ua en ru

СОТ пропонує Україні провести нове розслідування для обгрунтування мит на імпорт авто

Автор: RBC.UA
У Світовій організації торгівлі (СОТ) приступили до вивчення правомірності введення Києвом захисних заходів відносно імпортних автомобілів. На засіданні ради СОТ з торгівлі товарами Євросоюз, США і Японія закликали Україну відмовитися від нових мит у розмірі 6,5-13%. Члени СОТ сумніваються у виправданості введення захисних заходів, вказавши на допущені Україною порушення. Києву запропонований компромісний варіант - публічно провести нове розслідування.

У Світовій організації торгівлі (СОТ) приступили до вивчення правомірності введення Києвом захисних заходів відносно імпортних автомобілів. На засіданні ради СОТ з торгівлі товарами Євросоюз, США і Японія закликали Україну відмовитися від нових мит у розмірі 6,5-13%. Члени СОТ сумніваються у виправданості введення захисних заходів, вказавши на допущені Україною порушення. Києву запропонований компромісний варіант - публічно провести нове розслідування. Про це пише видання "Комерсант-Україна".

США і Японія підтримали ЄС і зажадали від України відстрочити набуття чинності рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі (МКМТ) про введення нових мит відносно імпортних автомобілів або навіть відкликати це рішення. Така позиція, як випливає з матеріалів СОТ, була висловлена 25 березня в Женеві на засіданні ради СОТ з торгівлі товарами. Україну на засіданні критикували двічі: у зв'язку з її заявкою на перегляд тарифних позицій і підвищенням мит на імпорт автомобілів.

Читайте також: Україна вводить 3-річні спецмита на імпорт нових автомобілів (відео)

З 14 квітня при імпорті легкових автомобілів з об'ємом двигуна 1-1,5 л понад 10-процентне мито стягуватиметься 6,46%, з об'ємом 1,5-2,2 л - 12,95%. Мита набудуть чинності у зв'язку з публікацією в березні підсумків спеціального розслідування МКМТ, проведеного в 2012 році. У представництві ЄС відразу ж закликали українську владу "переглянути і відкликати рішення". "Євросоюз, як і деякі інші члени СОТ, був здивований публікацією рішення України про введення таких заходів. По-перше, розслідування завершилося майже рік тому, з того часу нічого не відбувалося, і логічно було чекати, що ніяких заходів не буде прийнято. Підвищення мит грунтується на застарілих даних 2008-2010 років. По-друге, ми були здивовані, тому що коли проводилося розслідування, ми виражали сумнів в тому, що ці заходи вписувалися в норми СОТ. По-третє, ми не могли провести попередні консультації в рамках угодах про гарантії СОТ, що порушує важливі процедури торгової організації", - говориться в заяві ЄС.

У цієї позиції знайшлися прихильники. "Згідно з нормами СОТ, введення мит можливе лише у разі "непередбаченого розвитку". Збільшення імпорту має бути "в недавньому часі несподіваним, різким і значним", а утрата, обумовлена іншими чинниками, "не повинна приписуватися збільшеному імпорту". Японія сумнівається, що ці вимоги були дотримані", - говориться в заяві японської сторони. Ст. 12 угод про гарантії зобов'язує члена СОТ повідомляти комісії з мит про початок розслідування, його результати і введення антидемпінгових заходів. Україна інформувала Японію лише про початок розслідування. "Київ не повідомляв про свої кроки, і в світлі цього ми стурбовані невиконанням вимог угоди про гарантії щодо проведення консультацій до введення мит. Це фундаментальні юридичні зобов'язання, яким повинен слідувати кожен член СОТ перед введенням мит", - заявив представник США.

Читайте також: Ініціатива України переглянути тарифи СОТ суперечить планам підписання УА, - ЄС

Члени СОТ засумнівалися в об'єктивності розслідування. "Загальний імпорт автомобілів до України знизився з 2008 по 2010 рік з 376 тис. до 107 тис. (на 71,5%), що не викликає сумніву в скороченні ввезення", - говориться в заяві. Обсяг імпорту впав з 11,4 млрд дол. до 3,3 млрд дол., але в 2011 році виріс до 5,4 млрд дол. "Для розслідування зазвичай береться п'ятирічний термін, оскільки даними меншого періоду легко маніпулювати. Порівняння з 2008 роком показує, що криза призвела до спаду не тільки виробництва, але і імпорту автомобілів", - говорить гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.

Україні було запропоновано "або відкликати рішення про введення заходів, або відстрочити їх, а також надати членам СОТ всю інформацію, що стосується справи, і дати можливість провести консультації перед введенням мит". Джерело, близьке до Єврокомісії, говорить, що Україні фактично запропоновано скасувати рішення МКМТ і провести нове, прозоре розслідування, що базується на свіжих статистичних даних.

Читайте також: Імпорт легкових авто до України в 2012 р. виріс на 13% - до 3,24 млрд дол., - Укравтопром

В апараті урядового уповноваженого з питань європейської інтеграції і в асоціації "Укравтопром" відмовилися від коментарів. Але джерела в Мінекономрозвитку запевняють, що рішення МКМТ набуде чинності в квітні. "Такі заяви говорять про те, що позицію України в цьому питанні вважають необгрунтованою і такою, що суперечить правилам СОТ не тільки ЄС, але і інші ключові члени організації. Аргументи цих країн виглядають достатньо обгрунтованими, тому Україні необхідно шукати компроміс або готуватися відстоювати свою позицію в рамках процедури врегулювання суперечки", - говорить радник юрфірми Sayenko Kharenko Наталія Микольська.