ua en ru

Все менше хліба: ринок ХБВ в 2015 році продовжить скорочуватися

Все менше хліба: ринок ХБВ в 2015 році продовжить скорочуватися
Автор: RBC.UA
Приказка "Хліб - всьому голова", схоже, застаріла. Падіння ринку хлібобулочних виробів (ХБВ), що почалося в 2009 році, триває. Традиційні причини скорочення ринку ХБВ - економність населення і турбота про своє здоров'я - в минулому році поповнилися ще однією: втратою територій.

Анастасія Арасланова-Абраменкова,
спеціально для РБК-Україна

Приказка "Хліб - всьому голова", схоже, застаріла. Падіння ринку хлібобулочних виробів (ХБВ), що почалося в 2009 році, триває. Традиційні причини скорочення ринку ХБВ - економність населення і турбота про своє здоров'я - в минулому році поповнилися ще однією: втратою територій.

Вимушена макроэкономия

Ринок хліба - один з найважчих продовольчих ринків. Рентабельність виробництва обмежується жорстким держрегулюванням цін на так звані соціальні види хліба. Близькість виробника до верхівки виконавчої влади дозволяє мати доступ до ресурсів Держрезерву. Посилюється розгул тіньових пекарів.

На все це накладається скорочення реальних доходів громадян - інфляція в 2014 році склала майже 25%. І, за даними Держстату, у листопаді виробництво хліба та хлібобулочних виробів було на 10,4% меншим, ніж у листопаді 2013 року.

Динаміка виробництва хлібобулочних виробів в Україні, тис. тонн

Все менше хліба: ринок ХБВ в 2015 році продовжить скорочуватися

Джерело: за даними Держкомстату України, оцінка Pro-Consulting

Удар, насамперед, припав на цінові сегменти "середній" і "вище середнього". За даними GfK Ukraine, споживчі настрої в Україні стабілізувалися на низькому рівні. "Без суттєвих зрушень в економічній ситуації ймовірність поліпшення споживчих настроїв низька", - коментують аналітики GfK Ukraine, відзначаючи, що сильніше всього споживчі настрої погіршилися у найбільш економічно активних громадян у віці 31-45 років.

Але немає лиха без добра - ми стали викидати менше їжі. Після святкування 2014 року ми відправили на звалище 13% закуплених продуктів. Після цього, у 2015 році на смітники вирушили 7,4% закуплених продуктів, свідчать дані AgriSurvey. І хоча ці 7,4% коштували нам 546 млн грн, позитивна динаміка все ж у наявності.

"Дані дослідження відображають загальну ситуацію в споживчому середовищі. Так, в листопаді інфляція продуктів харчування і безалкогольних напоїв склала 21% відносно аналогічного місяця 2013 року", - резюмував експерт аграрних ринків УКАБ Ігор Остапчук.

Масова відмова від хліба

Очікування пекарів, що населення перейде на більш дешеві сорти ХБВ, не виправдовуються вже п'ятий рік поспіль. Так, у 2009 році почесний президент ТОВ "Хлібні інвестиції" Юрій Триндюк стверджував: "Хліб - це продукт першої необхідності, народ його їсти не перестане. Чим дорожчі інші продукти, тим вищий продаж хліба. Якщо будуть дорожчати м'ясо, молоко, то люди почнуть збільшувати споживання хліба".

Динаміка обсягу споживання хліба і хлібобулочних виробів в Україні в натуральному вираженні, %

Все менше хліба: ринок ХБВ в 2015 році продовжить скорочуватися

Джерело: за даними Держкомстату України, оцінка Pro-Consulting

Але саме в 2009 році ринок ХБВ вперше продемонстрував падіння. І, швидше за все, в 2015 році, падіння цього ринку також неминуче.

Незважаючи на прогнози центру "Інституту аграрної економіки", фахівці якого вважають, що нестачу м'ясо-молочної продукції, риби і фруктів українці заповнять за рахунок ХБВ, круп, картоплі та інших овочів.

Так, за неповний минулий рік падіння споживання ХБВ на душу населення склало 5,2%, свідчать дані Pro-Consulting. Різницю в загальних показниках і показниках на душу населення в 2014 році начальник відділу інвестиційного аналізу Аналітичного департаменту компанії Pro-Consulting Олександр Ткачов пояснив так: у 2014 році розрахунки проводилися без урахування Криму (2,5 млн осіб).

"Розрахунок споживання продукції робиться шляхом ділення обсягу ринку на кількість населення. Склалася ситуація, коли населення скоротилося більше, ніж обсяг ринку, що дало різницю в динаміці за споживанням та місткістю ринку",- сказав Олександр Ткачов.

Свою роль в падіння продажів хліба і булок внесла і пропаганда здорового способу життя (зниження ваги). Населення все більше тяжіє до т. зв. здорового харчування - це виражається у зростанні популярності японської та азіатської кухонь. Зокрема, частка ринку "Японії" в ресторанному сегменті розрослася до 20-30%. А з доставками "суші" і "сашимі" додому поки що конкурує тільки доставка піци.

Структура виробництва хліба і хлібобулочних виробів в Україні за 9 міс. 2014 рр. у натуральному вираженні, %

Все менше хліба: ринок ХБВ в 2015 році продовжить скорочуватися

Джерело: за даними Держкомстату України, оцінка Pro-Consulting