ua en ru

В Україні можуть відкласти перехід на євростандарти нафтопродуктів

Автор: RBC.UA
Громадські організації, екологи і експерти ринку нафтопродуктів України виступають проти введення мит на імпорт моторного палива і за негайне посилення держстандартів якості бензину і дизпалива, повідомляє Deutsche Welle.

Громадські організації, екологи і експерти ринку нафтопродуктів України виступають проти введення мит на імпорт моторного палива і за негайне посилення держстандартів якості бензину і дизпалива, повідомляє Deutsche Welle.

"Яким повітрям дихатимуть українці в 2011 році, або нафтопродукти якої якості потрібні Україні", - під такою назвою почали громадську дискусію фахівці нафтопереробних компаній, представники найбільших автозаправних мереж, автомобільних ділерів і об'єднань підприємців. Вони засудили наміри Мінпаливенерго відмовитися від переходу з 2011 року на євростандарти якості нафтопродуктів Євро-4 і Євро-5 і ввести мито на імпорт нафтопродуктів з метою "захисту українських виробників". Ці заходи, за словами учасників дискусії, приведуть до подальшого збільшення частки фальсифікованого палива на українському ринку.

За оцінками президента Комітету захисту споживачів нафтопродуктів Андрія Пасішника, в Мінпаливенерго обговорюються ставки імпортних мит на рівні 60-120 євро за тонну моторного палива. Експерт упевнений, що цей захід приведе в умовах українського ринку, де панує безкарність фальсифікаторів і практично відсутній контроль якості, "до подорожчання палива пропорційно розміру мита". Крім того, якість бензину і дизельного палива, що відпускаються на АЗС, значно погіршає.

Велика частина палива в Україні сьогодні відповідає стандарту Євро-2, тоді як в країнах ЄС зараз здійснюється перехід на стандарт Євро-5, повідомив директор аналітичного агентства "Консалтингова група А-95" Сергій Куюн. В той же час, за наслідками громадської перевірки в минулому році, в Києві 22 відсотки палива на АЗС взагалі не відповідали ніяким офіційним стандартам, а в Донецьку - 37 відсотків бензину містили "напівфабрикати коксохімічного виробництва і різного роду доповнення".

Всупереч завіренням Мінпаливенерго, імпортне мито і дозвіл надалі випускати паливо за застарілими стандартами не забезпечать збільшення завантаження українських заводів, упевнений С.Куюн. За його даними, більшість українських нафтопереробних заводів належать російським нафтовим концернам і завантажені практично на 100 відсотків. Лише один крупний НПЗ в центрі України і ще два на заході країни "теоретично здатні наростити виробництво". Проте проблема низького завантаження впродовж останніх років зв'язана, за словами С.Куюна, "не з низькою ефективністю цього заводу, а з його рейдерським захопленням однією з українських структур, унаслідок чого зупинені постачання нафти з Росії".

Експерт звинуватив уряд в прагненні підіграти лобістам "одного з гравців на ринку нафтопродуктів" і заявив: "Введення імпортного мита означатиме, що відтепер кожен водій зі своєї кишені даватиме на порятунок нинішніх рульових цих НПЗ, не здатних забезпечити завантаження підприємства сировиною і його модернізацію". Крім того, С.Куюн спрогнозував, що таке мито "вдарить по всіх без виключення учасникам ринку і споживачам, оскільки різке подорожчання нафтопродуктів додатково понизить споживання, яке і так істотно скоротилося внаслідок кризи".

Відзначимо, заступник міністра палива і енергетики Ігор Кірюшин 17 червня ц.р. заявив, що підготовка документації для переходу на стандарти палива Євро-4 займе 1 рік. І.Кірюшин відзначив, що тільки два з семи українських виробників нафтопродуктів готові перейти з 2011 р. на стандарти Євро-4, а саме Лисичанський і Одеський НПЗ. Він також відзначив, що ситуацію з переходом на нові стандарти якості палива обговорить експертно-аналітична рада при уряді.

Мінпаливенерго також ініціює введення імпортних мит на нафтопродукти, повідомив раніше директор департаменту з питань нафтової, газової і нафтопереробної промисловості міністерства Костянтин Бородін. «Ми серйозно розглядаємо питання, щоб одним з методів стимулювання нафтопереробки було введення певних мит на імпортні нафтопродукти ", - сказав він.

Нагадаємо також , що з 1 січня 2011 р. українські НПЗ мають перейти на стандарти виробництва нафтопродуктів Євро-4 та Євро-5.