На сьогодні немає жодних передумов для появи в Україні приватних операторів приміських пасажирських перевезень. Про це заявив в інтерв'ю РБК-Україна перший заступник начальника головного управління приміських перевезень "Укрзалізниці" Олександр Гудков.За його словами, приміські перевезення є збитковими, тому не викликають інтересу у приватного бізнесу.
На сьогодні немає жодних передумов для появи в Україні приватних операторів приміських пасажирських перевезень. Про це заявив в інтерв'ю РБК-Україна перший заступник начальника головного управління приміських перевезень "Укрзалізниці" Олександр Гудков.
За його словами, приміські перевезення є збитковими, тому не викликають інтересу у приватного бізнесу.
"Пропозицій від комерційних структур про те, щоб, наприклад, взяти поїзд в оренду, ми поки не отримували. Приватні поїзда - це бізнес, а він має на увазі прибуток. Навряд чи комерсанти будуть за свій рахунок утримувати збитковий бізнес", - зазначив Гудков.
На його думку, незважаючи на те, що в новій редакції закону "Про залізничний транспорт" передбачена можливість комерціалізації приміських пасажирських перевезень, це питання дуже віддаленої перспективи.
"Упевнений, що в найближчі п'ять років це питання просто не виникне. Адже основні фонди приміських перевезень - це рухомий склад. Щоб його поміняти, навіть при належному фінансуванні, потрібно час: нові вагони ще необхідно зробити, а наявних потужностей заводів просто не вистачить", - сказав представник "Укрзалізниці".
Крім того, на його думку, потенційних інвесторів відлякує низька платоспроможність пасажирів, які користуються приміськими маршрутами.
"Найнижчі тарифи у нас не тому, що ми не можемо їх погодити або підняти. Ми не робимо цього, бо розуміємо величезну соціальну відповідальність перед нашими пасажирами. Адже "Укрзалізниця" забезпечує підвезення робочої сили з регіонів в великі міста: вранці на роботу, ввечері - додому. Підняти тариф до рівня собівартості - в 6-10 разів у залежності від ділянки дороги і виду тяги - ми не можемо: пасажири просто не в змозі заплатити цю ціну", - сказав Олександр Гудков.
При цьому він зазначив, що "Укрзалізниця" має намір зберегти в повному обсязі приміські пасажирські перевезення.
"Як державне підприємство ми несемо відповідальність перед людьми. Зауважу, що в новій редакції Закону записано, що абсолютно все перевезення, в тому числі, і у приміському секторі, будуть збережені", - підкреслив Гудков.
Нагадаємо, раніше начальник Головного управління реформування та корпоративного розвитку Укрзалізниці Андрій Буковський повідомив, що нова редакція Закону про ж/д транспорті передбачає правову основу для роботи приватних операторів рухомого складу в приміських перевезеннях. Проте їх поява залежить лише від інвесторів і не пов'язане з передачею будь-яких функцій і послуг Укрзалізниці.
«Закон визначає, що Укрзалізниця буде єдиним в країні оператором інфраструктури, який експлуатує її, модернізує і розвиває. Крім того, він має низку функцій. Серед них - забезпечення перевізникам та іншим особам доступу до інфраструктури на недискримінаційній основі; управління рухом поїздів; визначення графіка руху; розробка і управління технологічним процесом; погодження будівництва нових об'єктів інфраструктури, контроль за технічним станом рухомого складу», - розповів Буковський.
При цьому координатор реформування транспортної галузі Координаційного центру реалізації економічних реформ при Президентові України Олександр Кава заявив, що створення перших приватних пасажирських компаній в приміському секторі можливе лише у довгостроковій перспективі і за умови рентабельності таких перевезень.
«У наших реаліях це перспектива не 5 і навіть не 10 найближчих років, а більш віддалена. При існуючій системі тарифів жодний інвестор не захоче заходити на цей ринок - перевезення є глибоко збитковою справою. Зараз тариф покриває близько 15% витрат залізниць на перевезення пасажирів у приміському сегменті», - зазначив експерт.
Нагадаємо, "Укрзалізниця" щорічно перевозить у приміському сполученні понад 360 млн пасажирів. При цьому щорічні збитки залізничного транспорту від організації приміських пасажирських перевезень складають 3,5 млрд.
За 10 місяців 2013 року понад 55% усіх пасажирів пільгових категорій у приміському сполученні було перевезено за рахунок залізниць. Рівень компенсації за перевезення з боку місцевих бюджетів склав лише 44,8%. Загальна заборгованість областей перед залізницями на сьогоднішній день перевищує 153 млн гривень.
Найбільшу компенсацію отримала Придніпровська залізниця - 56,2% від суми послуг по перевезенню пільговиків, при цьому заборгованість склала 22 млн грн.
Одеська залізниця отримала 55,4% компенсації, а сума заборгованості склала 8,5 млн грн, Львівська залізниця отримала 51,3% компенсації, заборгованість склала 29,2 млн грн.
Донецькій залізниці компенсували 41,3% від суми наданих послуг, при цьому залізниця недоотримала 15,1 млн грн. Південно-Західна залізниця отримала лише 36,1% компенсації за перевезення пільговиків, при цьому сума заборгованості склала 44,8 млн грн, Південної залізниці також компенсували 36,1% від суми наданих послуг, при цьому залізниця недоотримала 33,5 млн грн.