Держпідприємство "Укрспирт" має намір запропонувати уряду вивести з групи підакцизних товарів спиртовмісні технічні рідини, скасувати ліцензії на виробництво біоетанолу, розширити експорт спиртової продукції. В "Укрспирті" впевнені, що ефект від зниження фіскальної та адміністративної навантаження на галузь буде блискавичним – держбюджет країни додатково отримає близько 300 млн грн.
Держпідприємство "Укрспирт" має намір запропонувати уряду вивести з групи підакцизних товарів спиртовмісні технічні рідини, скасувати ліцензії на виробництво біоетанолу, розширити експорт спиртової продукції. В "Укрспирті" впевнені, що ефект від зниження фіскальної та адміністративної навантаження на галузь буде блискавичним - держбюджет країни додатково отримає близько 300 млн грн. У перспективі нововведення дозволять максимально завантажити потужності спиртових підприємств, замінити імпортну побутову та автомобільну хімію вітчизняною. Виробники палива впевнені, що така лібералізація дозволить Україні виконати європейські норми за вмістом 10% біокомпонентів у бензинах через кілька років, а також буде сприяти формуванню українського ринку нафтопродуктів. Вкрай скептично щодо запропонованих ініціатив налаштоване Міністерство фінансів. Тут впевнені, що їх реалізація стане передумовою для ще більшого зростання тіньового ринку спирту.
Спиртова революція
Міністерство аграрної політики і продовольства спільно з ДП "Укрспирт" розробили антикризовий пакет документів для врегулювання роботи спиртової галузі.
У розпорядженні РБК-Україна опинився законопроект, який передбачає зміни ст. 229 Податкового кодексу "щодо питань оподаткування і регулювання виробництва та використання спирту етилового", а також документ, що пропонує дерегуляцію виробництва біоетанолу та біодизелю.
За словами розробників, перший проект вже проходить узгодження з міністерствами і повинен бути винесений на засідання Кабміну у десятиденний термін. Ініціатива щодо біоетанольного сегмента - поки що на стадії обговорення в "Укрспирті".
Ключовими нормами обох документів є пропозиція про виведення біоетанолу і біодизеля, компоненти моторних сумішевих на основі спирту, технічних спиртових рідин, з категорії підакцизних товарів в товарну групу №38 - "різноманітна хімічна продукція".
"Зараз біоетанол і технічні рідини, як і вся інша спиртовмісна продукція, визначаються Податковим кодексом як підвиду спирту етилового з кодом виробництва підакцизного товару 2207. Однак ці продукти нашої галузі не можна назвати просто спиртом. Вони містять отрути, бензинові та хімічні денатурати (домішки), тому абсолютно не можуть бути використані в харчовій промисловості. Ми пропонуємо присвоїти їм товарні коди хімічної продукції 3814, 3820 з нульовою ставкою акцизного збору, що відповідає нормам європейського законодавства", - пояснив РБК-Україна в.о. директора ДП "Укрспирт" Роман Іванюк.
Згідно з Податковим кодексом, код 2207 позначається спирт етиловий міцністю понад 80%. Вартість одного декалітра спирту з 1 квітня встановлена на рівні 240 грн. Акцизний збір стягується в розмірі 70,53 грн за 1 літр стовідсоткового алкоголю.
Таким чином, під сплату акцизу потрапляє не тільки харчової зернової і технічний мелясний спирт, але і всі спиртовмісні технічні рідини (омивачі автомобільних стекол, антифризи, парфумерно-косметична сировина та ін..), а також харчовий оцет.
У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що "акциз значно ускладнює ціну оцту, технічної продукції та побутової хімії". До 2004 року, поки спиртовмісні рідини не увійшли до підакцизну групу, близько 25 цехів спиртових заводів щорічно виробляли 6,6 млн дал харчового оцту.
"Зараз на українському ринку столовий оцет, розлитий в ПЕТ-тару, отриманий шляхом розведення водою лісохімічної і синтетичної оцтових кислот. Багато з їхніх компонентів заборонено вживати в їжу в європейських країнах і США", - зазначили в департаменті продовольства Мінагрополітики.
Також, за словами чиновників, відмовилися від використання денатурованого спирту технічного (спирт з хімічними або паливними домішками, - РБК-Україна) і виробники хімічної продукції.
"Вартість українського спирту значно збільшує ціну хімії, а, з урахуванням акцизного навантаження, робить її неконкурентноздатною", - зазначили розробники законопроекту.
В результаті на українському ринку побутову хімію, антифризи та омивачі стекол вітчизняного виробництва витіснила аналогічна продукція з Білорусі, Молдови, Литви та Польщі, яка імпортується під товарним кодом 3820 (хімічна продукція).
"Перехід в іншу товарну групу дозволить зняти фіскальний сальдо в розмірі близько 1 млрд грн з галузі. Відповідно, ми серйозно притиснемо білоруські антифризи, польські омивачі автомобільних стекол. Крім того, це забезпечить стабільною роботою цукрові заводи, аграріїв, які будуть поставляти сировину для біоетанолу", - сподівається в. о. голови ДП "Укрспирт" Роман Іванюк.
Прийняття запропонованих законодавчих ініціатив дозволить державі збільшити виробництво і реалізацію спирту на 10-15 млн дал на рік, підрахували в Мінагрополітики. Чиновники впевнені, що в результаті щорічні надходження до держбюджету від ПДВ зростуть на майже 150 млн грн і ще додаткові 110 млн грн складе сплата податку на прибуток.
Довідка. Державне підприємство спиртової та лікеро-горілчаної промисловості "Укрспирт" зараз об'єднує 41 спиртовий завод загальною потужністю понад 60 млн дал спирту на рік. Потреби України в спирті - 15 млн дал на рік. З усіх заводів працюють тільки 17 підприємств. У першому півріччі ДП отримало прибуток у 103,4 млн грн, що на 14% більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Біопаливна реанімація
Крім випуску технічних спиртовмісних рідин, ДП "Укрспирт" розраховує завантажити потужності за рахунок виробництва біоетанолу. У розробці спиртової монополії знаходиться документ, прийняття якого дозволить не тільки змінити товарний код біоетанолу та його сумішевих із 2207 на 3814 (хімічні речовини), але і провести дерегуляцію всього біопаливного сегмента.
Зокрема, планується відмовитися від системи авальованих векселів, якими підприємства-покупці біоетанолу гарантують виплату податків. Також пропонується скасувати ліцензію на виробництво біоетанолу, ліквідувати акцизний збір для виробників палива з додаванням біокомпонентів і ввести нульову ставку акцизу на альтернативне моторне паливо (МТА).
Ці ініціативи зараз обговорюються в рамках робочої групи, яку "Укрспирт" створив спільно з експертами та представниками профільної Асоціації "Укрбіопаливо".
Але незацікавленість у ньому виробників традиційного бензину та дизеля, податкове навантаження і конкурентна ціна у результаті привели до того, що зараз виробляє біоетанол тільки Гайсинський спиртзавод (Вінницька обл.) потужністю 2 тис. тонн.
У цьому році уряд скасував свою постанову, що обмежують право виробництва біоетанолу 12 підприємствами. У результаті на ринку з'явилися ще три приватні компанії, що займаються випуском паливних добавок, що містять етанол. Однак, через бойові дії на сході країни, з них також працює лише один завод потужністю 1,5 тис. тонн.
За словами Романа Іванюка, в цьому році виробництво біоетанолу було налагоджено ще й на Зарубінському спиртзаводі, а в планах - випуск етанолоємних паливних добавок на Івашківському, Рубіжанському, Лужанському, Червоненськомуь і Хворостковському спиртових підприємствах.
У першому півріччі на потужності "Укрспирту" генерували рекордно низький обсяг біоетанолу - всього 2,2 - 2,3 тис. тонн і 11,9 тис. тон етанольного компоненту альтернативного моторного палива (КМПА). А в минулому році було вироблено близько 20 тис. тонн біопалива.
По суті, біоетанол - алкоголь міцністю майже 100%, в який додається до 2% бензинового денатурату. Ліцензію на його виробництво могли отримати тільки спиртові заводи, що входять в концерн "Укрспирт".
Податковий кодекс визначає біоетанол як "спирт етиловий зневоднений". За словами голови асоціації "Укрбіопаливо" Тараса Миколаєнко, в країнах ЄС біоетанол і його похідні кодуються як хімічна продукція - 3814,3820, 3824.
"Прикладом може служити всім відома "зеленка". Вміст спирту в ній 96%, але вона відноситься до коду 3005, а не 2207 (спирт етиловий). Необхідно привести українське законодавство до європейських норм, оскільки невідповідність українських і європейських кодів ускладнює експорт біоетанолу", - зазначив експерт.
З 2011 року діє європейська енергетична директива 2009/28/ЄС, згідно з якою Україна взяла на себе зобов'язання до 2020 року додавати в традиційні бензини 10% біодобавок.
У 2014 році, за даними "Укрбіопаливо", Україна споживала 3,2 млн тонн традиційного бензину і майже 5,3 млн тонн дизеля. Практично 80% цього обсягу становить імпортна продукція, а частка використовуваних паливних біокомпонентів не перевищує 1%.
"Виробництво біоетанолу дасть можливість сформуватися українському ринку нафтопродуктів. Нафтотрейдери зараз розуміють, що за альтернативним паливом - майбутнє, тому готові вкладатися в закупівлю сировини і будівництво підприємств. Звичайно, не один рік піде на переформатування автопрому, але дерегуляція дасть хороший старт", - сказав Тарас Миколаєнко.
Ринок - за, чиновники - проти
Учасники ринку підтримують ініціативу, оскільки запропоновані норми дозволять вирішити ряд серйозних проблем.
"При переміщенні біоетанолу покупець, тобто, виробник альтернативного палива, повинен надати авальований банком вексель. Їм він гарантує погашення своїх податкових зобов'язань. Враховуючи, що для податківців біоетанол - різновид етилового спирту, то і вексель як у горілчаників - в 2-4 млн грн на одну машину. Враховуючи, що закуповуються великі обсяги, наприклад, аваль 10 автовозів обійдеться в 20-40 млн грн. При цьому видача банком векселя - серйозна кредитна операція, що вимагає величезного застави. Виробнику альтернативного палива простіше не купувати біоетанол в таких умовах", - розповів РБК-Україна директор компанії "Еко-Енергія" (виробляє біокомпоненти) Олександр Маслак.
"Серйозні проблеми у нас і з акцизом. У минулому році встановили тимчасовий акциз 99 євро за тонну альтернативного моторного палива. У грудні - затвердили назавжди. У нас відразу ж встало виробництво. З таким акцизом нам невигідно виробляти, оскільки податкове навантаження в 2-2,5 рази збільшують вартість продукції. Тепер хочуть ввести акциз на паливо з 30-відсотковим вмістом біоетанолу в 202 євро з тонни. Працювати неможливо", - поскаржився РБК-Україна один з учасників ринку біопалива, якому в минулому році довелося зупинити виробництво.
Він пояснив причину існування т. зв. лобі нафтотрейдерів, які неохоче пускають на ринок традиційного палива біоетанол. "Трейдери і виробники палива відмовляються використовувати біоетанол з-за великих проблем з його адмініструванням. Наприклад, виробники повинні двічі сплачувати акциз - один раз при купівлі нафтопродуктів, другий - з кінцевого продукту при добавці дал біокомпоненту. Традиційне паливо виходить дешевше", - пояснило джерело РБК-Україна.
Аналітик UPECO Олександр Сіренко зазначив, що інтерес виробників нафтопродуктів у випуску біопалива є. "Але проблема сумішевих бензинів в тому, що на ринку досі немає єдиної формули їх створення. Крім того, відсутні технічні умови і загальні правила виробництва біобензинів. Насамперед, варто врегулювати ці моменти - і автопром підлаштується під роботу за новими правилами", - вважає експерт.
Втім, у Мінфіні оптимізму учасників ринку не поділяють. Зниження адміністративного контролю і податкового навантаження приведуть тільки до збільшення обсягів нелегального спирту, заявив РБК-Україна на правах анонімності чиновник Мінфіну.
"Укрспирт" хоче, щоб їм фактично зняли акциз майже на всю продукцію, крім харчового спирту. Це відразу збільшить частку тіньового етанолу в рази, а бюджет країни втратить до 2-3 млрд грн надходжень. Тільки через мій труп!", - заявив чиновник.
Раніше глава податкової міліції Сергій Белан заявляв, що "у тіні" перебувають 40% ринку спирту, з яких 30% контрабанда, а решта - контрафакт.
"З початком дії податкової реформи, тобто з вересня, будуть ліквідовані всі податкові пільги, тому навряд чи пропозиції Мінагрополітики будуть прийняті", - резюмував чиновник в Мінфіні.