ua en ru

ВР затвердила спрощення оподаткування малого бізнесу

Автор: RBC.UA
Верховна Рада (ВР) України прийняла в другому читанні і в цілому урядовий проект закону № 8521 від 16 травня 2011 р. про внесення змін до Податкового кодексу України і деякі інші законодавчі акти України (про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва). За відповідний законопроект проголосували 264 народних депутати.

Верховна Рада (ВР) України прийняла в другому читанні і в цілому урядовий проект закону № 8521 від 16 травня 2011 р. про внесення змін до Податкового кодексу України і деякі інші законодавчі акти України (про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва). За відповідний законопроект проголосували 264 народних депутати. У разі підписання його Президентом закон набере чинності з 1 січня 2012 р.

Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, на сплату єдиного податку, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Юридична особа або фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цієї глави, і реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Суб'єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку:

перша група - фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб, які здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торгових місць на ринках і/або здійснюють господарську діяльність з надання побутових послуг населенню, і обсяг доходів яких протягом календарного року не перевищує 150 тис. грн;

друга група - фізичні особи - підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платники єдиного податку та/або населенню, виробництво та продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності наступних критеріїв:
не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;
обсяг доходу не перевищує 1 млн грн.
Дія цього підпункту не поширюється на фізичних осіб - підприємців, які надають посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди і оцінки нерухомого майна. Такі фізичні особи - підприємці відносяться виключно до третьої групі платників єдиного податку, якщо відповідають вимогам, установленим для третьої групи;

третя група - фізичні особи - підприємці, які протягом календарного року відповідають сукупності наступних критеріїв:

не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 20 осіб;
обсяг доходу не перевищує 3 млн грн;

четверта група - юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, які протягом календарного року відповідають сукупності наступних критеріїв:
середня учетность кількості працівників не перевищує 50 осіб;
обсяг доходу не перевищує 5 млн грн.

Не можуть бути платниками єдиного податку:
суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють:
діяльність з організації, проведенню азартних ігор;
обмін іноземної валюти;
виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібної продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів і діяльності фізичних осіб, пов'язаної з роздрібним продажем пива і столових вин);
видобуток, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у тому числі органогенного утворення;
видобуток, реалізація корисних копалин;
діяльність у сфері фінансового посередництва, окрім діяльності у сфері страхування, що здійснюється страховими агентами, визначеними Законом України "Про страхування", сюрвейєра, аварійними комісарами і аджастер, визначених розділом III цього Кодексу;
діяльність з управління підприємствами;
діяльність з надання послуг пошти і зв'язку;
діяльність з продажу предметів мистецтва та антикваріату, діяльність з організації торгів (аукціонів) виробами мистецтва, предметами колекціонування або антикваріату;
діяльність з організації, проведення гастрольних заходів.

Прес-служба Кабміну відзначає, зміни прийнято з метою стимулювання підприємницької діяльності в Україні

- підвищено граничний обсяг доходу, при якому можливе застосування спрощеної системи оподаткування (для фізичних осіб - з 500 тис. грн. до 3 млн. грн., для юридичних осіб - з 1 млн. до 5 млн. грн.);
- введено відсоткову ставку єдиного податку: 3% від доходу для фізичних осіб з обсягом доходу до 3 млн. грн. за умови сплати ПДВ, 5% від доходу - без сплати ПДВ (у діючому законодавстві така норма відсутня);
- скасовано обмеження відносити на витрати платника податку на прибуток витрати на придбання товарів (робіт, послуг) у фізичних осіб - платників єдиного податку;
- надано фізичним особам - платникам єдиного податку право реєструватись платниками ПДВ;
- скасовано 50-відсоткову надбавку, що застосовується до фіксованих ставок єдиного податку за кожного найманого працівника (у діючому законодавстві - за кожну найману особу додатково сплачується 50% ставки податку).

Окрім того, розроблено механізм спрощення адміністративних процедур, адже ускладнені процедури звітності та обліку, які існували до прийняття даного закону, не відповідають концепції спрощеної системи оподаткування. Тому прийнято рішення:
- скасувано щорічне оформлення свідоцтва платника єдиного податку (згідно діючого законодавства заява на застосування спрощеної системи оподаткування подається щорічно);
- скасувано авансові внески для платників єдиного податку, які сплачують податок за відсотковими ставками. Податок сплачуватиметься за даними декларації (відповідно до діючого законодавства - щомісяця авансовими внесками);
- встановлено річний звітний період для фізичних осіб з незначним обсягом доходу (до 150 тис. грн.);
- надано право фізичним особам, які не використовують працю найманих осіб, не сплачувати єдиний податок на час відпустки протягом календарного місяця, а також хвороби, підтвердженої лікарняним листком, якщо вона триває календарний місяць і більше;
- встановлено для фізичних осіб - платників єдиного податку (за винятком тих, які є платниками ПДВ) обов'язок щодо ведення книги обліку доходів (без обліку витрат).

Зважаючи на те, що існуюча система оподаткування малого бізнесу стала активно використовуватись для мінімізації податкових зобов'язань, внаслідок чого порушуються інтереси найманих працівників та учасників податкового процесу, в законодавство внесено такі зміни:
- подання платниками податку на прибуток переліку доходів та витрат у розрізі контрагентів - платників єдиного податку;
- встановлення вимоги для фізичних осіб, які сплачують податок за фіксованими ставками, щодо надання послуг виключно населенню та платникам єдиного податку;
- встановлення підвищених ставок єдиного податку за порушення умов застосування спрощеної системи оподаткування;
- анулювання свідоцтва платника єдиного податку при встановленні порушень.

Нагадаємо, 16 червня ц.р. ВР прийняла за основу урядовий законопроект про внесення змін у податкове законодавство України, які передбачають спрощення системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва.

Податковий кодекс України набув чинності 4 грудня 2010 р.