Закатають в асфальт: Кабмін знайшов мільярди гривень на дороги
Кабмін збентежився рішенням інфраструктурних проблем і не пошкодував грошей для Укравтодору. На будівництво та ремонт українських доріг чиновники направлять додатково близько 6 млрд гривень, сподіваючись, що це дозволить зрушити з мертвої точки вирішення проблеми якості українських автодоріг. Проте експерти вважають, що "Укравтодор" може не впоратися з отриманими завданнями – не вистачить часу і працівників.
Знайшлися гроші
Уряд виділив на будівництво і ремонт українських доріг близько 6 млрд гривень. Відповідні постанови Кабмін ухвалив на засіданні 8 червня. Левова частка цих коштів – 4,4 млрд гривень – позикові, решту – з держбюджету.
Максимальна сума – майже 4 млрд гривень – гроші, які Укравтодор залучив під держгарантії ще в 2010-2013 роках, в тому числі в Ощадбанку Росії і VTB Capital plc. Це залишки кредитів на загальну суму 16,5 млрд гривень, які тоді отримав Укравтодор.
Залучені в 2010-2013 роках позики Укравтодор так і не зміг витратити. Оскільки, на думку транспортного експерта Олега Гостроверхого, не отримав на це дозвіл від уряду. "Гроші були зараховані на рахунок Укравтодору, але цей рахунок знаходиться в Держказначействі. Звідти дорожникам їх не видають уже 3 роки – їх взяли, нібито, на дороги, але реально вони пішли на покриття дефіциту держбюджету. Це маніпуляція", - пояснив він.
Втім, і зараз витратити позикові кошти на покращення інфраструктури відомству буде не просто. Адже чиновники пообіцяли направити гроші, якщо на ремонт доріг "скинуться" і місцеві влади – від них вимагається не менше 10% від вартості робіт.
Вотчині Михайла Саакашвілі, Одеської області, дістанеться найбільше: Кабмін виділив цього регіону близько 333 млн гривень. Їх планується вкласти в основному в ремонт трас Одеса-Рені (близько 270 млн гривень) і Одеса-Київ (близько 60 млн гривень).
Не образили в уряді та Львівську область. Понад 300 млн гривень буде витрачено на ремонт доріг Броди-Червоноград, Мукачево - Івано-Франківськ - Львів, Давидов - Бібрка.
На третьому місці за обсягами виділених коштів виявилася Київська область – близько 290 млн гривень. Основна частина суми – понад 201 млн гривень – піде на ремонт траси Київ-Одеса.
Крім того, уряд планує розрахуватися і з генеральними підрядниками, заплативши їм 514 млн гривень за будівництво та ремонт українських доріг, проведений з 2010 по 2014 роки.
Вдала економія
Дрібний ремонт та утримання доріг також обійдеться країні в 1,5 млрд гривень. У прес-службі Укравтодору повідомили РБК-Україна, що конкретні об'єкти, які будуть фінансуватися за рахунок цих коштів будуть визначені після погодження розпорядження бюджетним комітетом Верховної Ради, яке відбудеться найближчим часом. "Додаткове фінансування буде спрямовано на ремонт найбільш проблемних ділянок доріг у всіх областях України. Остаточне рішення по об'єктах ремонту буде прийматися спільно з місцевими органами влади та громадськістю", - повідомили в прес-службі відомства.
Ці 1,5 млрд гривень вдалося заощадити на виплатах кредиторам Укравтодору. Зокрема, держбюджетом-2016 передбачено виділити Укравтодору понад 11,9 млрд гривень на виплату боргів по 15 діючими кредитними договорами і проспектах емісій облігацій.
Однак у грудні минулого року розпорядженням Кабміну була тимчасово припинена виплата Укравтодором боргів за кількома позиками, зокрема, Citibank international plc (37,3 млн євро), VTB Capital plc (100,8 млн доларів), Ощадбанк Росії (107,4 млн доларів).
За розрахунками Міністерства інфраструктури, в 2016 році Укравтодор безпосередньо з цих трьох кредитами повинен був виплатити близько 5,7 млрд гривень. Однак протягом лютого-квітня Україні вдалося реструктуризувати ці борги. В результаті, за розрахунками Мінінфраструктури, Укравтодору необхідно буде сплатити лише суму нарахованих відсотків за цими договорами до дати їх реструктуризації - близько 200 млн гривень.
Таким чином, Україні вдасться заощадити в цьому році на виплати кредиторам Укравтодору близько 5,5 млрд гривень.
Все одно мало
Примітно, але навіть додатково виділених коштів все одно не вистачить для того, щоб нормально відремонтувати українські дороги.
У прес-службі Укравтодору повідомили РБК-Україна, що, у відповідності з діючими нормами і стандартами, щорічно необхідно виконувати роботи з поточного та капітального ремонту на 5 тис. км автомобільних доріг державного значення та 36 тис. км - місцевого значення. Виконання цих вимог можливе за умови стабільного фінансування в обсязі 50-60 млрд гривень рік.
За підрахунками Мінінфраструктури, у цьому році для забезпечення розвитку та утримання доріг необхідно трохи більше 32,9 млрд гривень. Разом з тим, у державному бюджеті передбачено на ці цілі лише близько 6,6 млрд гривень, або 19,9% від потреби.
З них спочатку Кабмін виділив на дрібний ремонт і утримання доріг 2,5 млрд гривень. Це складає близько 28% від потреби. На думку Мінінфраструктури, виділення додаткових 1,5 млрд гривень на дрібний ремонт дозволить частково компенсувати наявний дефіцит фінансових ресурсів, необхідних для ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування".
"Всі ремонтні роботи будуть завершені до початку зимового періоду", - запевнили РБК-Україна в Укравтодорі. "Відомство встигне освоїти виділені минулого тижня йому кошти. Але є питання , чи зможе він це зробити з траншами, які будуть надходити після цього. У цьому році на дорожні роботи планується виділити 19 млрд гривень, при цьому половина з цих коштів будуть спрямовані на дороги після серпня. Я абсолютно впевнений, що в повному обсязі другі 50% ми не встигнемо освоїти", - зазначив експерт автодорожньої галузі "Реанімаційного пакету реформ" Андрій Мартенс.
Він пояснює це тим, що "Укравтодор" може зіткнутися з нестачею потужностей для будівництва і ремонту доріг. "Більшість підрядників збанкрутували у 2012-2015 роках. Залишилися тільки найстійкіші, нор їх небагато", - говорить експерт.
Олег Гостроверхий налаштований більш песимістично. "По всіх виділених коштів необхідно підготувати документацію і проводити тендери, щоб визначити виконавців робіт. Гроші на ямковий ремонт встигнуть освоїти (1,5 млрд гривень.), оскільки вони не передбачають великого обсягу високотехнологічних робіт. Що стосується 3,9 млрд гривень, то все буде залежати від того, якою буде погода восени. Якщо вона не буде дощовою, то можуть встигнути виконати всі заплановані роботи", - відзначає він.
Крім того, експерти відзначають, що існує ще один ризик, який може негативно вплинути на темпи роботи. "Із-за чергової зміни керівництва Укравтодору у відомстві знову наступила смуга непевності і нестабільності, тому продуктивність чиновників середньої ланки буде низькою. Як наслідок, в стислі терміни кошти не можуть бути освоєні. Прем'єр-міністр Володимир Гройсман почасти вже заручник, а почасти й сам створює ряд умов, завдяки яким ці гроші до доріг не дійдуть. Як запряжешь, так і поїдеш - говорить прислів'я. На жаль, запрягають повільно і нерішуче", - говорить Гостроверхий.
Андрій Мартенс вважає, що рішенням проблеми з несвоєчасним виділенням коштів з держбюджету на дороги може стати Державний дорожній фонд. Про його створення в Україні говорять не перший рік. "У цей фонд повинен надходити акциз, який сплачується з палива в Україні. За приблизними підрахунками, це близько 60 млрд гривень в рік. Зараз гроші на дорожні роботи йдуть із загального фонду держбюджету. Оскільки в урядів завжди в пріоритеті соціальні питання, а не інфраструктурні, то кошти на останні завжди виділялися за залишковим принципом. У фонду же буде в пріоритеті фінансування дорожніх робіт", - упевнений аналітик.
За даними Андрія Мартенса, парламент запланував розгляд відповідного законопроекту про створення фонду на вересень. "Якщо законопроект буде прийнятий у вересні, то фонд розпочне свою роботу вже у 2017 році. Згідно з робочим матеріалах до законопроекту, в 2017 році дорожні роботи будуть фінансуватися на 50% з дорожнього фонду, в 2018 році – 75%, а вже до 2019 року всі дорожні роботи будуть фінансуватися з дорожнього фонду", - підсумовує він.