В Україні триває зростання вартості палива на заправках
Вартість бензину і дизельного палива в березні може зрости до 11 грн/л і 10 грн/л, вважають експерти і учасники ринку. При цьому основним фактором зростання цін залишається ситуація на світовому ринку нафти і нафтопродуктів - зростання нафтових котирувань вже призвело до подорожчання палива на АЗС в областях Україні.
Згідно з даними моніторингу цінового департаменту "Консалтингової групи А-95", сьогодні зростання цін на світлі нафтопродукти зафіксовано в більшості регіонів Україні, зокрема, паливо подорожчало в кількох великих роздрібних мережах АЗС. Так, сьогодні мережа АЗС Shell вибірково підняла ціни на нафтопродукти в Хмельницькій, Херсонській, Одеській, Миколаївській, Житомирській, Кіровоградській, Київській та Запорізькій областях на 4-10 копійок.
За даними групи, на 5-19 копійок подорожчали всі види пального і регіональних трейдерів в Харківській, Донецькій, Вінницькій, Рівненській областях, а також в окремих кримських операторів.
Згідно з даними експертів, зростання роздрібних цін в мережах найбільших операторів ринку почався ще 24 лютого, коли вартість нафти впритул підібралася до позначки 125 дол./бар.
В "А-95" підкреслюють, що тоді незначне зростання вартості палива почалася на деяких регіональних заправках, зокрема, у мережі АЗС Shell, а також у операторів зі східних областей, "Паралель" і "Східні ресурси".
"За вихідні, 25-26 лютого, ціни на всі марки нафтопродуктів підвищилися на 6-14 копійок в мережах ОККО і WOG. Зокрема, бензин А-95 у зазначених мережах подорожчав на 10-11 коп. - До 10,69-10 , 70 грн / л, а дизпаливо - на 6 коп. - до 9,95 грн / л ", - повідомили в групі. Крім цього, зростання роздрібних цін було відзначено також в найбільших кримських мережах АЗС - бензин подорожчали на 4-10 коп. (А-95 - до 10,45-10,50 грн / л), а вартість дизпалива на деяких АЗС збільшилася на 19 коп. (до 9,89 грн/л).
На думку директора "Консалтингової групи А-95" Сергія Куюна, у березні вартість бензину А-95 може досягти і навіть подолати позначку 11 грн/л, ДТ - 10 грн/л. "Це з урахуванням поточних світових котирувань і середньої" брудної "маржі автозаправних станцій (включає в себе витрати, логістику, втрати і т.д.), яка в минулому році склала близько 1 грн / л", - сказав Куюн у коментарі РБК-Україна.
Аналогічної думки дотримуються і учасники ринку, зокрема, такий же рівень цін на А-95 і дизпаливо прогнозують в березні в "ТНК-ВР Коммерс".
У той же час, як повідомили РБК-Україна в "Концерні" Галнатогаз "(управляє мережею АЗС під брендом OKKO), з початку року відпускні ціни на європейських нафтопереробних заводах зросли на бензин в середньому на 200 дол / т, на дизпаливо - на 100 дол./т.
"Роздрібні ціни на АЗС України формуються під впливом двох основних факторів - світових цін на нафту і податкового навантаження на паливо. У 2012 р. ціни на нафту і податкове навантаження вже виросли. Зокрема, ціна бареля нафти вже перевищувала 120 доларів. Відповідно росли і відпускні ціни на європейських НПЗ, де мережа "ОККО" закуповує нафтопродукти ", - підкреслили в" Галнафтогазі ". У концерні нагадали, що з 1 січня в Україні були проіндексовані ставки акцизного збору на нафтопродукти: для бензину вони зросли на 16 євро/т, для дизпалива - 4 євро/т.
"Таким чином, на ринку вже сформувалися об'єктивні підстави для подорожчання палива", - вважають в "Галнафтогазі". У концерні також акцентують увагу, що в переважній більшості країн Європи паливо в січні-лютому вже піднялося в ціні. "У деяких державах (Польща, Чехія, Греція) зростання склало більше 5%, в деяких (Франція, Бельгія) ціна бензину досягла рекордних позначок за всю історію. В Україні зростання цін ще стримувався достатніми запасами палива, закупленого операторами ринку в листопаді-грудні , і традиційно низьким сезонним попитом взимку ", - повідомили в компанії.
Раніше аналітик UPECO Олександр Сіренко прогнозував зростання роздрібних цін через зупинку Лисичанського НПЗ на 5-10 копійок на літрі кожного палива.
Проте на думку Куюна, ні на наповнення, ні на ціни зупинка Лисичанського заводу впливу не надасть. "Ціни будуть піддані впливу виключно одного фактора - світових котирувань на нафту і нафтопродукти", - підкреслює експерт. Як приклад він навів ситуацію, коли в травні 2011 р. ЛІНІК несподівано відправив на експорт майже 90% палива і ринок зміг протягом місяця замістити ці поставки.
"Думаю, що основними джерелами поставок дизельного палива стануть Білорусь і Росія, не виключаю початку постійних поставок танкерних партій через південні порти", - вважає Куюн.
Згодні, що зупинка Лисичанського НПЗ не вплине на забезпечення українського ринку світлими нафтопродуктами і в Міністерстві енергетики та вугільної промисловості (Міненерговугілля). "Частина світлих нафтопродуктів, які виробляє Лисичанський нафтопереробний завод, складає 11-12% від загального обсягу українського ринку. Якщо він зупиниться, то інші учасники зможуть забезпечити ринок достатньою кількістю бензину і дизельного палива", - вважають у відомстві.
Нагадаємо, у першій декаді лютого с. р. учасники засідання експертно-аналітичної групи з опрацювання питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної промисловості при Міненерговугілля відзначали, що не бачать підстав для різкого подорожчання вартості палива на українських АЗС в найближчим часом.