Ситуація, яка склалася протягом практично всього 2016-го року навколо легендарного Харківського тракторного заводу (ХТЗ), схоже, стабілізувалася. Так, Червонозаводський районний суд Харкова ухвалив рішення, яке дозволить не тільки закрити кримінальне провадження стосовно керівництва підприємства, але і розблокувати роботу машинобудівного гіганта. Це означає, новий стратегічний інвестор в особі Олександра Ярославського зможе реалізувати задумане і відродити виробництво. Варто відзначити, що він вже зробив для заводу багато – від виплат з власної кишені зарплати колективу в цілях збереження кадрового ресурсу до переговорів з чиновниками найвищого рівня. Зокрема, раніше повідомлялося про відповідні зустрічі Ярославського з президентом України Петром Порошенком, послом США в Україні Марі Йованович і з її попередником Джеффрі Пайєттом. При цьому раніше на ХТЗ заявляли, що є цілий ряд персоналій, які чинять опір відновленню роботи заводу. На підприємстві не виключають, що вони стоять не тільки за тиском на окремі силові структури, чиї "неправомірні дії", за даними ХТЗ, "заблокували діяльність підприємства на місяці". Втім, в ХТЗ впевнені, навіть інформаційні атаки навряд чи зупинять інвестора на шляху до відродження заводу, про що, власне, в інтерв'ю "РБК-Україна" розповів виконуючий обов'язки генерального директора ХТЗ В'ячеслав Шевченко.
- Наскільки виправдані заяви щодо відновлення виробництва на ХТЗ вже найближчим часом?
- Справді, такі прогнози мають під собою основу. Особливо після того, як 23 грудня слідчий суддя Червонозаводського районного суду Харкова частково задовольнив скаргу адвокатів генерального директора ХТЗ Андрія Коваля і зобов'язав прокуратуру у триденний строк повторно розглянути клопотання про закриття кримінального провадження, а також скасував як незаконну постанову прокурора від 05.09.2016, якою було відмовлено у задоволенні відповідного клопотання адвоката.
За умови конструктивної позиції прокуратури, ми впевнені в прийнятті до уваги наданих доказів, що вказують на відсутність складу інкримінованих посадовим особам ХТЗ злочинів. У свою чергу, це означає швидке закриття кримінального провадження і одержання підприємством можливості працювати. Сьогодні ми можемо говорити про те, що "зелене світло" розблокування надане на найвищому рівні – аж до Президента України.
- Про необхідність відновити роботу підприємства і раніше говорили чиновники високого рангу...
- Звичайно. Інвестор ХТЗ - Олександр Ярославський - досить часто піднімав це питання на всіляких заходах з участю дипломатів, інвестиційного співтовариства, політичної еліти. Про необхідність влади втрутитися в ситуацію в різні періоди говорили міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, секретар Національної інвестиційної ради Борис Ложкін, представники регіонального самоврядування та ін. Та й не будемо забувати, що сам прем'єр-міністр Володимир Гройсман неодноразово говорив, що аграрній країні залишитися без власного сільськогосподарського машинобудування просто неприпустимо.
- Які тепер плани у топ-менеджменту Харківського тракторного заводу?
- Як можна швидше рятувати підприємство. І я не обмовився, його дійсно треба рятувати. Завод повністю не діяв протягом практично всього року. За цей час ми могли б виробити близько 1218 тракторів і отримати дохід на рівні 1,1 млрд грн.
Можна говорити і про те, що через зупинку заводу бюджет недоотримав понад 61 млн грн без урахування податку на прибуток, а, враховуючи нашу експортну орієнтованість, вітчизняна економіка позбулася можливості залучити близько 25 млн доларів.
- Схоже, що ви не залишаєтеся байдужими до проблем бюджету та економіки в цілому. А збитки самого підприємства ви рахували?
- Крім недоотриманого прибутку в 1,1 млрд грн, про який я вже говорив, за період простою підприємством отримано прямий в розмірі 92,5 млн грн. Якщо врахувати витрати на запуск виробництва, на відновлення втрачених ринків збуту, то загальний збиток від блокування роботи ХТЗ, на мій погляд, перевищить 300 млн грн.
- Після рішення суду від 23 грудня в пресі почали з'являтися новини про нібито "вирізання" заводу. Що ви про це думаєте?
- Безумовно, я читав такі матеріали в онлайнових виданнях. В ті місяці боротьби за майбутнє заводу ми вже звикли до численних інформаційних атак, дискридитаційними "вкидами" у ЗМІ та ін. Можна сказати, що ми вже звикли, а наші партнери і співробітники навіть не реагують на подібні провокації.
- Що ви маєте на увазі?
- Можу навести один показовий приклад. В грудні 2014 року був укладений договір між АТ "ХТЗ" і ТОВ "Время-2050", які займаються (згідно КВЕД) оптовою торгівлею відходами та брухтом. До цього договору в період з лютого 2015 по лютий 2016 року були укладені додаткові угоди. Ось деякі з них.
Перша – від 12 лютого 2015 – це демонтаж ЧЛЦ №1 (чавунно-ливарний цех), п'яти інших високих залізобетонних споруд та ін. Друга – від 22 квітня 2015 – це будови холодильної установки, тепло і матеріалопроводів (так написано в договорі), будови складу кислот і лугів. Четверта – від 10 вересня 2015 – це демонтаж РБ-3 (складальний цех). Сьома - від 4 лютого 2016 – це демонтаж колишнього колісного цеху. Восьма - від 5 лютого 2016 – це демонтаж МСК-5. Дев'ята - від 17 лютого 2016 – це демонтаж складу ОКС (відділ капітального будівництва). Причому виріз металобрухту проводився повсюдно по заводу.
Останні додаткові угоди оформлялися заднім числом, коли вже вирізка металобрухту сталася. Документи підписувалися Владиславом Губіним без попереднього узгодження з директорами по напрямах, ніякого тендеру на укладання договору з ТОВ "Время-2050" не було, оцінку майна проводила товарна біржа "Євромаркет", не є контрагентом АТ "ХТЗ", оцінка майна була заниженою та ін. І це я навів тільки один приклад. Безумовно, всі ці документи, які були отримані в ході службового розслідування, ми вже передали в правоохоронні органи. Там вже ведеться два кримінальні провадження за фактами розкрадання на 23 млн грн і 44 млн грн відповідно.
- Незважаючи на таку ситуацію, нинішнє керівництво Харківського тракторного заводу, судячи з усього, налаштоване досить оптимістично. Якими будуть ваші найближчі кроки?
- Зараз ми очікуємо закриття кримінальних справ проти Андрія Коваля та усунення всіх перешкод для нормальної діяльності підприємства. Після цього, ми впевнені, регулятор дозволить групі DCH, що належить Олександру Ярославському, відкрити для Харківського тракторного заводу кредитну лінію, за кошти якої ми почнемо реалізацію плану відродження виробництва.
Не сумніваюся, що інвестор докладе всіх зусиль, щоб зберегти виробничий потенціал підприємства, налагодити його ефективну роботу, а також реалізувати всі заходи, передбачені стратегією санації заводу.