часу ми повинні вирішити питання кардинально і продовжувати не буде мати сенсу.
РБК-Україна: Про які групах товарів йдеться, що було заблоковано у фурах?
Оксана Рейтер: Справа в тому, що про товари взагалі мови не йшло.
РБК-Україна: В пріоритеті були люди, правильно я розумію?
Оксана Рейтер: Пріоритет був - номери автомобілів.
РБК-Україна: Що означає пріоритет в номерах?
Оксана Рейтер: Де зареєстрований автомобіль. Я поясню. Що таке транзит? Транзит це автомобіль з якимось номером. У нього може бути реєстрація однієї країни, за кермом сидить водій іншої країни, а вантаж можуть везти з третьої. Чому жодна нормальна країна не буде створювати перешкоди для транзиту? Тому що це не двостороннє співробітництво, це зацікавленість великої кількості країн. Тобто, вантаж може бути європейський. До нас вже зверталися європейські колеги, вони переживали, що їх вантаж може бути заблокований. Це все дуже складні питання, тому хотілося б швидше все налагодити. Це просто буде шкодити іміджу нашої країни, якщо ситуація буде тривати.
РБК-Україна: Уточніть, чи відомо вам про факти зриву контрактів унаслідок дій Росії?
Оксана Рейтер: Я думаю, що були, тому що у перевізників час дуже жорстко розподілено. Враховуючи нашу оперативну реакцію, ми сподіваємося, що такі проблеми ми для перевізників мінімізували. Всі органи пішли нам назустріч, органи місцевої влади і, я сподіваюся, громадськість зрозуміла, що такі перевезення не можна зупиняти.
РБК-Україна: Хто буде нести відповідальність за зрив контрактів?
Оксана Рейтер: Безпосередньо, звичайно, будуть звинувачені перевізники.
РБК-Україна: Фінансові санкції можуть бути застосовані у підсумку, як думаєте?
Оксана Рейтер: Звичайно. І це проблема. Ми не хочемо, щоб ці проблеми у наших перевізників в нинішній ситуації були.
РБК-Україна: Про якому обсязі збитків можна говорити вже на даний момент?
Оксана Рейтер: Я не готова назвати зараз збитків саме від цих дій останнього тижня. Ми прораховували можливі збитки від повністю заблокований транзиту російською стороною. Тільки для перевізників ці збитки будуть становити орієнтовно 4 мільярди гривень.
РБК-Україна: Який обсяг транзиту проходив, проходить через нашу територію, в тому числі і для російських товарів?
Оксана Рейтер: Якщо говорити про минулий рік, то українська сторона використовувала близько 32 тисяч транзитних дозволів. Російська сторона - менше, тому що останнім часом йде через Польщу, Прибалтику, Білорусь.
РБК-Україна: Ви говорили про те, що деякі наші європейські колеги та торгові партнери переживали, що їх вантаж буде заблокований в результаті дій Росії. Хто конкретно вже звертався до вас?
Оксана Рейтер: Не було великої кількості звернень, і це результат того, що ми швидко змогли вирішити ситуацію. Саме до мене, наприклад, зверталася посольство Угорщини. Вони запитували, чи може їх перевізник заїхати, бо у них була інформація, що начебто когось там теж затримали. Але я дала роз'яснення, що це жодним чином не відноситься до угорським перевізникам, який би вантаж вони не везли. Зверталася до нас білоруська сторона, Міністерство транспорту Білорусі. Вони теж переживали, чи зможуть вони заїжджати. І їм давали роз'яснення. Я хочу сказати, що дана ситуація може нашкодити нашому іміджу транзитної держави. Тому її треба якомога швидше вирішити і налагодити транзитні перевезення.
РБК-Україна: тобто, відповідно не всі наші торгові партнери зрозуміли, що обмеження і призупинення сертифікатів на транзит стосуються саме російських автомобілів?
Оксана Рейтер: Я думаю, що так, не зрозуміли. Вони просто зрозуміли, що якісь проблеми в Україні. Ось це найнеприємніше.
РБК-Україна: Коли будуть зняті обмеження щодо дозволів на транзит?
Оксана Рейтер: Ми ведемо консультації на цю тему. Враховуючи, що російська сторона перша обмежила транзит і просто заблокувала рух українських транспортних засобів по своїй території, ми очікуємо від російської сторони пропозицій обмеження зняти. І, в принципі, ми транзит не обмежували, ніяких таких рішень не було і не буде ніколи. Ми тимчасово призупинили дію дозволів. Ми їх відновимо, як тільки російська сторона буде готова зробити те ж саме.
РБК-Україна: тобто, якийсь конкретний термін ви не можете зараз назвати?
Оксана Рейтер: Можу сказати, що це буде скоро. Ми так сподіваємося.
РБК-Україна: Бізнес переживає, що буде після 25 лютого. Яким чином ситуація глобально може бути врегульована, в перспективі? Бізнес пропонує, наприклад, в рамках тристоронніх зустрічей - Україна, Росія і європейські партнери - вирішити проблему і повністю зняти обмеження на транзит з обох сторін.
Оксана Рейтер: Я б це питання поділила на дві частини. Перша - це наша проблема з транзитом в Казахстаном. І тут я цілком підтримую пропозиції бізнесу, ми це навіть обговорювали в січні, як тільки дізналися, що такі обмеження введені. Ми багато разів зустрічалися з європейцями, з бізнесом і обговорювали це. Зрозуміло, що їм потрібно бути впевненими у постачанні, у можливостях поставок в азіатські країни своїх товарів. Я цілком підтримую, що треба європейських колег, світове співтовариство, СОТ залучати, обговорювати, домовлятися, і намагатися зняти ці обмеження, тому що ми вважаємо, що це порушення міжнародного законодавства.
РБК-Україна: Є така можливість чинити тиск на Росію, наприклад, у рамках СОТ?
Оксана Рейтер: Є, якщо самі не будемо порушувати міжнародне законодавство. Тоді у нас буде 100% можливостей обговорювати це в СОТ повноправно. І нас будуть підтримувати європейські колеги, і, я думаю, що всі експерти будуть підтримувати. МЕРТ активно над цим працює.
РБК-Україна: Ми можемо надати тиском на Росію, якщо самі не будемо порушувати міжнародні норми. Правильно я вас розумію, що на даний момент, ми порушили міжнародні норми і статтю 5 ГАТТ СОТ?
Оксана Рейтер: Ми не порушили міжнародні норми, тому що стаття 5 передбачає якесь обмеження чи перешкоджання і так далі. Ми обмеження не створили, ми тимчасово призупинили рух російських транспортних засобів шляхом обмеження дії транзитних дозволів. Це технічна частина організації процесу транзитних перевезень, я б так назвала. Ще раз повторюю, що політичних рішень ніяких немає і бути не може, тому ми не вважаємо, що ми щось порушили, і я думаю, що наші міжнародні колеги з нами погодяться.
РБК-Україна: Ми неформально спілкувалися з представниками європейських структур, вони кажуть, що складно наші дії назвати відповідністю міжнародних норм. Зверталися в Єврокомісію, де нам вже офіційно відповіли, що "відплатою" не можна виправдати дії поза межами правового поля.
Оксана Рейтер: Слово "відплата", я думаю, взагалі тут не коректне абсолютно. Ніхто нікому не мстить, навіть ніяких дзеркальних санкцій ми не застосовуємо. За нашим двостороннім домовленостям, у нас є угода про автомобільних перевезеннях, де чітко написано, що якщо у двох країн виникають якісь питання, їх можна вирішувати шляхом консультацій. Російська сторона ніяких консультацій з нами не проводила, у неділю просто зупинила всі автомобілі і все. Ми до проведення консультацій щодо роз'яснення ситуації, взяли тайм-аут для того, щоб все це обговорити. У нас це зайняло буквально 2-3 дні, ситуація поступово змінюється, я думаю, що ми швидко все закриємо. Це робочий момент з моєї точки зору.
РБК-Україна: чи Узгоджувалося рішення про обмеження сертифікатів з СОТ та з європейськими структурами?
Оксана Рейтер: Не узгоджувалося це рішення, тому що я вам ще раз повторюю - це технічна міра. Все швидко треба було зробити, ми зробили, розпустили, розблокували, всі поїхали, і, я сподіваюся, будуть їхати і далі.
РБК-Україна: Наскільки я розумію, формально, ми дійсно нічого не порушили, тому що були введені обмеження на використання дозволів на транзит. Але, очевидно, що товар сам по собі не переміщується, тому фактично було і товарне обмеження. Тобто, до України можуть виникнути питання вже 24-25 лютого на Генради СОТ.
Оксана Рейтер: Саме тому ми спілкувалися з громадськістю, ми спілкувалися з обласними адміністраціями, ми спілкувалися з усіма, хто хоч якось впливав на дане питання, і намагалися пояснити, починаючи з минулого неділі і, закінчуючи п'ятницею, що треба організувати безперебійний транзит. Що ми зараз і робимо. Я думаю, що за день-два нам це вдалося, ми все це пояснили, організували, і зараз ніяких заблокованих машин немає, ми всі відкриваємо і все буде працювати.
РБК-Україна: Але в підсумку виграла Польща, і виграла Білорусь. У Москві поляки проводили консультації щодо збільшення квот на транзит по своїй території. Чи Не виявиться в повному програші Україна, і немає ризиків того, що ми втратимо статусу транзитної держави, і виграє в результаті Польща, збільшивши і транзит, і знизивши транзитний тариф?
Оксана Рейтер: Відповідь у мене приблизно такий же, як на минуле питання.
РБК-Україна: Не програє Україна не виграє Польща?
Оксана Рейтер: Це від нас залежить
РБК-Україна: Що ми робимо для того, щоб все-таки залишилися у виграші ми?
Оксана Рейтер: Забезпечуємо безперебійний транзит
РБК-Україна: чи Йде мова про те, щоб знизити тариф на транзит у нас, аби переманити частину вантажів?
Оксана Рейтер: Якщо ми говоримо про автомобільний транспорт, то це ринок, ми його ніяк не регулюємо Знову-таки, що ми можемо зробити, так це зменшити страхування таких вантажів, які проходять через українську територію. Якщо у нас будуть якісь неприємні ситуації, то ви ж самі розумієте, що ризики підвищуються у тих, хто возить, страховка такого перевезення теж буде і в Росії, тому нам треба показати, що ми нормальна європейська розвинена країна, яка розуміє, що таке транзит, його не чіпає і дає людям працювати.
Розмовляла Наталія Непряхіна