ua en ru

Заходять на посадку: Генпрокуратура зацікавилася посадовими особами "Борисполя"

Заходять на посадку: Генпрокуратура зацікавилася посадовими особами "Борисполя" Генпрокуратуру зацікавили ймовірні зловживання при обслуговуванні в VIP-терміналі аеропорту
На аеропортом "Бориспіль" згущуються хмари. Генеральна прокуратура розпочала досудове розслідування проти посадовців головного аеропорту країни. Їм інкримінується нанесення значного збитку державі. На тлі цього Міністерство інфраструктури проводить конкурс на призначення нового керівника "Борисполя".

На аеропортом "Бориспіль" згущуються хмари. Генеральна прокуратура розпочала досудове розслідування проти посадовців головного аеропорту країни. Їм інкримінується нанесення значного збитку державі. На тлі цього Міністерство інфраструктури проводить конкурс на призначення нового керівника "Борисполя".

Справа в пільгах

23 жовтня слідчі Генеральної прокуратури України почали досудове розслідування у кримінальному провадженні за фактом вчинення неправомірних дій службовими особами держпідприємства "Міжнародний аеропорт "Бориспіль". В результаті ці дії завдали "значної шкоди державі в особі очолюваного ними підприємства".

Про це зазначено в одному з визначень Печерського районного суду Києва, яким в кінці жовтня старшому слідчому Головного слідчого управління Генпрокуратури дозволений доступ до фінансово-економічної документації аеропорту.

Правоохоронці вважають, що в аеропорті зловживали застосуванням пільгових ставок на обслуговування в VIP-терміналі.

"Бориспіль "надає послуги з обслуговування відвідувачів аеропорту в VIP-терміналі за окремо розробленою технологією і тарифами, згідно з якими вартість обслуговування пасажирів в цьому терміналі встановлена в розмірі 1800 грн.

Разом з тим деякі категорії осіб мають право на застосування пільгового тарифу оплати послуги в розмірі 513 грн. Приміром, на таку пільгу мають право особи, які прибувають або відлітають на запрошення керівництва аеропорту, Міністерства інфраструктури, Державної авіаційної служби, а також керівний склад авіакомпаній, що обслуговуються в аеропорту.

Але, судячи з матеріалів судового процесу, посадовими особами аеропорту протягом 2015 р., мовби, безпідставно застосовували пільгові тарифи на VIP-обслуговування фізосіб, які не мали права на таку пільгу. Мало того, в окремих випадках запрошення на обслуговування в VIP-залі виписувалися на підставних осіб

Втім, в "Борисполі" спростували інформацію про застосування пільгових тарифів для пасажирів VIP-терміналу. Як повідомили в прес-службі аеропорту, в "Борисполі" в принципі не існує ніяких "пільгових тарифів на послуги VIP-терміналу.

"Базовий тариф для гостей аеропорту передбачає тільки послугу прискореного проходження формальностей. В цьому випадку всі додаткові послуги надаються гостю аеропорту тільки за додаткову плату. Пасажир має можливість скористатися комплексним пакетом послуг, що включає в себе, крім послуги прискореного проходження формальностей, також необмежене користування баром і рестораном (як для пасажира, так і для супроводжуючої його особи), використання кімнат переговорів і т. п. В цьому випадку застосовується тариф 1800 грн", - йдеться в повідомленні прес-служби "Борисполя".

Аеропорт за 9 місяців 2015 р. збільшив доходи від VIP-терміналу на 39,6%, а прибуток VIP-терміналу - на 41,3% (з 16,4 млн. грн. за 9 місяців 2014 р. до 23,3 млн. грн за 9 місяців 2015 р.).

Принципи VIP-обслуговування

Виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко зазначив, що у світі застосовується практика пільгових тарифів в бізнес- і VIP-залах для певних категорій громадян.

"Наприклад, як директор авіакомпанії, я мав право на пільговий тариф в тих аеропортах, куди очолювана мною авіакомпанія виконувала регулярні рейси", - пояснив він.

Робота VIP-терміналу аеропорту Бориспіль повністю відноситься до господарської діяльності підприємства, розповів експерт авіаринку Сергій Хижняк. За його словами, тарифи на обслуговування в VIP-терміналі встановлюються керівництвом аеропорту, і не повинні узгоджуватися або затверджуватися вищими відомствами, при цьому будь-які знижки або спецтарифи - це також прерогатива аеропорту.

"В аеропорту дійсно регулярно виникає необхідність зустрічати і проводжати високопоставлених гостей і керівників авіакомпаній-партнерів. Буде дивним, якщо аеропорт буде сам собі оплачувати ці послуги, а міністерства у світі тотальної економії, швидше за все, не володіють необхідним бюджетом на представницькі послуги", - зазначив Сергій Хижняк.

Слідчі хто?

Партнер юридичної фірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві, заявив, що для отримання тимчасового доступу до документів клопотання слідчих цілком обгрунтовано, тому і було задоволено судом.

"Це поки тільки тимчасовий доступ до документів, тобто це навіть не обшук. Далі, якщо в документах виявлять ознаки злочину, будуть наступні слідчі дії", - зазначив він.

Андрій Гук також додав, що означений напрям слідства цікавий і, на перший погляд, перспективний.

Старший партнер юридичної фірми "Ілляшев та партнери" Роман Марченко заявив, що якщо мало місце застосування пільгових ставок щодо осіб, які не мали на те право, то це, безумовно, є зловживанням.

"У такому разі порушення кримінального провадження могло бути правомірним. Враховуючи, що "Бориспіль" є державним підприємством, то збитки фактично наносився державі", - пояснив Роман Марченко.

Разом з тим у нього виникло питання щодо ефективності використання ресурсів Генпрокуратури, а саме - залучення до цього розслідування Головного слідчого управління ГПУ. За його приблизною оцінкою, зловживання у даному процесі завдали шкоди державі в розмірі максимум кількох сотень тисяч гривень.

"Головне слідче управління займається справою, де збиток може бути двісті тисяч гривень. Ми витрачаємо на це дорогий ресурс кращого слідства країни. Це не виглядає як раціональне використання ресурсів Генпрокуратури", - висловив здивування Роман Марченко.

Він зазначив, що Генпрокуратура, звичайно, має право взяти у своє провадження будь-яку справу, але зазвичай, якщо ГПУ береться за дрібні справи, то з великою часткою ймовірності вона бере участь у "наїзді" на якогось керівника.

"За схожою схемою, наприклад, за часів президентства Віктора Януковича Генпрокуратура займалася наїздом на керівника держпідприємства "Антонов" Дмитра Ківу - тоді юрфірмою "Ілляшев та Партнери" була доведена безпідставність порушення кримінального провадження. Не хочеться вірити в те, що і зараз ГПУ є не інструментом правосуддя", - пояснив Роман Марченко.

Він зазначив, що розслідуванням даного зловживання повинно було займатися не Головне слідче управління ГПУ, а правоохоронні органи за місцем заподіяння шкоди. В даному випадку - місцеве РУ ГУ МВС України в Бориспільському районі.

На конкурсній основі

Примітно, але за кілька днів до порушення цього досудового розслідування - 19 жовтня - Міністерство інфраструктури видало наказ, яким оголосило конкурс на заміщення вакантної посади генерального директора "Борисполя". Зараз управляє аеропортом Євген Дихне в статусі виконуючого обов'язки гендиректора.

Згідно з умовами конкурсу, заявки на участь у ньому приймаються протягом 21 календарного дня, а датою початку проведення конкурсного відбору визначено 12 листопада.

Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський повідомив, що на конкурс вже подали документи близько десяти претендентів.

Разом з тим Роман Марченко не виключив, що саме з оголошенням конкурсу може бути пов'язана активність Генеральної прокуратури.

"Слідство може висунути підозру як якогось керівнику ДП, відповідальної за дачу вказівок оформляти за пільговими ставками осіб, які не мали на те права (скажімо, заступник гендиректора аеропорту), так і безпосередньо особам, які проводили таке оформлення, якщо вони знали про порушення. Але не можна виключати також, що цією справою нинішнього керівника "Борисполя" підштовхують не брати участь в конкурсі на посаду генерального директора цього аеропорту ", - припустив він.

На думку Романа Марченка, теоретично, якщо буде встановлена вина в зловживанні якогось заступника гендиректора "Борисполя", то до керівника підприємства може бути застосована стаття "Недбалість" за те, що не організував та не контролював належним чином ситуацію в аеропорту.