ua en ru

"Укрзалізниця" не планує підвищувати тарифи для пасажирів цього року

"Укрзалізниця" не планує підвищувати тарифи для пасажирів цього року "Укрзалізниця" планує завершити рік з прибутком (фото - facebook.comUkrzaliznytsia)

Через майже дев'ять місяців з початку року, Кабінет міністрів зміг, нарешті, затвердити фінансовий план державної компанії ПАТ "Укрзалізниця" на цей рік. Згідно з документом, залізнична монополія планує завершити рік з прибутком в 63 млн гривень, що у п'ять разів менше торішніх показників. В УЗ кажуть, що виною всьому відсутність індексації тарифів на вантажні перевезення, виручка від яких раніше формує левову частку доходу держкомпанії. Крім того, заробити зазначений у 76 млрд гривень дохід в цьому році компанія зможе, якщо тарифи на вантажоперевезення з жовтня зростуть майже на 23%. Втім, поки відповідний наказ про підвищення тарифів Міністерство інфраструктури поки що не підписав, що загрожує невиконанням фінплану за підсумками року. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.

Зростання за рахунок тарифів

Кабінет міністрів сьогодні на своєму засіданні ухвалив фінансовий план "Укрзалізниці" на 2017 рік. Згідно з документом, копією якого має РБК-Україна, в цьому році держкомпанія має намір завершити з прибутком в 63 млн гривень. Це в п'ять разів менше, ніж фінансовий результат, з яким компанія завершила 2016 рік. У пояснювальній записці до фінплану менеджмент УЗ пояснює зниження чистого прибутку несвоєчасної індексацією тарифів на вантажні перевезення, зростанням цін на паливо, електроенергію та матеріали, які використовують залізнична галузь.

Чистий дохід компанії складе більше 76 млрд гривень, що майже на 13% більше, ніж у минулому році. Основним джерелом доходу в 2017 році залишаються вантажні перевезення. У структурі доходів вони займають левову частку – близько 83% або майже 63 млрд гривень. В показник прибутковості на цей рік закладено підвищення тарифів на вантажоперевезення на 22,5% з жовтня поточного року.

Але підвищення тарифів - компетенція Міністерства інфраструктури, яке поки що не прийняв відповідне рішення. Міністр інфраструктури Володимир Омелян повідомив РБК-Україна, що зараз наказ про підвищення тарифів перебуває на узгодженні в інших відомствах уряду. "Зараз говорити про підписання (наказу, - ред.) рано. Консультації УЗ з бізнесом тривають. Важливо, щоб керівництво УЗ продемонструвало відкритість і ефективність, витіснення корупції з усіх складових роботи компанії", - заявив чиновник виданню.

При цьому дохід за рахунок пасажирських перевезень залишиться практично на рівні 2016 року - 6,7 млрд гривень. Зростання тарифів на перевезення пасажирів в цьому році не відбудеться. Вислані у червні в Мінінфраструктури пропозицію про підвищення їх УЗ відкликала буквально через тиждень.

У 2017 році УЗ також планує направити на капітальні інвестиції 16 млрд гривень. Це в 2,3 рази більше, ніж в 2016 році. Але цього все одно недостатньо. За оцінками УЗ, 16 млрд гривень – покривають лише близько 40% від потреби компанії в інвестиціях.

Основний обсяг капітальних вкладень УЗ планує здійснювати за рахунок власних коштів – близько 13 млрд гривень. Інша сума - 3,1 млрд гривень - доведеться на залучення позикових коштів, у тому числі від міжнародних фінансових організацій, і приватні інвестиції.

Більше половини інвестицій планується витратити на оновлення рухомого складу. В цьому році компанія має намір придбати 2,5 тис. нових вагонів, побудувати на власних підприємствах ще 3 тис. вагонів, а також відремонтувати понад 13 тис. старих.

Крім того, УЗ має намір вкласти кілька мільярдів гривень у будівництво та реконструкцію інших активів компанії. Приміром, близько 1,2 млрд гривень буде спрямовано на будівництво Бескидського тунелю в Карпатах (дозволить поліпшити транспортну доступність з країнами Європи), близько 1,4 млрд гривень - на реконструкцію 200 км залізничних шляхів.

Хочуть, але не можуть

Експерти критикують пізніше прийняття фінплану і кажуть про ризики, які можуть не дозволити виконати його дохідну частину. Більше того, вони сумніваються в реальності освоєння 16 млрд гривень капітальних інвестицій, адже до кінця року залишилося трохи більше трьох місяців.

"Один той факт, що, зрештою, фінплан "УЗ" був прийнятий однозначно, оцінюю позитивно. Як кажуть, краще пізно, ніж ніколи, - зазначає голова комітету Верховної Ради з питань транспорту Ярослав Дубневич. - Але існування такого підприємства без головного фінансового документа протягом понад півроку вважаю неприпустимим. Це не могло не мати своїх негативних наслідків. Робота підприємства велася на дотик. Не можна було планувати стратегію розвитку, залучати інвестиції, обґрунтовувати ті чи інші фінансові показники. Дуже сподіваюся, що така практика - зволікання з прийняттям фінплану - з сьогоднішнього дня відійде в минуле".

Разом з тим директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк вважає, що виконання плану по отриманню 76 млрд гривень доходу буде залежати від того, піднімуть тарифи на вантажні перевезення чи ні. "Бізнес висловив свою позицію проти індексації. Зараз йде дискусія. Багато на ринку трактують прийняття фінплану як остаточне рішення по підвищенню тарифів. Але це не так. Індексація тарифів регулюється окремим наказом Мінінфраструктури, які зараз на стадії громадського обговорення до 30 вересня", - пояснює він.

Ярослав Дубневич вважає, що підвищувати тарифи на вантажоперевезення необхідно було раніше. "Без підняття тарифів УЗ не має можливості в повній мірі оновити інфраструктуру, відремонтувати або придбати нові локомотиви. Рухомий склад майже не оновлюється десятиліттями. Виник катастрофічний дефіцит тяги. Перевозити вантажі нічим", - говорить він.

Але в УЗ практично не залишилося часу на освоєння запланованих інвестицій. Сергій Вовк вважає малореальним виконання плану УЗ з капинвестициям в розмірі 16 млрд гривень. "За станом на кінець першого півріччя, УЗ змогла освоїти всього 3,4 мільярдів гривень від запланованих інвестицій. Тому, напевно, за підсумками року план не буде виконаний", - відзначає він.

Голова ради Федерації металургів України Сергій Біленький вважає, що УЗ не під силу побудувати до кінця року весь запланований обсяг нових вагонів. "На сьогодні на власних потужностях вони побудували менше 900 вагонів. Але, виходячи з практики попередніх років, в УЗ зможуть побудувати до кінця року максимум дві тисячі вагонів. Крім того, у УЗ постійно проблеми з проведенням тендерів. Хтось блокує їх проведення, то самі не можуть нормально організувати закупівлі. Тому навряд чи УЗ проведе тендери на закупівлю 2,5 тисяч вагонів без зривів і затягувань", - очікує він.

Сергій Біленький впевнений, що є підстави сумніватися в можливостях УЗ ефективно освоїти навіть наявні на рахунках близько семи мільярдів гривень, а також в цільовому використанні додаткових надходжень від підвищення тарифів. "Корупція і звичайне злодійство в УЗ поки що не викоренені, а кошти від попереднього підвищення тарифів на 15% в 2016 році були, на наш погляд, скоріше "проїдені" на зарплату, ніж проінвестовані в сталий розвиток залізниці", - уклав він.