ua en ru

Україна втрачає варіанти диверсифікації постачань нафти

Автор: RBC.UA
Сьогодні Україна фактично визнала фіаско проекту Одесса-Броди, на який покладалися надії позбутися залежності Росії в питанні нафтопостачання в країну.

Сьогодні Україна фактично визнала фіаско проекту Одесса-Броди, на який покладалися надії позбутися залежності Росії в питанні нафтопостачання в країну. Віце-прем'єр-міністр Андрій Клюєв заявив, доцільність добудови цієї транзитної магістралі до Плоцька вимагає додаткового економічного обгрунтування. Спершу, необхідно створити експертну групу, яка визначить необхідність реалізації проекту в цьому напрямі. Крім того, потрібна політична згода Польщі, а її отримання може затягнути до 5 років. Виступ А. Клюева показовий. Нагадаємо, обгрунтування бізнес-плану добудови нафтопроводу до Плоцька від фінсько-германо-грецького консорціуму в кінці 2005 р. Мінекономіки Польщі розцінило як мінімально ризиковий для інвестування. У березні цього року проект був урочисто презентований. Президент Польщі Лех Качинський допустив можливість відмови його держави брати участь в добудові, що дозволить Україні вибрати найбільш доцільний для себе варіант. Свій крок до відступу Польща пояснила тим, що її турбує внутрішня стабільність в Україні, а значить - є ризик для іноземних інвестицій. Загальні вкладення в проект оцінювалися на рівні півмільярда євро. На цьому тижні посол Азербайджану в Україні Талят Алієв заявив, що Азербайджан готовий направити свою нафту до України, що, крім іншого, упирається в проблему добудови нафтомагістралі до Плоцка і далі до Гданьська. Таку можливість дає пущений в липні цього року нафтопровід Баку-Тбіліси-Джейхан. Але експерти сумніваються в тому, що у такому разі сировини вистачить і для Одесса-Броди. Баку-Тбіліси-Джейхан прокладена в обхід Росії і Ірану і розрахована на постачання 1 млн. барр./день до 2009 р. Але для цього об'єми нафтовидобутку в Азербайджані недостатні і вже досягнуті домовленості про прокачування по новій трубі казахстанської нафти, яка поставлятиметься до Азербайджану по Каспійському морю танкерами. Зараз Одесса-Броди (пущений в 2001 р. з метою доставки каспійській нафті європейським споживачам і розвантаження проток Босфор і Дарданелли) завантажений російською нафтою. З 2004 р. Тюменська нафтова компанія спільно з ВР транспортують сировину в реверсном (зворотному) напрямі - з Брод до Одеси. Втім, одна можливість почати використовувати Одесса-Броди і в аверсном режимі у України є. Ще взимку Президент України Віктор Ющенко не виключав можливості будівництва транзитного нафтопроводу і в литовському напрямі як про один з проектів реалізації каспійської нафти. Весною 2004 р. білоруський концерн "Белнефтехим" запропонував міністерству повідомлень Латвії і АО Ventspils nafta продовжити нафтопровід "Одесса-Броди" до Вентспілса. Такий варіант запуску нафтопроводу передбачає добудову від українських Брід ка білоруського Мозиря (тут є нафтопереробний завод). Звідси нафтову гілку доцільно тягнути до Вентспілського порту. У 2002 р. Росія стала знижувати експортні постачання нафти по своєму трубопроводу, а потім припинила зовсім. Це змусило Латвію компенсувати втрати, використовуючи залізницю.