Незважаючи на умови співпраці України з МВФ, уряд не ризикнув підвищити ціну на газ для населення з 1 квітня. Дія нинішніх тарифів продовжили до 1 червня. У чому причини такого рішення розбиралося РБК-Україна.
Кабінет міністрів ще на два місяці – до 1 червня – відклав рішення про підвищення тарифів на газ для населення до ринкового рівня. До цього часу НАК "Нафтогаз України" буде зобов'язаний здійснювати продаж газу для побутових споживачів за діючою ціною – 4942 гривень за тис. кубометрів. З 1 квітня закінчується термін цих зобов'язань, покладених на НАК урядом, а, згідно з умовами співпраці України з МВФ, ціна газу повинна була вирости до рівня імпортного паритету ще перед початком поточного опалювального сезону. Щоб уникнути підвищення тарифів, Кабмін вже майже дев'ять місяців пропонує Фондом різні варіанти формули ціни газу.
Втім, жоден з них МВФ не влаштовує, оскільки ринкові тарифи на газ – одне із зобов'язань, взятих на себе нашою країною при отриманні попереднього траншу від Фонду кредитування. З одного боку, відстрочку "тарифного рішення", а не перегляд формули, можна розцінювати як позитивний сигнал, який означає, що уряд не готовий перервати програму співпраці з основним кредитором України. З іншого боку, уряд досі зволікає з рішенням, сподіваючись переконати МВФ. Подробиці – в матеріалі РБК-Україна.
Кабінет міністрів в останній момент вніс зміни до своєї постанови №187 від 22 березня 2017 року, продовживши спеціальні зобов'язання (ПСО) НАК "Нафтогаз Україна" з продажу природного газу для потреб населення до 1 червня. Якщо б уряд не прийняв таке рішення, то з 1 квітня режим спецобязательств перестав би діяти.
Як відомо, ПСО передбачають зобов'язання Наку, ПАТ "Укргазвидобування" та ПАТ "Чорноморнафтогаз" в опалювальний період щомісяця продавати газ для потреб населення за ціною 4942 гривень за тис. кубометрів (без ПДВ), формувати запаси палива і забороняють "Нафтогазу" відмовляти в постачанні ресурсу.
При цьому ціна газу для побутових споживачів не еквівалентна ринкової (не паритетна імпортної), але розраховується за формулою з урахуванням вартості газу на європейському хабі. Така "прив'язка" до імпортного паритету є одним з пунктів Меморандуму України з МВФ. Якщо ціна газу на опалювальний період 2017-2018 років відхиляється від імпортної на 10%, вона на початку та в кінці опалювального сезону підлягає коригуванню. Якби Кабмін виходив з домовленостями з МВФ, то з 1 жовтня 2017 року вартість тисячі кубометрів газу для населення зросла б від нинішніх 4942 тис. гривень на 17-18%.
Але замість підвищення вартості газу, уряд Володимира Гройсмана ось вже майже дев'ять місяців переконує МВФ переглянути формулу розрахунку ціни на газ таким чином, щоб уникнути різкого подорожчання палива. За цей час чиновники в ході технічних консультацій пропонували експертам Фонду як мінімум шість нових варіантів розрахунку вартості газу для населення, про яких раніше писало РБК-Україна. Але досі жоден з них МВФ не схвалив. Кредитор вважає неприйнятним перегляд навіть однієї з умов Меморандуму, під виконання якого Україна у квітні минулого року отримала транш в 1 млрд доларів. Країна не може розраховувати на отримання чергового траншу до тих пір, поки "тарифне питання" не буде врегульовано поряд з іншими умовами Фонду. Ключовими з них є створення Антикорупційного суду з урахуванням зауважень Венеціанської комісії щодо добору суддів, перегляд дохідної та видаткової частини держбюджету-2018, впровадження пенсійної реформи і приватизація держактивів.
Після останнього візиту експертів Фонду в лютому для проведення переговорів з урядом щодо спірних питань, РБК-Україна стало відомо, що у МВФ ще не бачать необхідності для перегляду формули ціни на газ. За інформацією видання, у Фонді очікували, що після 1 квітня, із закінченням дії спецобязательств Наку, Кабмін виконає свої зобов'язання і введе ринкову ціну для всіх категорій споживачів. Мова йде про так звану єдиною ринковою ціною, еквівалентною паритетом імпорту. Джерела РБК-Україна, близькі до переговорного процесу з МВФ, тоді пояснювали, що в цьому випадку вартість газу для населення має зрости щонайменше на 30%. Таке різке зростання тарифів призведе до збільшення бюджетних витрат на виплату житлових субсидій як мінімум на 20 млрд гривень, уточнили виданню в уряді. І це не рахуючи політичних ризиків, які загрожують прем'єру і його команді падінням рівня електоральної підтримки.
Програма МВФ закінчується в березні 2019 року. З 17,5 мільярдів доларів програми країна отримала 8,5 мільярдів. У Кабміні розраховують, що переговори з Фондом про отримання нового траншу завершаться успішно. "Наступний транш повинен бути близько 1,9 мільярда доларів. Це залишає можливість для ще одного траншу в цьому році. Такі плани. Сподіваюся, що це буде здійснено", - повідомив на початку березня в інтерв'ю РБК-Україна міністр фінансів Олександр Данилюк.
У пояснювальній записці до ухваленого сьогодні на засіданні уряду документом, йдеться, що необхідність продовження термінів дії ПСО пов'язана з тим, що "зараз тривають переговори з МВФ щодо приведення ціни на природний газ до рівня імпортного паритету". Інших більш детальних пояснень Кабмін поки не надав, а саме рішення приймалося без додаткового обговорення за скороченою процедурою.
Джерела РБК-Україна в різних міністерствах і відомствах навіть неофіційно не змогли більш детально пояснити причини прийнятого Кабміном рішення. Посилалися на "раптовий режим секретності", вони говорять про те, що "тарифне питання" зараз під особистим контролем Володимира Гройсмана.
Втім, співрозмовники видання, обізнані про хід переговорів уряду з Фондом, по-різному оцінюють продовження спецобязательств Наку. Одні розцінюють відстрочку скасування ПСО на два місяці як "позитивний сигнал", що свідчить про наміри Кабміну домовитися з МВФ і зберегти присутність України в програмі Фонду. "Якби прем'єр був налаштований більш категорично, сьогодні Кабмін продовжив би дію ПСО на кілька років і змінив формулу ціни на газ, що, зрозуміло, не схвалили б у МВФ", - говорить джерело видання. Інші співрозмовники РБК-Україна, навпаки, вважають, що прийняте рішення – це спроба уряду "затягнути час". По-перше, Гройсман не поспішає, чекаючи дій президента Петра Порошенка щодо створення Антикорупційного суду. Якщо вони будуть враховувати рекомендації західних партнерів, тоді і прем'єру доведеться піти на непопулярне рішення в тарифному питанні. По-друге, в уряді розраховують, що за два місяці зможуть переконати МВФ і домогтися пом'якшення вимог щодо ціни газу. "Всі учасники процесу сподіваються, що за ці два місяці трапиться щось таке, чого досі не сталося за весь час переговорів", - вважає високопоставлений співрозмовник РБК-Україна.