Українська ГТС оцінена в межах 26-29 млрд дол., - джерело
Компанія Baker Tilly провела оцінку української газотранспортної системи (ГТС). Її вартість поки офіційно не оголошена, але існує кілька варіантів оцінки - в межах 26-29 млрд дол. Про це пише "Комерсант-Україна", посилаючись на анонімні джерела.
Читайте також: Кредит ЄБРР у 308 млн євро на реконструкцію газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород буде виділений у вересні
Ця сума повинна стати відправною точкою при створенні газотранспортного консорціуму з російським "Газпромом" з управління ГТС.
Як заявив вчора міністр енергетики та вугільної промисловості Едуард Ставицький, компанія Baker Tilly завершила оцінку газотранспортної системи України. Скільки вона коштує, міністр не уточнив, пообіцявши, що цифра стане публічною після прийняття закону про приватизацію НАК "Нафтогаз України": "Цифра є. Закон приймемо і потім озвучимо".
Офіційно в Міненерговугілля, "Нафтогазі" і "Газпромі" вартість української ГТС не коментують. Наталія Полянська з Baker Tilly повідомила виданню, що "Нафтогаз" заборонив компанії коментувати результати. Але джерело у профільному міністерстві розповіло, що аудитор підготував кілька варіантів оцінки. Вартість ГТС і підземних сховищ газу (ПСГ), згідно з ними, коливається в межах 26-29 млрд дол.
"Ця цифра повинна бути використана в ході переговорів з Росією з питання створення спільного підприємства. Ми пропонуємо, щоб з українського боку до статутного фонду СП була внесена ГТС з підземними сховищами газу (ПСГ). Російська ж сторона в обмін на 50%-у частку в підприємстві може надати нам знижку в розмірі 12-15 млрд дол. і гарантувати завантаження труби, - розповів співрозмовник видання. - Це дозволить нам чотири роки отримувати російський газ за ціною 260 дол. за тис. куб. м".
Читайте також: Україна у 2013 р. планує знизити споживання газу на 11,9%
Українська ГТС вже двічі оцінювалася: у 2007 р. - у 24,8 млрд дол., у 2009 р. - в 9,9 млрд дол. Джерело видання у "Нафтогазі" вчора підтвердило: оцінка показала, що ГТС коштує близько 26-29 млрд дол.
"Попередні оцінки були набагато меншими, але вони не враховували безлічі важливих чинників, таких, наприклад, як вартість здійснення аналогічних трубопровідних проектів у Європі сьогодні", - заявило джерело в компанії.
За його словами, попередні оцінки робилися виходячи з початкових капіталовкладень у ГТС за вирахуванням зносу. А нинішня - враховує маржинальний прибуток, який здатна генерувати ГТС, її значення для постачання Європи газом і вартість аналогічних конкуруючих проектів.
Київ і Москва вже більше півроку ведуть переговори про створення консорціуму на базі української ГТС в обмін на зниження ціни газу для України до 260-280 дол. за тис. куб. м. Українські власті готові поступитися Росії контролем над магістральними газопроводами.
Читайте також: Підписання меморандуму з МС не передбачає здачу української ГТС, - Гончарук
ГТС "Укртрансгазу" складається з магістральних газопроводів протяжністю 37,6 тис. км в однонитковому обчисленні і 71 компресорної станції загальною потужністю 5405 МВт. Пропускна спроможність на кордоні Росії з Україною становить 288 млрд куб. м, на кордоні України з Польщею, Румунією, Білоруссю, Молдовою - 178,5 млрд куб. м, у тому числі із країнами ЄС - 142,5 млрд куб. м. Природний газ надходить в Україну 22 магістральними газопроводами ("Союз", "Прогрес", Уренгой-Помари-Ужгород та ін), а виходить за межі України - по 15.
Як вважає колишній директор департаменту нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Міненерговугілля Костянтин Бородін, розрахунки Baker Tilly навряд чи влаштують "Газпром". "При завантаженні в 60-65 млрд кубометрів і діючому тарифі система приносить "Укртрансгазу" прибуток у розмірі всього 62 млн дол. на рік", - зазначив Бородін.
Українська ГТС у разі приватизації не повинна працювати проти інтересів України. Про це РБК-Україна заявив посол ЄС в Україні Ян Томбінські.
Читайте також: "Газпром" має намір виставити "Нафтогазу" рахунок за недобраний у 2013 р. газ
"Буде можна оцінювати результати (приватизації) через кілька років, але відомо точно те, що українська влада не має дозволити, щоб українська газотранспортна система працювала проти інтересів України. Це найголовніше, а яка структура за цим буде стояти - це другорядне питання. Але сектор газового транспортування - це найбільш стратегічно відомий для безпеки української енергетики, тому треба повною мірою забезпечити те, щоб ГТС не діяла проти енергетики України", - сказав Томбінські.
За його словами, для того, щоб знайти правильну відповідь на запитання, чи варто приватизувати ГТС, необхідно подивитися на досвід країн, які це пройшли. "Потрібно проаналізувати те, що вийшло в інших країнах Середньої Європи, де пройшла приватизація, а потім держава була знесилена, потрібна була націоналізація, тому що безпека країн була під загрозою. Це стосується Словаччини, Угорщини", - резюмував Томбінські.
Читайте також: Опозиція закликає народ до стін Верховної Ради у разі розгляду питання про приватизацію ГТС