ua en ru

Володимир Григор'єв: "Євро-2012 - це наше головне питання"

Автор: RBC.UA
Про підготовку до Євро-2012, вдосконалення системи контролю в Бориспільському аеропорту, а також про нові повноваження митниці, які вступлять в силу з початку наступного року, в інтерв'ю РБК-Україна розповів начальник Київської обласної митниці Володимир Григор'єв.

РБК-Україна: До Євро-2012 залишилося менше 250 днів. Головні повітряні ворота України - Бориспільський аеропорт - знаходиться у Вашому віданні. Як би не осучаснили його, який би не був ультратехнологічний термінал, саме від дій персоналу, в тому числі - Ваших співробітників буде залежати настрій гостей і учасників Євро.
Володимир Григор'єв: Євро-2012 - це наше головне питання. І ми чітко розуміємо, що сьогодні митниця - це обличчя держави. Кого бачать першими? Прикордонників і митників. Тому сьогодні керівництво Державної митної служби та наш голова Ігор Григорович Калєтнік приділяють цьому питанню дуже велику увагу.
Мова в першу чергу йде про швидкість проходження митного контролю, комфортність при його проходженні та безпеку. Ви знаєте, що у нас є програма «Обличчям до людей», завдяки якій сьогодні багато зроблено для того, щоб на митниці в даному питанні був наведений порядок. Що стосується Євро-2012, ми також проводимо роботу.
РБК-Україна: У чому можна бачити результати Вашої роботи?
Володимир Григор'єв: У нас розроблено перелік питань, щоб наші гості розуміли, що можна, а що - ні, де зелений коридор, а де - червоний, що можна провозити, а що - не можна. Цей перелік розміщений на інформаційних стендах та буклетах. Перша партія близько 10 тис. екземплярів вже готова. Необхідна кількість буклетів розміщено на інформаційних стійках в терміналах B, C (VIP), F і Залі офіційних делегацій (ЗОД).
Крім того, ми особливу увагу приділяємо володінню нашими співробітниками іноземними мовами. Сьогодні проводяться всілякі заняття, курси. У тому числі, в нашому Хмельницькому центрі підвищення кваліфікації, перепідготовки працівників і кінології Держмитслужби ведеться робота з вивчення англійської мови. Робота йде нормально.
Ми розбилися по групах, тому що відразу всіх не можемо охопити. На сьогоднішній день є десь близько 20% співробітників, які можуть вільно висловлюватися англійською мовою. Але одна справа, коли це постійний процес, а інша справа - коли це епізодично. Ми проводимо комплекс заходів, у тому числі - по вивченню та знанню іноземних мов.
РБК-Україна: Скільки людей плануєте навчити?
Володимир Григор'єв: Будемо намагатися всіх, принаймні, щоб 80% співробітників на дільницях, де йде безпосереднє спілкування з пасажирами, володіли мовою. Решта 20% - це місця митного оформлення - місця, де знання англійської не потрібно в такій мірі.
РБК-Україна: Скільки знадобиться в цілому митного персоналу для Бориспільського аеропорту після введення терміналу D?
Володимир Григор'єв: У нас сьогодні одна робоча зміна терміналів B, C (VIP), F і ЗОД становить за штатом 47 осіб. Для терміналу D людей знадобиться значно менше. Адже все, що пов'язано з багажним відділенням, буде автоматизовано. Один оператор - інспектор митниці буде в автоматичному режимі контролювати весь процес - від надходження багажу на стрічку до його завантаження в літак.
РБК-Україна: Скільки всього етапів проходить багаж у міру надходження в аеропорт?
Володимир Григор'єв: Є кілька етапів проходження багажу і контролю. Перший етап, коли в інспектора є 20 секунд на прийняття рішення - оглядати багаж чи ні. Другий етап - до хвилини - коли в ході перегляду на моніторі стає зрозуміло, оглядати ретельніше чи ні. Якщо є необхідність, натисканням кнопки багаж транспортується в зал поглибленого огляду.
Більш того, планується, що чіп буде встановлений на кожному багажі. Тобто, пасажира, який заносив цей багаж, можна буде відразу знайти. І розкривати багаж уже в присутності власника.
Незабаром у багажному відділенні терміналу D буде впроваджено унікальне технологічне обладнання.
РБК-Україна: Наскільки сучасна система, яка буде встановлена в новому терміналі?
Володимир Григор'єв: Це буде система, розрахована на автоматичну обробку 3 тис. одиниць багажу на годину. Також ця система оснащена п'ятьма рівнями контролю багажу. А контролювати роботу даної системи будуть 60 відеокамер і більше 1 тис. датчиків.
Тільки три аеропорти світу оснащені такою системою - Хітроу (Великобританія), Скіпхол (Нідерланди) і Осло (Норвегія).
Також ми плануємо, що площа «зеленого коридору» в новому терміналі буде становити 90%, а для «червоного» ми відведемо 10% території. Рентген-апарати будуть стояти тільки на «червоному коридорі».
Також в планах митниці забезпечення залу «Приліт» терміналу D засобами відеоспостереження. Оператор митниці буде спостерігати за поведінкою пасажирів, і в разі необхідності засобами радіозв'язку надаватиме інформацію групі швидкого реагування.
Сьогодні у нас немає функцій оперативно-розшукової діяльності, тому ми працюємо спільно зі Службою безпеки України, яка, якщо є якась інформація, нам завчасно її надає.
РБК-Україна: До речі, ізраїльська система безпеки вважається кращою.
Володимир Григор'єв: Ми починали з того, що самі їздили по інших країнах, дивилися, як у них ведеться така ж робота. Голова Держмитслужби з колегами побували в багатьох країнах Європи. І скажу вам так: повністю взяти якусь систему і застосувати її до нас - неможливо. Те, що прийнятно там - не зовсім прийнятно для нас. Однак, ми вибираємо найкраще з побаченого. Сьогодні тісно працюємо з колегами з Угорщини, Польщі, Росії, Вірменії, Грузії, Білорусі, Азербайджану.
Наведу такий приклад. У середині грудня 2011 р. наша митниця почне здійснювати в пункті пропуску для повітряного сполучення «Бориспіль» попередній документальний контроль. Це контрольні заходи, які полягають у перевірці документів та відомостей, необхідних для здійснення державного санітарно-епідеміологічного, ветеринарно-санітарного, фітосанітарного, екологічного контролю та контролю за переміщенням культурних цінностей, і здійснюються митними органами в пунктах пропуску через державний кордон України щодо окремих товарів, у тому числі - продуктів і сировини тваринного походження, що ввозяться на митну територію України (у тому числі - з метою транзиту). При цьому, в Росії митникам при аналогічному експерименті віддали 28% функцій цих служб, а у нас збираються віддати 98%.
Зараз ми опрацьовуємо це питання. Проводимо навчання наших співробітників, у тому числі - практичні заняття із залученням фахівців санітарно-епідеміологічного, ветеринарно-санітарного, фітосанітарного, екологічного контролю та контролю за переміщенням культурних цінностей.
РБК-Україна: В такому разі все одно мова йде про збільшення штату.
Володимир Григор'єв: У нас, навпаки, йде мова про скорочення штатної чисельності. Десь 15% особового складу по всій Держмитслужби потрапляє під скорочення. Тому ми зараз проводимо оптимізацію штатної чисельності. Раніше налічувалося більше 40 митниць по всій території Україні, а зараз їх стільки ж, скільки і обласних центрів. Наприкінці 2010 р. кількість митниць було приведено у відповідність до адміністративно-територіального устрою України. Іншими словами, - в кожному обласному центрі по одній митниці.
Сьогодні наше основне завдання - місця митного оформлення. А базова надбудова і адміністрація оптимізуються.
РБК-Україна: Які з 1 січня з'являться додаткові повноваження у ДМСУ?
Володимир Григор'єв: Скоріше, мова йде про набуття чинності нової редакції Митного кодексу, який пройшов перше читання у Верховній Раді. Передбачається декриміналізація товарної контрабанди, яка дасть можливість митникам зосередити свої зусилля на протидії незаконному переміщенню через митний кордон України зброї, наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.
РБК-Україна: На скільки можна скоротити процес огляду? Є якийсь орієнтир?
Володимир Григор'єв: Сьогодні наш орієнтир - 2 години. Це безпосередньо оформлення вантажів, що ввозяться до України і оформляються в режимі «імпорт». Експортні вантажі й сьогодні оформляються за 10-20, максимум - за 40 хвилин. Тривалість оформлення імпорту ми будемо намагатися скорочувати до 1 години, може бути - до хвилин 40, в залежності від характеру вантажу.
Разом з тим, з метою спрощення митних процедур, скорочення часу митного оформлення та виключення суб'єктивного фактора, митниця продовжує впровадження електронного декларування. На даний час, у зоні діяльності Київської обласної митниці на обліку перебувають 20 підприємств-резидентів, включені до Реєстру підприємств, допущених до електронного декларування. З них 7 підприємств задіяні у Пілотному проекті.
З початку реалізації Пілотного проекту, тобто з 5 квітня 2011 р., Київською обласною митницею вже оформлено понад 4 тис. документів контролю за доставкою вантажів та вантажних митних декларацій в електронному вигляді.
РБК-Україна: За словами віце-прем'єра - міністра інфраструктури Бориса Колесникова, головною проблемою при підготовці аеропортів є персонал. І щоб ефективно вирішити це завдання, залучаються американські консультанти. З Вами вони ще не зв'язувалися?
Володимир Григор'єв: З приводу роботи служби та персоналу - ні.
У нас зараз завдання з розробки нової концепції. Коли в аеропорт зайшла інша компанія, виявилося, у них інша концепція структурування зони митного контролю, ніж була до того. Йде процес притирання.
РБК-Україна: Найближчі робочі плани у Вас які?
Володимир Григор'єв: Найближчим часом - запустити в роботу кінологічні команди, оскільки в обласній митниці не було жодного кінолога. Був один - і той пішов на пенсію. Оголосили конкурс, шукали людей з відповідними професійними навичками та дипломом. Знайшли всього лише чотирьох чоловік. Причина тільки в одному - зарплата. Коли чули, що зарплата 1,5 тис. грн, то казали: «Вибачте, ми всі розуміємо, але...». Тому прийшли до нас фанати своєї справи.
Протягом останнього часу наші зусилля були спрямовані на створення в складі Київської обласної митниці кінологічних команд і цілісного комплексу з 15 вольєрів, облаштованих усіма інженерними мережами, які відповідають вимогам службового собаківництва, а також практиці роботи кінологічних команд в митній службі та інших правоохоронних органах.
До штатного розкладу служби боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил було включено 14 посад інспекторів-кінологів. Також, на обліку в митниці перебувають 14 службових собак. Усі службові собаки сертифіковані і вже пройшли відповідний курс підготовки на пошук наркотичних і вибухових речовин. У листопаді всі вони вже будуть працювати в аеропорту.
РБК-Україна: Якою має бути зарплата митника? Не тільки кінолога, але в цілому.
Володимир Григор'єв: Складно сказати, не підраховували. Але я вважаю, що інспектор, припустимо, що прийшов в митницю, повинен отримувати не менше 3-4 тис. грн.
РБК-Україна: Якщо говорити в цілому про митницю, які перед вами сьогодні ставляться завдання?
Володимир Григор'єв: Сьогодні це наповнення державного бюджету, і ми з цим завданням успішно справляємося. Друге завдання - це боротьба з контрабандою та порушеннями митних правил, особлива увага приділяється боротьбі з наркотрафіком.
За період моєї роботи в Південній (Одеської) митниці, ми затримали великі партії наркотиків, коли вага обчислювався сотнями кілограмів. Такі великі затримання поспіль в історії Одеської митниці були вперше. На митницю тоді просто пішла атака - по контрабандному ввезенню гашишу, кокаїну, героїну. Намагалися подивитися - як пройде. Не пройшло. І зараз там вже немає такого потоку.
Третє завдання - організувати все для того, щоб «митник був обличчям держави».
РБК-Україна: Що за статистикою порушень?
Володимир Григор'єв: Дуже важко порівнювати. Статистика дуже двояка. Якщо йде зростання виявлених порушень, значить, служба працює добре. Якщо їх кількість знижується - стало бути, погано. Але це не зовсім так. Важливо не перегнути палицю, щоб у гонитві за статистикою не створити дискомфорт для пасажирів.
Звичайно, зустрічаються протоколи про порушення митних правил, вартість предметів за якими становить навіть 100 дол., але і ці порушення згідно з чинним законодавством ми повинні фіксувати.

Спілкувався Олексій Біловол