Віртуальне сьогодення: гаджети тягнуть українців в іншу реальність
Ще дитиною засновник соціальної мережі Facebook Марк Цукерберг мріяв, що коли-небудь комп'ютер дозволить йому перенестися в інше місце. Зараз завдяки окулярам віртуальної реальності (VR) його мрія майже здійснилася. Хто і навіщо вже зараз використовує окуляри віртуальної реальності? І яку роль у віртуальному світі майбутнього зіграють українські розробники? Відповіді на ці питання шукав РБК-Україна.
На українському ринку доступно більше десятка бюджетних окулярів віртуальної реальності за ціною від 5 до 20 доларів. Трохи поменше вибір пристроїв середньої цінової категорії: від 20 до 200 доларів. "Преміальні" окуляри віртуальної реальності обійдуться у суму від 600 доларів.
найдешевші — це картонні або пластикові окуляри, в яких замість дисплея використовується смартфон. Найбільш відомі картонні окуляри Google Cardboard. Також окуляри віртуальної реальності можна зробити самому - в інтернеті є безліч інструкцій, як вирізати їх з шматка картону. Скільки таких окулярів вже купили або самостійно зробили українці, не відомо.
Як розповіли кореспонденту РБК-Україна в кількох торгових точках, незважаючи на доступність, бюджетні пристрої користуються меншою популярністю, ніж пристрої за середньою ціною. Хоча для таких окулярів теж потрібен смартфон, вони мають розширений функціонал - наприклад, роз'єм для зарядки смартфона, більш зручні кнопки управління.
Найбільш продаваною моделлю продавці техніки називають Gear VR, ціна яких складає в середньому 3-4 тис. гривень, в залежності від моделі. Ці окуляри створені компанією Samsung в партнерстві з компанією Oculus, яка належить Facebook. За оцінками самої Samsung, в нашій країні їй вже вдалося продати кілька тисяч Gear VR. І темпи продажів ростуть.
Серед очок самого високого цінового сегмента в Україні представлені Play Station VR за 12 тис. гривень, а також Oculus Rift за ціною від 25 тис. гривень.
Атракціон і бізнес
Такі окуляри як Google Cardboard або Samsung Gear VR купують, в основному, додому. А ось Play Station VR і Oculus Rift часто використовуються для атракціонів в торгових центрах. Це і прості атракціони - наприклад, коли гравцеві в окулярах включають відео, ніби він катається на американських гірках. А можуть бути і складні симулятори, де крім очок використовуються підключена платформа, схожа на крісло, та джойстики. Це дає відчуття повного занурення в іншу реальність.
Такі складні рішення розробляє компанія MMOne Project з Одеси. У неї є симулятори автоперегонів, де гравець не просто бачить в окулярах віртуальну автотрасу, його ще й перевертає на 360 градусів в підвішеному кріслі. Платформа повторюється віражі, які робить віртуальний автомобіль.
MMOne Project і французька компанія Ubisoft, яка розробила гру Trackmania, навіть спільно провели на таких симуляторах перший в світі чемпіонат у віртуальній реальності. Як розповідає співзасновник MMOne Project Олександр Рижкин, компанія бере участь у виставках по кіберспорту, її запрошують на презентації автомобілів. Також у неї були замовлення від музеїв і торгових центрів. Але поки що не в Україні.
Розробкою додатків віртуальної реальності за кордон займається і ще одна одеська компанія, AB Soft. Вона робить рішення під Oculus Rift, Samsung Gear VR, Google Cardboard, успішно виконує замовлення на розробку з США, Великобританії, Ізраїлю.
Менеджер ігрових і VR-продуктів AB Soft Олена Добролюбова розповідає, що одними іграми віртуальна реальність не обмежується. Її можливості широко використовує бізнес. Наприклад, існують рішення, які симулюють розміщення товарів у супермаркетах. Віртуальна реальність популярна у сфері торгівлі нерухомістю: можна показати клієнту, як буде виглядати його новий будинок або квартира. Також бувають навчальні VR-програми для дітей, віртуальні тури по містах, готелям, віртуальні системи моніторингу.
Цінні кадри
Менеджер по контенту і сервісів "Samsung Electronics Україна" Богдан Герасименко каже, що в Україні теж є приклади використання VR не для розваг. Наприклад, йому відомо, що деякі українські готелі з допомогою Gear VR демонструють свій інтер'єр клієнтам турагентств. Gear VR використовується для лікувальної терапії дітей, які страждають аутизмом. Так їх тренують утримувати увагу. За словами Герасименка, в Україні також є випадки презентації нових автомобілів в окулярах віртуальної реальності, а потім на власні очі. Ще один кейс, про який йому відомо, - це онлайн-трансляція футбольних матчів. "Все перераховане вище на сьогодні перебуває на різних етапах реалізації", - каже Герасименко.
Адаптувати відеоконтент для окулярів віртуальної реальності намагається і найбільший легальний онлайн-кінотеатр в Україні Megogo. У грудні минулого року він випустив Android-додаток віртуальної реальності, розраховане на користувачів смартфонів Samsung і Sony останніх моделей. Воно "переміщує" користувача в кінотеатр з великим екраном, а в деяких фільмах можна "бути присутнім", розглядаючи зображення навколо себе. Найближчим часом Megogo, хоче випустити вдосконалене додаток з гарною сценою (віртуальним інтер'єром). Таке, наприклад, є у всесвітньо відомого відеосервісу Netflix: глядач в окулярах віртуальної реальності виявляється в будинку в горах, де перед ним над каміном висить великий телевізор. Створення тільки однієї сцени в Україні обходиться в суму від 10 тис. доларів.
Але найскладніше в створенні таких додатках - не вартість. Як стверджує маркетинг-директор Megogo Іван Шестаков, майже не реально знайти розробників. "Україна - один зі світових лідерів за кількістю розробників програмного забезпечення. При цьому віртуальною реальністю не займається майже ніхто", - каже він.
Навіть "Samsung Electronics Україна" відомо лише про 4 командах, які розробляють програми для Gear VR. І ті нечисленні розробники, які є, вже завантажені замовленнями з-за кордону.
На початку шляху
Наявність замовлень з різних країн, на думку Добролюбовой, є кращим доказом конкурентоспроможності українських розробників на світовому ринку, який стрімко розвивається. За оцінками Goldman Sachs, до 2025 року дохід додатків віртуальної і доповненої реальності (коли користувач частково занурюється у віртуальний світ) складе 35 млрд доларів. З них 18,9 млрд доларів доведеться на відеоігри, трансляцію заходів та відео-розваги для приватних користувачів. Інший дохід принесуть програми для бізнесу і держави. Зокрема, це розробки для охорони здоров'я, інженерній галузі, будівництва, торгівлі, військових, освіти.
Але треба розуміти, що в цілому розробка для окулярів віртуальної реальності - це нова тема в світі. І у всього світу поки мало досвіду в даній сфері. Як розповідає Добролюбова, AB Soft VR розробкою займаються Unity3D інженери та художники 3D. MMOne Project своїх співробітників шукає серед студентів і випускників Одеського Політехнічного Університету (Інститут Комп'ютерних Систем). "І ми дуже вдячні їм і раді, що в Україні є талановиті хлопці і розробники", - каже Рижкин. Як вважає Герасименко, українські розробники здатні запропонувати якісний контент для світового ринку Oculus Store.