ua en ru

Висока зношеність зіграла на зниження оцінки "Укрзалізниці"

Висока зношеність зіграла на зниження оцінки "Укрзалізниці" "Укрзалізниця" протягом п'яти років вийде на економічно обґрунтовані тарифи
"Укрзалізниця" протягом п'яти років вийде на економічно обґрунтовані тарифи. Таке допущення закладене в оцінці активів підприємства, проведеної Deloitte. При цьому, згідно з даними аудиторської компанії, зараз залізничний монополіст "коштує" 245,4 млрд грн.

"Укрзалізниця" протягом п'яти років вийде на економічно обґрунтовані тарифи. Таке допущення закладене в оцінці активів підприємства, проведеної Deloitte. При цьому, згідно з даними аудиторської компанії, зараз залізничний монополіст "коштує" 245,4 млрд грн.

Багато і мало

Міністерство інфраструктури нарешті оприлюднило оцінку активів підприємств, на базі яких буде створено ПАТ "Укрзалізниця". Оцінку проводила аудиторська компанія Deloitte, згідно з дослідженням якої активи "Укрзалізниці" (УЗ) коштують 245,4 млрд грн.

Як повідомили в прес-службі Мінінфраструктури, в статутний капітал нової "Укрзалізниці" увійде 229,9 млрд грн - вартість майна за вирахуванням зобов'язань. У перелік оцінених об'єктів увійшло близько 1 млн позицій, за винятком тих, що знаходяться на тимчасово окупованих територіях.

У прес-службі уточнили, що до 2016 р. планується провести дооцінку об'єктів, що знаходяться на підконтрольній території Україні на сході країни, та внести їх вартість у статутний капітал ПАТ "Укрзалізниця". Оцінка майна, розташованого на непідконтрольних Україні територіях Криму і Донбасу, буде проведена після відновлення там контролю українською владою.

Партнер компанії Deloitte Артур Огаджанян пояснив, що, серед іншого, оцінці підлягали основні засоби, нематеріальні активи, в тому числі права користування земельними ділянками, незавершене будівництво і так далі.

"Якщо вважати активи "Укрзалізниці" умовно новими, то їх вартість складе 1253 млрд грн. Однак через їх зношеність і той факт, що підприємство є не настільки прибутковим і ефективним, вартість активів і була оцінена у вищевказані 245 млрд грн", - заявив Артур Огаджанян.

Разом з тим він повідомив, що отримана оцінка все одно в чотири рази перевищує балансову. Це сталося через те, що Deloitte допускає, що буде послідовно проводитися реформа залізниці і, виходячи з припущення, що, як мінімум, протягом п'яти років "Укрзалізниця" вийде на економічно обґрунтовані тарифи.

За даними прес-служби Міністерства інфраструктури, процедура оцінки вартості майна "Укрзалізниці" тривала близько 8 місяців.

Складність оцінки

Про адекватність оцінки активів важко судити, тому що крім загальної суми, ніякі дані оприлюднені не були, зазначив експерт по залізничній галузі компанії "ЦТС-Консалтинг" Дмитро Ягелло.

"Нічого не відомо ні про методи оцінки, ні про дату, на яку вона проводилася (а це важливо, так як курс гривні, м'яко кажучи, не стоїть на місці). Ну і, врешті-решт, не опублікований повний список оцінюваних активів", - підкреслив експерт.

На його думку, найімовірніше, загальна сума 245,4 млрд грн визначалася на базі вартості самих активів (первісної або ринкової - поки не відомо) і рівня їх зносу. Тому підвищити розраховану вартість можна тільки за рахунок купівлі нових активів або зниження рівня їх зносу.

Разом з тим, як вважає колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава, складається враження, що провели оцінку за методом залишкової вартості.

"Міністерство, незважаючи на декларовану відкритість, так і не розкрило деталі проведення оцінки", - поскаржився він.

Як приклад для порівняння, Олександр Кава розповів, як три роки тому "Укрзалізниця" опрацьовувала питання облаштування залізничного обходу Києва, який передбачав модернізацію 200 км шляху і відновлення раніше ліквідованих залізної дороги Ляплава-Канів-Миронівка протяжністю 40 км.

"Вартість цього проекту була близько 2 млрд дол., а зараз всю залізницю, у якій 22 тис. км шляхів, не говорячи вже про рухомомий склад, оцінили в 11 млрд дол.", - поділився своїм здивуванням екс-заступник міністра.

У той же час експерт транспортного ринку Володимир Шемаєв назвав позитивним той факт, що активи УЗ оцінили майже в два рази вище, ніж спочатку очікувалося.

"При цьому, те, що оцінка могла досягати 1,2 трлн грн, свідчить про те, що в останні роки інвестиції в оновлення рухомого складу та залізничної колії перебували на мінімальному рівні. Як наслідок, знос інфраструктури зберігається на рівні 85-100%", - зазначив Володимир Шемаєв.

Втім, на його думку, вартість оцінки можна буде збільшити в майбутньому, якщо Мінінфраструктури та УЗ будуть проводити адекватну інвестиційну стратегію в питаннях оновлення рухомого складу та залізничної інфраструктури.

"Це може позитивно вплинути на відсотки за кредитами або євробондами, які "Укрзалізниця" може випускати в майбутньому", - підкреслив Володимир Шемаєв.