Уряд має намір передати всі повноваження по встановленню тарифів на послуги комунального транспорту місцевим органам влади. Швидше за все, це призведе до подорожчання проїзду в автобусах, тролейбусах і трамваях. Здебільшого зараз тарифи на послуги комунального транспорту встановлені нижче собівартості - різницю місцеві органи влади намагаються "вибити" з держбюджету у вигляді різних дотацій та субвенцій. А після отримання всіх повноважень в тарифному питанні місцевій владі доведеться або компенсувати різницю зі своєї кишені, або піднімати ціни на проїзд.
Уряд має намір передати всі повноваження по встановленню тарифів на послуги комунального транспорту місцевим органам влади. Швидше за все, це призведе до подорожчання проїзду в автобусах, тролейбусах і трамваях. Здебільшого зараз тарифи на послуги комунального транспорту встановлені нижче собівартості - різницю місцеві органи влади намагаються "вибити" з держбюджету у вигляді різних дотацій та субвенцій. А після отримання всіх повноважень в тарифному питанні місцевій владі доведеться або компенсувати різницю зі своєї кишені, або піднімати ціни на проїзд.
Всі повноваження вниз
Кабінет міністрів підтримав ідею про передачу місцевим органам влади повноважень щодо затвердження порядку формування тарифів на послуги міського електричного та автомобільного транспорту. Про це йдеться в законопроекті, розробленому Міністерством інфраструктури, копія якого є в розпорядженні РБК-Україна.
Як повідомив РБК-Україна начальник відділу розвитку міського електричного транспорту Мінінфраструктури Віктор Гриценко, законопроект пройшов процедуру узгодження із зацікавленими органами та схвалений на засіданні уряду. Найближчим часом він буде зареєстрований у Верховній Раді.
Нагадаємо, зараз повноваження щодо затвердження порядку і методики розрахунку тарифів на послуги міського електричного та автомобільного транспорту знаходяться у Міністерства інфраструктури. У свою чергу, на підставі цих порядків і методик безпосередньо тарифи встановлюють місцеві органи влади.
Заступник виконавчого директора "Асоціації міст України" Олександр Слобожан заявив РБК-Україна, що його об'єднання підтримало даний законопроект.
"Зараз порядок формування тарифів встановлює Міністерство інфраструктури, а на підставі цих порядків встановлюються самі тарифи, які, на жаль, не покривають собівартість перевезення. Місцеві органи влади після цього звертаються за субвенцією до уряду, проте вона все одно не покриває різницю між встановленим тарифом та собівартістю", - пояснив свою позицію Олександр Слобожан.
У разі ж передачі повноважень щодо затвердження порядку та методик встановлення тарифів місцевого самоврядування, у місцевих органів влади збільшаться і фінансові зобов'язання. Розроблений Мінінфраструктури законопроект декларує, що при встановленні рівня тарифу, який не покриває витрат на перевезення пасажирів, витрати перевізника компенсуються уповноваженим органом, який затверджує тарифи, за рахунок місцевих бюджетів.
У той же час Віктор Гриценко пояснив, що законопроект був розроблений Мінінфраструктури з метою реалізації положень коаліційної угоди та плану діяльності уряду.
На думку Мінінфраструктури, прийняття законопроекту сприятиме:
* впровадженню інноваційних механізмів тарифоутворення (запровадження принципово нових підходів), в залежності від особливостей соціально-економічної ситуації міст;
* вирішенню питання про механізм субсидування з міських бюджетів транспортних витрат підприємств, які не покриваються в повному обсязі, і виникають в результаті регулювання тарифів на перевезення пасажирів;
* забезпеченню балансу між платоспроможним попитом на послуги та обсягом витрат на їх надання;
* підвищенню ефективності роботи органів місцевого самоврядування в частині формування тарифів на проїзд.
У всіх по-різному
Як пояснив колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава, передача права встановлювати порядки розрахунків тарифів на місцевий рівень дозволить владі самостійно затверджувати методику, виходячи з місцевої специфіки.
"Наприклад, це стосується розрахунку тарифу на проїзні квитки і їх термін дії. В одних містах, де пасажири їздять без пересадок, може вартості проїзного бути враховано меншу кількість візитів, ніж в містах, де більшість пасажирів змушені їздити з пересадками", - зазначив він.
Також це буде стосуватися можливих видів проїзних квитків та розрахунків їх вартості, продовжив екс-заступник міністра.
"Наприклад, в одних містах залишаться лише місячні проїзні, а в інших - з'являться денні, триденні, двотижневі і піврічні", - припустив він.
Експерт транспортного ринку Володимир Шемаєв також підтвердив, що передача функції затвердження порядку формування тарифів на місця дозволить враховувати специфіку різних населених пунктів, як-то, різний рівень доходів населення, кількість населення і т. п.
"Це може істотно позначатися на вартості пасажиро-кілометра. Крім того, відмінності можуть полягати в різного ступеня зношеності як колійного господарства, так і рухомого складу. Чим вони старші, тим більшу частку інвестиційної складової необхідно закладати в тариф", - пояснив експерт.
Він також підкреслив, що ініціатива Мінінфраструктури дозволить, крім усього іншого, впровадити принцип зональності при формуванні тарифів, реалізувати принцип "єдиного квитка" і впровадити тарифи в залежності від часу доби.
Ціни вгору
Разом з тим, впровадження ініціативи Мінінфраструктури може призвести до підвищення вартості проїзду в комунальному транспорті. В експертному висновку до законопроекту, підготовленому департаментом розвитку реального сектору економіки секретаріату Кабміну, зазначено, що одночасно з надання місцевим органам влади нових повноважень, існує ризик неконтрольованого зростання тарифів на послуги міського транспорту.
"Твердження кожним органом місцевого самоврядування окремого порядку формування тарифів на послуги міського транспорту може призвести до ситуації, коли такі порядки, а відповідно і тарифи, будуть істотно відрізнятися в розрізі населених пунктів", - зазначено у висновках.
Приблизно таку ж думку зафіксовано і в зауваженнях до законопроекту від Антимонопольного комітету. На думку АМКУ, ця ініціатива може призвести до втрати контролю за тарифоутворенням у сферах автомобільного та міського електричного транспорту і, як наслідок, до встановлення необґрунтованих тарифів на місцях. Що, в свою чергу, призведе до ущемлення інтересів споживачів послуг, вважають в АМКУ.
Крім того, в секретаріаті Кабміну звертають увагу на те, що розробка порядків формування тарифів потребує залучення фахівців відповідної кваліфікації, яких в органах місцевого самоврядування, може і не бути.
Віктор Гриценко погодився з тим, що на сьогодні тарифи на проїзд у трамваях, тролейбусах і автобусах в переважній більшості міст України встановлено нижче економічно обґрунтованого рівня. Однак він упевнений, що різкого підвищення тарифів на проїзд не буде, зокрема через політичну складову цього питання, урахування реальних можливостей платоспроможного пасажира, рівня конкуренції і т. д.
"Крім того, встановлення механізму тарифоутворення, а також підвищення рівня тарифів, все одно будуть контролюватися відповідними державними органами", - зазначив Віктор Гриценко.
Уникнути ризику неконтрольованого зростання тарифів можна буде за рахунок двох факторів, вважає Володимир Шемаєв.
"Як правило, більшість маршрутів міського транспорту не є монополізованими - пасажири можуть вибрати проїзд тролейбусами, трамваями, автобусами, "маршрутками", тому в разі різкого подорожчання городяни зможуть переорієнтуватися на ті чи інші альтернативні види транспорту", - пояснив він.
Крім того, за словами експерта, на методику розрахунку тарифів городяни зможуть вплинути як повідомивши свою думку безпосередньо своєму представнику в місцевій раді, так і в майбутньому підтримуючи чи немає їх на виборах у депутати місцевих рад - в залежності від того наскільки вони відстоювали думку городян, уклав Володимир Шемаєв.