Український авіаринок намагається стартувати "з дна"
Завдяки аеропортам "Бориспіль" і "Одеса", український авіаринок продемонстрував зростання в одну соту відсотка.
700 людей в плюс
У травні 2015 р. пасажиропотік через українські аеропорти склав 907,1 тис. осіб, що на 700 осіб більше, ніж у травні минулого року. Такі дані оприлюднила Державна авіаслужба України.
При цьому, в сукупності за перші п'ять місяців показники негативні. Без урахування анексованого аеропорту Сімферополя, пасажиропотік склав 3,67 млн пасажирів, що на 13,7% менше, ніж за аналогічний період минулого року.
Нагадаємо, в 2014 році цей показник впав, порівняно з 2013 р., на 22,3% - до 10,8 млн осіб.
Втім, навіть травневе зростання пасажирських авіаперевезень дозволяє говорити про досягнення авіаринком дна та пошуку можливості відштовхнутися від нього - аеропортами та авіакомпаніями.
"Бориспіль" приріс за рахунок провінційних аеропортів
Першим оговтався від кризи лідер серед аеропортів - "Бориспіль". Він третій місяць поспіль показує позитивну динаміку зростання пасажиропотоку в порівнянні з минулим роком. Так, в травні 2015 р. "Бориспіль" збільшив в порівнянні з травнем минулого року пасажиропотік на 11,6% - до 628 тис. осіб.
Однією з причин зростання стало розширення карти польотів з аеропорту. Після кількох років перерви у квітні відновлено пряме сполучення з Пекіном.
Пекінський рейс перевозить багато транзитних пасажирів, акумулюючи додатковий пасажиропотік на ближньо - і середньомагістральних напрямках з України та Європи.
Також у травні з "Борисполя" стали виконуватися рейси на грецький острів Корфу.
Експерти ринку висувають й інші версії зростання головного аеропорту країни. Колишній комерційний директор авіакомпанії WizzAirUkraine Вадим Третяк вважає, що невелике зростання у "Борисполі" свідчить про досягнення дна, і що зростання стало можливим, в основному, за рахунок аеропортів "Київ", "Харків", "Дніпропетровськ", де відбулися значні зміни у карті польотів.
Після того, як в цих аеропортах були припинені польоти по багатьом напрямкам, звідти пішли багато авіакомпаній - і пасажири переорієнтувалися на польоти з "Борисполя".
Експерт авіаринку Сергій Кадученко відзначив роль авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України". На його думку, МАУ зуміла налагодити ефективну схему транзитних перевезень через "Бориспіль". "Крім того, МАУ активно експлуатують вже три далекомагістральних маршрути, на яких літає Boeing 767 на 280 крісел. Тобто, місткість дозволяє проводити розпродаж і приваблювати пасажирів", - сказав Сергій Кадученко.
"Одеса" допомагає, але не рятує
Зростанням пасажиропотоку також може похвалитися "Одеса". Тільки в травні звідси до Києва і Батумі почали літати рейси YanAir, а Дніпропетровськ - "Дніпроавіа".
Але успіх одеського аеропорту не перекриває негативні результати роботи інших регіональних аеропортів. Аеропорти Харкова, Дніпропетровська і столичний "Київ" показали серйозні мінуси в пассажиропотоках.
Так, з аеропорту Харкова припинено виконання регулярних рейсів до Австрії, Польщі, Росії, Грузії, Вірменії, Азербайджану, ОАЕ. А з аеропорту "Київ" перестала літати лоукост - авіакомпанія WizzAirUkraine. Замість неї частину рейсів взяла на себе угорська WizzAir.
Сумніви у зростанні
Якщо не буде погіршення ситуації в зоні АТО, а також не буде подальшого знецінення гривні, ситуація на ринку авіаперевезень поступово налагодиться. Таку думку висловив виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко.
Гендиректор компанії "Майстер-Авіа" (управляє аеропортом "Київ") Олексій Яковець сподівається, що AtlasjetUkraine і YanAir дадуть зростання пасажиропотоку через його аеропорт. "Якщо перший перевізник отримає на призначеному на 26 червня засіданні комісії Державіаслужби дозволу на запитувані напрямки, то вже приблизно через місяць він зможе виконувати п'ять-шість рейсів на день з "Києва". Це призведе до повернення до зростання пасажиропотоку", - сказав Олексій Яковець.
Разом з тим, експерт авіаринку Євген Хайнацький вважає, що, авіація з кризи не виходить, хоча стабілізація курсу гривні і призвела до збільшення пасажиропотоку на всіх напрямках.
Вадим Третяк зазначив, що сьогоднішні показники, швидше говорять, про те, що ринок досяг дна. "Поки в країні не почне зростати ВВП, великого росту в авіації очікувати не варто", - упевнений він.
Сергій Кадученко також вважає, що ми не спостерігаємо зростання авіаринку, а перерозподіл пасажиропотоків між аеропортами на користь "Борисполя", підвищення ефективності роботи мережі регулярних маршрутів МАУ і невеликий сезонний ріст у чартерному сегменті на тлі більш-менш спокійної військово-політичної обстановки.
А гендиректор авіакомпанії Windrose Володимир Каменчук спрогнозував, що в 2015 році пасажиропотік через українські аеропорти впаде на 30%.