Засновник Opera: Сенс стартапів не лише в заробітку, але і в тому, щоб змінити світ

Засновник Opera: Сенс стартапів не лише в заробітку, але і в тому, щоб змінити світ
Фото: Йон фон Течнер вирішив перенести функціонал "старої" Opera в новий браузер Vivaldi
У 2011 році один із засновників браузера Opera, Йон фон Течнер, залишив компанію. Рада директорів вирішила спростити браузер, як це робили конкуренти - Chrome, Safari, Microsoft Edge. Фон Течнер, навпаки, наполягав на багатофункціональності продукту. У "старій" Opera був вбудований поштовий і новинний клієнт, адресна книга, агрегатор RSS, клієнт BitTorrent. Більшості користувачів ці функції могли і не знадобитися. Але, як вважав фон Течнер, всі люди різні і спрощувати "під одну гребінку" не варто. Він і досі так вважає, тому створив новий браузер, Vivaldi. Перша версія Vivaldi з'явилася в квітні 2016 року, а зараз у браузера майже мільйон активних користувачів. В основному це "гіки", технічно підковані люди.

У 2011 році один із засновників браузера Opera, Йон фон Течнер, залишив компанію. Рада директорів вирішила спростити браузер, як це робили конкуренти - Chrome, Safari, Internet Explorer. Фон Течнер, навпаки, наполягав на багатофункціональності продукту. У "старій" Opera був вбудований поштовий і новинний клієнт, адресна книга, агрегатор RSS, клієнт BitTorrent. Більшості користувачів ці функції могли і не знадобитися. Але, як вважав фон Течнер, всі люди різні і спрощувати "під одну гребінку" не варто.

Він і досі так вважає, тому створив новий браузер, Vivaldi. Перша версія Vivaldi з'явилася в квітні 2016 року, а зараз у браузера майже мільйон активних користувачів. В основному це "гіки", технічно підковані люди.


Сам фон Течнер їздить по світу, зустрічається з шанувальниками і поки не турбується про монетизацію свого дітища. Наприкінці травня він відвідав Київ і поговорив з РБК-Україна про виклики сучасного IT-підприємництва.

РБК-Україна: Йон, розкажіть, що ви робили в Києві?

Йон фон Течнер: Цей візит - частина мого туру містами Європи. У Києві я зустрічався з користувачами Vivaldi, з розробниками. Ви знаєте, Україна входить в ТОП-10 країн за кількістю користувачів Vivaldi. Тут близько 5% нашої аудиторії. На першому місці, звичайно, США. Потім йдуть Японія і Росія.

РБК-Україна: Як думаєте, чому так? Можна сказати, що в Україні багато "гіків" і технічно підкованих людей?

Йон фон Течнер: І це теж. Ми загалом орієнтуємося на просунутих юзерів. Звичайно, якщо ви лише заходите в соціальні мережі і дивитесь відео на Youtube, то, швидше за все, такий браузер вам не потрібен.

В Україні завжди була велика спільнота користувачів Opera (понад 35% українців у 2011 році користувалися Opera - ред.). Багато з них стали шанувальниками Vivaldi після того, як Opera обрала інший курс розвитку.

РБК-Україна: Ви правда думаєте, що світові потрібен ще один браузер?

Йон фон Течнер: Безумовно! Коли в 2002 році з'явився перший планшет, багато хто говорив: "Це нікому не потрібно. У всіх вже є комп'ютери, ноутбуки, телефони". Але подивіться, скільки зараз планшетів.

Якщо говорити про існуючі браузери, то всі вони розвиваються в одному напрямку: стають настільки простими, наскільки це можливо. Звучить добре, але не всім нам потрібно одне і те ж. Деякі хочуть чогось іншого. Ось навіть я. Тому і з'явився Vivaldi.

РБК-Україна: Скільки ви інвестували в Vivaldi?

Йон фон Течнер: В цілому це, напевно, близько 6 млн доларів.

РБК-Україна: Дуже смілива інвестиція... Як ви збираєтеся її відбити?

Йон фон Течнер: Я вірю в те, що ми робимо. І вже бачу, що ми все робимо правильно. Кількість користувачів росте, заробітки теж. Opera вже 20 років на ринку і у неї 60 млн користувачів. Ми - менше півроку і вже набрали мільйон.

Коли буде 5 млн користувачів, інвестиції почнуть відбиватись. Відповідно, точка окупності залежить від того, як скоро ми наберемо цю аудиторію.

РБК-Україна: Яка у вас схема заробітку?

Йон фон Течнер: Схема заробітку у нас така ж, як і у інших браузерів. Ми співпрацюємо з пошуковими системами (наприклад, з Bing, "Яндекс Пошуком", Yahoo!). Якщо знайдеш хорошого партнера, можна також заробити на розміщенні закладок. Крім того, у нас є комерційні домовленості з Booking.com, e-bay, багатьма іншими.

Модель монетизації браузерів не змінювалася протягом останніх 15 років. І я гадаю, не зміниться в найближчі 15. Але хочу сказати, що ми не женемося за прибутком.

РБК-Україна: Зараз багато нові проекти та їх монетизація будуються навколо інтернету речей (Internet of Things, IoT, мережі підключених до інтернету предметів - ред.). Як ви думаєте, чи потрібен речам браузер?

Йон фон Течнер: Колись ми встановлювали Opera на ТВ-приставки, ігрові контролери. Зараз предметів і пристроїв, яким потрібно підключення до інтернету, набагато більше. Вони стають дешевшими, а підключення взагалі майже нічого не коштує. Та ж Opera вже ставиться на холодильники, пральні машини.

Мені здається, основне питання з інтернетом речей - як я можу контролювати всі свої девайси? Технології, які зараз використовуються, вони ніби родом з 70-х. Хоча всього-навсього потрібен єдиний пульт управління. Це може бути ваш смартфон, наприклад, який дозволить управляти всіма пристроями відразу і програмувати їх.

РБК-Україна: чи Правильно я розумію, що це буде ваш наступний стартап?

Йон фон Течнер: Однозначно сказати не можу, але ми стежимо за тим, як розвиваються технології і впритул з ними працюємо. Розробку такого роду речей гальмує ще й позиція виробників "розумних" девайсів. Вони продають готовий продукт з пропрієтарним програмним забезпеченням, тобто його код закритий для сторонніх розробників.

РБК-Україна: В Україні в останні кілька років з'явилося досить багато стартапів у галузі IoT. І навіть є окремий IoT-акселератор. Ви особисто інвестуєте в стартапи?

Йон фон Течнер: Так, я інвестував в десяток стартапів. Плюс є фонд, одним з інвесторів якого я є. У портфелі фонду близько 30 проектів.

РБК-Україна: Які напрямки для вас у пріоритеті?

Йон фон Течнер: Не можу сказати, що виділяю окремі напрямки. Я інвестував в ті проекти, які робили щось нове і цікаве. Наприклад, одна з перших моїх інвестицій - це додаток Dragonbox. Він приголомшливий! Dragonbox в ігровій формі навчає дітей і дорослих математики.

РБК-Україна: найуспішніші історії українських стартапів зазвичай пов'язані з продажем свого продукту комусь із великих міжнародних гравців за великі гроші. Як, на вашу думку, має виглядати ідеальна стартап-історія?

Йон фон Течнер: Якщо ваш стартап погодилася купити відома глобальна корпорація, це круто. Але якщо ви продалися, то це вже не дуже. Як на мене, сенс стартапів не тільки в тому, щоб заробити, але і в тому, щоб змінити світ. Це я, зі свого боку, і намагаюся робити.

Розмовляла Вікторія Власенко

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся